האם הכלכלה העולמית מתקרבת למיתון חריף? השאלה הזו עמדה במוקד דיון בין הכלכלנים הבכירים בוול סטריט בסוף השבוע האחרון בעקבות דוחות שפרסמה ענקית המשלוחים פדקס (FedEx). החברה הציגה ביצועים חלשים והמנכ"ל שלה טען כי הסיבה לכך היא האטה בכלכלה העולמית ומיתון מתקרב. אנליסטים בכירים אחרים ניתחו את התמונה בצורה קצת אחרת.
פדקס רשמה את הירידה היומית החדה ביותר שלה מאז 1987, כאשר צללה ב־21% ביום שישי האחרון הודות לתוצאות מקדמיות עגומות ביותר לרבעון הפיסקלי הראשון, ובעיקר בשל ביטול התחזיות לשנה כולה. המשקיעים, שמתייחסים לחברות ההובלה והלוגיסטיקה כסמן מקדים למה שבאמת קורה במשק, נבהלו ומחקו בתוך ערב אחד 11 מיליארד דולר משוויה. יחד עם זאת, יש קולות בשוק שמאמינים שפדקס צריכה להאשים בעיקר את עצמה.
המנכ"ל ראג' סוברמניאם, שהחליף את המייסד והמנכ"ל המיתולוגי פרד סמית' שפרש לאחרונה, מסר בדיווח ביום שישי כי "היקפי המשלוחים העולמיים ירדו עם החמרת המגמות המאקרו־כלכליות, הן ברמה הבינלאומית והן בארה"ב", וציין את האינפלציה הגואה שפוגעת בכוח הקנייה של הצרכנים, את העלאות הריבית החדות שמנסות להילחם בכך - ולצד זאת המשך הגבלות קורונה בסין שפוגעות בייצור ובשרשראות האספקה.
פדקס בפרט וחברות המשלוחים בכלל רגישות מאוד לתנאים המוניטריים בעולם, ולכן כאמור השוק נוטה לראות את ביצועיהן כתחזית לפעילות הכלכלית כולה. "אנחנו שיקוף של העסקים של כל האחרים, ובמיוחד של הכלכלה בעלת הערך הגבוה בעולם", אמר המנכ"ל סוברמניאם בראיון ל־CNBC, שם גם הזהיר שהוא מצפה שהכלכלה בדרך ל"מיתון עולמי".
ה"תירוצים" לא מנותקים מהמציאות
ה"תירוצים" של פדקס כמובן לא מנותקים מהמציאות. על פי הנתונים היבשים ארה"ב כבר עתה מוגדרת במיתון, לאחר שרשמה התכווצות בתוצר במשך שני רבעונים רצופים. בנוסף, האינפלציה לא מתמתנת בקצב המצופה על אף הירידה החדה במחירי הדלק והיא עומדת על 8.3%, בקצב שנתי, נמוך מבחודש שעבר, אך גבוה מהתחזיות. יותר מדאיגה מכך הייתה אינפלציית הליבה (ללא מחירי האנרגיה והמזון התנודתיים) שעלתה מ־5.9% ל־6.3% בחישוב שנתי.
אחרי פרסום הנתונים, וול סטריט רשמה את היום הגרוע ביותר שלה השנה. בשוק הפנימו שיו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, שהבהיר שהוא נחוש להיאבק באינפלציה גם במחיר של "קצת כאב" למשק, יעלה את הריבית בחדות גם ביום רביעי הקרוב. השוק מתמחר סבירות של 82% להעלאה בשיעור של 0.75%.
