טבע לעשירים: רק בעלי רכב פרטי יכולים להגיע לשמורות

בדיקה חברת moovit עבור גלובס מגלה כי מתוך 125 אתרי טבע בישראל שנבדקו, רק 31 נגישים בתחבורה הציבורית וברמות נגישות שונות • מנכ"לית החברה להגנת הטבע: "משקיעים הרבה מאוד כסף על התיירות בדרום, אבל לא משקיעים שמינית מזה באיך אנשים יגיעו לשם - אז מה עשינו בזה?"

עין עבדת / צילום: Shutterstock
עין עבדת / צילום: Shutterstock

לחלק ניכר מאתרי הטבע בישראל לא ניתן להגיע באמצעות התחבורה הציבורית, עובדה שמונעת את נגישותם של אזרחים רבים אליהם. בחול המועד סוכות הנוכחי, משרד התחבורה תגבר קווים לחלק משמורות ואתרי הטבע, אך בשגרה - ההגעה אליהם רצופה קשיים ומכשולים, ולא רק בשבת.

מבדיקה שנערכה על ידי חברת moovit עבור גלובס, עולה שמתוך 125 אתרי טבע רק 31 נגישים בתחבורה הציבורית וברמות שונות. האתר הנגיש ביותר שנבדק הוא אתר לאומי הקסטל ש-39 קווים עוברים בסמוך אליו ובאמצע שבוע ובשעות 8:00-17:00 עוצר בקרבתו אוטובוס בכל 7 דקות. גם גן לאומי נחל רפאים נגיש יחסית עם מספר קווים ותדירות דומה, וכן גן לאומי עמק צורים. אתרים נגישים נוספים הם מנזר אותימיוס, גן לאומי עיר דוד, שמורת ים שקמונה, גן לאומי בית שעריים, שמורת הטבע מכתש רמון, חוף האלמוגים, הגן הלאומי בית אלפא ונוספים.

ברשימת האתרים הנגישים גם כאלו שבהם תדירות האוטובוסים נמוכה במיוחד: אל מוזיאון השומרוני הטוב תוכלו להגיע באמצעות אוטובוס שחולף פעם בשעה וחצי, כמו גם גן לאומי קומראן או מבצר יחיעם. סמוך לחוף פלמחים עוצר אוטובוס פעם בשעה.

 

חלק מהמקומות רחוקים כך שזמני הנסיעה עלולים להעלות על משך הטיול אם מדובר ביום אחד ואל חלקם נדרשת החלפת אוטובוסים ואיחור של אוטובוס אחד עלול לגרור איחור גם לאוטובוס ההחלפה והמתנה רבה יותר בתחנה. במסגרת הבדיקה נבדק כמה תחנות נמצאות במרחק של 500 מטר מהכניסה לשמורה, מספר הקווים העוצרים, כמה נסיעות בשעה ותדירות במהלך היום בימי החול, ייתכן שישנם גם אפשרויות נוספות להגעה לאתרי הטבע אך מרחק ההליכה גדול ולכן לא נכלל ברשימה זו.

על פי הנתונים שנותחו ב-moovit, עולה שיש לא מעט אתרי טבע שאין אליהם גישה נוחה בתחבורה ציבורית, כמו שמורות הטבע בגלבוע, גמלא, המכתש הגדול, עין עבדת, מבצר מונפור ועוד. ייתכן שלחלק מהאתרים האלו יש תחנת אוטובוס במרחק גדול יותר מ-500 מטרים שמצריכים הליכה מרובה ולכן הם מופיעים כלא נגישים. גם ברשות הטבע והגנים מציינים כי אתרים רבים לא נגישים בתחבורה הציבורית, כמו מבצר נמרוד, חניון יהודיה, המג'רסה, התבור, חצר כנרת, שמורת הטבע נחל עמוד, אתר ראש הנקרה, נחל מערות, גן לאומי בית גוברין, ממשית, עין עבדת, חאן השיירות, פארק תמנע ומרכז הצפרות באילת.

מבצר מונפור / צילום: Shutterstock
 מבצר מונפור / צילום: Shutterstock

משרד התחבורה תגבר את קווי האוטובוסים במהלך החג

כאמור, משרד התחבורה הודיע על תגבור קווי התחבורה הציבורית אל שמורות הטבע במהלך חול המועד ותוגברו קווי התחבורה הציבורית מהערים השונות אל מוקדי הטיולים. ואולם, גם בשגרה בישראל - כמו במקומות רבים בעולם - מתמודדים עם שאלת הנגשת התחבורה הציבורית לאתרי טבע.

איריס האן, מנכ"לית החברה להגנת הטבע, ברכה על התגבור אך הזכירה כי "בשבת ובחג אין תחבורה ציבורית ולא ניתן להגיע לאתרי הטבע וגם באמצע שבוע המצב לא תמיד מאפשר יציאה לטבע. בכל נושא התחבורה הציבורית יש עוד הרבה מה לעשות אבל אני חושבת שצריך להיות הרבה יותר קשב של משרדי התיירות, התחבורה ורשות הטבע והגנים ואנחנו נשמח לסייע מהצד האזרחי כי בנתיים משקיעים הרבה מאוד כסף מכספי משלם המיסים על המוצר התיירותי הדרומי למשל אבל לא משקיעים שמינית מזה באיך אנשים יגיעו לשם - אז מה עשינו בזה?".

