כמעט שנה וחצי אחרי החתימה הרשמית של הסכם הסחר החופשי בין ישראל לדרום קוריאה, הפרלמנט הקוריאני אישר אמש (ג') את הסכם הסחר עם ישראל, והוא צפוי להיכנס לתוקף בחודש דצמבר. זהו הסכם אזור הסחר החופשי הראשון של מדינת ישראל עם מדינה באסיה.
● קיה, יונדאי ומי עוד? מחירי כלי הרכב הקוריאניים עשויים לרדת ב-7%
עם כניסתו של ההסכם לתוקף, עתידות לחול הפחתות מכסים הדדיות על מוצרים מיובאים ומיוצאים, לצד שיפור והקלת הסחר במגוון תחומים נוספים כגון שירותים, השקעות, ותקינה. בין השאר יבוטל המכס בגובה 7% המוטל כיום על כלי רכב שמיובאים מדרום קוריאה.
יצוין כי כלי הרכב של קבוצת יונדאי הקוריאנית, עם חברות-הבת יונדאי וקיה, תופסים כיום כשליש מהיקף מכירות הרכב החדש בישראל ומהווים מרכיב משמעותי מאוד במאזן המסחרי בין ישראל לקוריאה. אולם בפועל חלק לא מבוטל מכלי הרכב של שני המותגים מגיעים ממפעלים של הקבוצה במדינות באיחוד האירופי, שעל יבוא מהן לא חל מכס, ובהן סלובקיה, צ'כיה וטורקיה. לפיכך, להסכם לא תהיה השפעה על מחירי הדגמים המגיעים מהן.
עם זאת, ביטול המכס עשוי להיות מורגש במיוחד בכלי רכב חשמליים מתוצרת קוריאה, דוגמת יונדאי איוניק 5 וקיה EV6. כלי הרכב הללו נהנים ממס קנייה נמוך, כך שמרכיב המכס בהן מהווה חלק משמעותי יחסית למחירן. דגמים נוספים שעשויים ליהנות מהורדת המס הם יונדאי אלנטרה, קיה פיקנטו, יונדאי סונטה וסנטה פה וקיה נירו. בענף מעריכים כי ההשפעה החיובית על המחירים והתחרותיות של הדגמים הקוריאנים, שייהנו מביטול המס, תורגש החל מחודש ינואר, אולם היא עשויה להתקזז בשל משתני שוק אחרים, דוגמת שערי מטבע או מחירי היצרנים.
"יתרון תחרותי"
ממינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה נמסר כי "ההסכם יעניק יתרון תחרותי לחברות ישראליות בשוק הקוריאני וצפוי להגדיל ולגוון את היצוא הישראלי לקוריאה וכן לעודד משיכת השקעות קוריאניות בשוק הישראלי".
מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה הוביל את המשא-ומתן על ההסכם בשיתוף משרדי החוץ, האוצר, החקלאות, התקשורת והמשפטים וכן רשות האוכלוסין וההגירה, מינהל המכס ורשות התחרות. באוגוסט 2019 הכריזו המדינות על סיום המשא-ומתן על ההסכם, ובמאי 2021 נחתם ההסכם בטקס חגיגי בסיאול, בירת קוריאה הדרומית. כעת, לאחר אשרור ההסכם, הוא צפוי להיכנס לתוקפו באופן רשמי ב-1 בדצמבר 2022.
אוהד כהן, מנהל מינהל סחר חוץ, ציין כי קוריאה הדרומית היא מכלכלות העולם המובילות ושותפת סחר חשובה עבור מדינת ישראל. "אני שמח על סיומו המוצלח של תהליך ארוך ומורכב להשגת הסכם סחר חופשי עם שוק חשוב מאוד עבור המשק הישראלי", אמר. "היקפי היצוא הישראלי לקוריאה הדרומית עולים בשנים האחרונות, וההערכה היא כי הסכם הסחר יחזק את מגמת העלייה ביצוא הישראלי לקוריאה ואת הסחר בין המדינות ככלל. הסכם הסחר משקף, בין היתר, את מדיניות המשרד לסייע בגיוון היצוא ובפתיחת שווקים חדשים לתעשייה הישראלית. במסגרת מדיניות זו המשרד מנהל כיום משא-ומתן להסכם סחר עם מדינות נוספות, בהן סין, וייטנאם ובריטניה".
כתוצאה מכניסתו של ההסכם לתוקף, מעל ל-95% מהיצוא הישראלי לקוריאה יהיה פטור ממכס, מהלך אשר צפוי להוביל להגדלת התחרותיות של חברות ישראליות המייצאות לקוריאה. ברשימת המוצרים עליהם תינתן הטבה במכס ביצוא מישראל לקוריאה ניתן למנות מכונות וציוד חשמלי, מכונות ומכשירים מכניים, דשנים, ציוד רפואי, קוסמטיקה, פלסטיק ומוצריו, מתכות וכן מיצי פירות ויין.
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי / צילום: יוסי זמיר
מן העבר השני ירדו מכסים על מוצרים המיובאים מקוריאה הדרומית לישראל, ובהם ניתן למנות: מכוניות וחלקיהן, מקררים לתעשייה, ציוד רפואי, רכיבים אלקטרוניים, צעצועים ומשחקים, פלסטיק ומוצריו וכימיקלים.
התועלת ליצואנים והחיסכון ליבואנים ולצרכנים במסגרת ההסכם מוערכים בכ-500 מיליון שקל בשנה.
היקף הסחר בסחורות ובשירותים בין המדינות בשנת 2021 עמד על כ-3.5 מיליארד דולר, גידול של כ-35% בהשוואה לשנת 2020. מתוך נתון זה, יצוא הסחורות והשירותים מישראל לקוריאה הדרומית בשנת 2021 הגיע למעל 1.5 מיליארד דולר, גידול של כ-42% בהשוואה לשנת 2020.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.