משאית של פדקס / צילום: Shutterstock
פדקס פרסמה את התוצאות המקדמיות כשבוע לפני פרסום הדוח המלא, והציגה ירידה חדה ברווח לצד פספוס תחזיות גם בשורת ההכנסות. החברה רשמה ברבעון (שהסתיים ב־31 באוגוסט) רווח מתואם של 3.44 דולר למניה, שנמוך ב־21% בהשוואה לאשתקד ולא מתקרב לתחזיות האנליסטים לרווח של 5.14 דולר למניה. ההכנסות הסתכמו ב־23.2 מיליארד דולר, עלייה בהשוואה לאשתקד, אך גם בסעיף זה החמיצה את התחזיות בשוק להכנסות של 23.6 מיליארד דולר.
לרבעון השני החברה צופה רווח מתואם למניה של 2.75 דולר על הכנסות של כ־24 מיליארד דולר. את התחזית השנתית, שנקבעה רק בחודש יוני, החברה כאמור ביטלה בשל "סביבה הפכפכה שמונעת חיזוי". בוול סטריט ההערכות לרבעון השני היו רווח של 5.48 דולר למניה, כך שברור למה אזהרת הרווח שלחה את המניה למטה.
כדי לקצץ בעלויות שלה, פדקס הודיעה שתסגור קרוב ל־100 משרדים, תדחה את גיוסי כוח האדם, תפחית טיסות ותבטל פרויקטים.
הכלכלנים קונים את ההסברים של פדקס?
לא כולם מאמינים שמקורו של הדוח הגרוע בהאטה הכלכלית בארה"ב או במיתון הגלובלי המבצבץ. במורגן סטנלי מעריכים שזוהי בסך הכל חזרה לשגרה עם דעיכת ביקושים טבעית לאחר השיאים שנרשמו במהלך תקופת הקורונה, והאנליסט ראווי שנקר אף מזהיר שהבעיה ככל הנראה לא תהיה חולפת, ושזו תחילתה של "ההתנתקות שלאחר המגפה".
גם בבנק ההשקעות סטיפל מאמינים ש"זו לא התמונה המלאה", כך לפי האנליסט ברוס צ'אן, שציין כי "החמצת התחזיות הייתה גרועה משמעותית, גם בהתחשב בנתוני הרקע". צ'אן חתך את מחיר היעד למניה בכמעט 100 דולר ל-195 דולר ואמר: "יש כמה דאגות לגבי נושאי המאקרו והיקפי המשלוחים, וגם UPS ו־DHL וחברות אחרות מרגישות לחץ מסוים. אבל כשמסתכלים על החמצה של כמעט 40% ברווחים, לדעתי הרוב מיוחס לחברה. אני לא מצפה לראות בשום חברה אחרת ירידה בהכנסות וברווחים בהיקפים שרשמה פדקס", אמר בראיון ל"יאהו פייננס". "יש סיבות אמיתיות לדאגה מתמונת המאקרו ולחצי האינפלציה, ובוודאי ממה שקורה בסין. לשווקים יש נטייה לרצות לצרף למכלול את מה שקרה עם פדקס ולראות במצבה כמבשר אבדון, אבל אני חושב שמדובר באירועים נפרדים", מעריך צ'אן.
בדוח של פדקס מצוין כי "התוצאות הושפעו במיוחד מחולשה מאקרו־כלכלית באסיה ומאתגרים באספקת השירות באירופה, מה שהפחית כ־500 מיליון דולר מההכנסות במגזר זה ביחס לתחזיות החברה". ועם זאת, המלחמה בין רוסיה לאוקראינה התחילה כבר בפברואר (כאשר התקופה המדווחת היא יוני־אוגוסט) וגם העלאות הריבית של הפד התחילו לפני תקופת הדוח. גם ציון החולשה באסיה תמוה, שכן מדיניות ה"אפס קורונה" של סין החלה לשבש את האספקה והייצור במדינה עוד במרץ, ומאז המצב השתפר במרבית המחוזות. כמו כן, מחירי השילוח שעדיין גבוהים היו אמורים לסייע לפדקס לשמור על רמת רווחיות גבוהה יותר, גם אם נפחי המשלוחים ירדו.
"למרות ירידה של כ-30% במחיר ההובלה האווירית מתחילת השנה, המחירים עדיין גבוהים בכ-50% ביחס לרמתם לפני שנתיים", מציין חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO. "שוק ההובלה האווירית העולמי מתמודד עם האטה בקצב הגידול בביקושים כתוצאה מהאטה בכלכלה העולמית, יחד עם הגדלת היצע המטענים האווירי כתוצאה מהגידול בהיקף תנועת הנוסעים בעולם. לכן, ההאטה בענף מבטאת עודף כושר יצור זמני, ולאורך זמן צפוי המשך גידול בביקושים ובפעילות המטענים האווירית".
לצד זאת, נראה שלפדקס יש היסטוריה של הצבת יעדים שאפתניים מדי, ולאחר מכן חזרה כואבת אל הקרקע. תומאס בלאק מציין בטור ב"בלומברג" שב־9 מתוך 10 השנים שבהן פדקס פרסמה יעד רווח שנתי - היא הפחיתה אותו פעם אחת לפחות. ב־2019, עוד לפני התפרצות מגפת הקורונה, החברה פרסמה תחזית, העלתה אותה ואז חתכה אותה פעמיים.
אצל המתחרות המצב פחות עגום
לעומת פדקס, המתחרה UPS אישררה את התחזיות השנתיות שלה בתחילת החודש והמנכ"לית קרול טומה הביעה אופטימיות: "יש לנו אמון ביכולת שלנו להשיג את התחזית שלנו לשנה כולה, למרות סביבת המאקרו הדינמית", אמרה בשיחה עם אנליסטים לפני כשבועיים.
UPS פרסמה את דוחות הרבעון השני שלה בסוף יולי ועקפה את תחזית ההכנסות והרווחים. מהדוחות עולה שגם נפחי המשלוחים שלה ירדו מעבר לצפוי, אך היא ייחסה את הירידה בעיקר להפחתת החוזים עם אמזון ולדולר החזק. האינפלציה בארה"ב הגיעה ביולי לשיא, אך חברת המשלוחים בכל זאת העריכה שיהיה שיפור בהיקפי המשלוחים על אף ההאטה הצפויה בכלכלה האמריקאית בשל הידוק התנאים המוניטריים. "UPS הראתה שהיא עשתה עבודה הרבה יותר טובה עם הקצאת הון ועם היעילות בהוצאות שלה, והתמקדה הרבה יותר בעסקים עם תשואה גבוהה", הסביר האנליסט ברוס צ'אן מבנק ההשקעות סטיפל.
גם בחברת הדואר הגרמנית DHL , שלה פעילות בינלאומית ענפה, מעריכים המשך צמיחה בסחר למרות רוחות המיתון הגלובלי המתקרב, המלחמה באוקראינה ושיבושי האספקה בסין. בנוסף, החברה הצליחה להגדיל את מכירותיה ואת רווחיה ברבעון השני ולהכות את תחזיות האנליסטים. "למרות התחזית המעוננת במקצת, ענף הסחר ממשיך להיות עמיד מאוד", אמר מנכ"ל DHL Express בראיון ל־Squawk Box Europe בשבוע שעבר.
מלבד צ'אן, בתי השקעות רבים הורידו את מחירי היעד של מניית פדקס וחלקם גם הורידו את הדירוג שלה מקנייה להחזקה. על פי האתר MarketBeat, מחיר היעד הממוצע של המניה הוא 245 דולר, כאשר לפני כחודש הוא עמד על קרוב ל־300 דולר. כיום מניית החברה בשפל של יותר משנתיים ומחירה 161 דולר, לאחר שירדה בכ־38% מתחילת השנה. UPS מציגה ביצועים עודפים גם בגזרה הזאת, ועל אף שאיבדה 4.5% בתגובה לדיווח של פדקס ביום שישי הירידה שלה מינואר נמוכה יותר ומסתכמת ב־17%.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.