דנה גת, מאמנת כושר ובלוגרית טיולים, מפרסמת בעמוד האינסטגרם שלה אפשרויות לטיולים בארץ בתחבורה הציבורית. "אני מאוד אוהבת לטייל ואוהבת את הטבע ויש מקומות מדהימים שאפשר לטייל בהם גם בלי רכב בישראל, אבל אין רשימה מסודרת שלהם אז החלטתי להכין כזו וזה תפס תאוצה. אני מגדירה מקום נגיש ככזה שאפשר להגיע אליו במרחק של פחות מחצי שעה הליכה מתחנת האוטובוס.

"גם בתחבורה הציבורית יש הרבה קשיים, אני גרה בצפון ליד טבריה ואם אני רוצה לקחת אוטובוס לתל אביב בחמישי אחר הצהריים זה יכול להגיע למצב של מכות כי אין מקום באוטובוס באופן קבוע ולא מתגברים אותם. בתחנה הראשונה אולי יש מקום אבל בתחנה השנייה האוטובוס כבר לא יעצור וכמובן התיאום בין האוטובוסים קשה כי אם אחד מאחר ב-3 דקות, אני עלולה להפסיד את האוטובוס שאליו אני צריכה להחליף. כמובן שברכב יותר קל, אבל לא לכולם יש אפשרות כזו ומי שרוצה לטייל יכול לעשות את זה גם בתחבורה ציבורית, אבל זה כמעט לא מונגש. הייתי שמחה אם משרד התחבורה היה מסייע לפרסם את המידע על ההגעה לשמורות הטבע באמצעות התחבורה הציבורית".

View this post on Instagram

A post shared by DANA GAT (@danagatfit)

אתרי הטבע מנותקים

התגבור שמפעיל משרד התחבורה הוא תגבור אד-הוק בתקופת חול המועד. מנכ"לית רשות הטבע והגנים רעיה שורקי אמרה כי "לצערי היום אין דרך להגיע לאתרים רבים. הכנו עם כמה גופים רשימה עם 90 נקודות הדורשות תחבורה ציבורית וצמצמנו ל-20 כדי להתחיל בפיילוט. בינתיים, לא חל שינוי משמעותי. הרשות הייתה שותפה לצוות שכלל נציגים ממשרדי התחבורה והתיירות, הוכנה רשימה של קווי אוטובוס קיימים שצריך לתגבר או להוסיף להם תחנות, והוכנה תוכנית תקציבית. הנושא נתקע לפני הבחירות וטרם חודש".

לדבריה, "מרשימת הבעיות שהכין הצוות המשותף אפשר להבין את גודל הבעיה: אתרים רבים שלא ניתן להגיע אליהם בין היתר הגן הלאומי מבצר נמרוד, חניון יהודיה, המג'רסה, התבור, חצר כנרת, שמורת הטבע נחל עמוד, אתר ראש הנקרה, נחל מערות, גן לאומי בית גוברין, ממשית, עין עבדת, חאן השיירות, פארק תמנע ומרכז הצפרות באילת. לכולם קשה או אי אפשר להגיע באוטובוס. בגן הלאומי אשקלון בוצע פיילוט של תחבורה ציבורית שעבד בצורה טובה וזה מודל נכון שיש להרחיב אותו". ואולם, במשרד התחבורה לא הגיבו לפניית גלובס - מה עלה בגורל המיפוי ומה העלות התקציבית של מימושו.

"למה יש תחבורה?" שואל מומחה התחבורה פרופ' אראל אבינרי ממכללת אפקה ומסביר כי "היא נועדה כדי שנצליח להגיע לדברים שאנחנו רוצים וצריכים להגיע אליהם. ברור שהבסיס הוא הצרכים הפיזיולוגיים שאליהם בני אדם צריכים להגיע כמו מים ומזון, אבל בישראל של המאה ה-21 אנחנו לא חיים באזורים מנותקי רשת. ואז אנחנו מגיעים לשלבים הבאים - הנגישות למקומות תעסוקה לא מטופלת לגמרי בישראל ואל חלקם אפשר להגיע רק ברכב. אנחנו צריכים להגיע גם ללימודים ולקניות ולטיפולים רפואיים אבל גם לתרבות, לפנאי וכל מה שחשוב לנשמה ואלו דברים חשובים שאסור לזלזל בהם - הם צורך אמיתי ואם אין נגישות לים ולטבע אנחנו פוגעים בבריאות שלנו".

פרופ' אבינרי מדגיש כי יש כאן גם סוגיה חברתית: "ברכב אתרי הטבע נגישים ברובם ולכן אם לחלק מהאנשים יש נגישות ולחלק אחר אין - נוצרים פערי מעמדות ובישראל משאבים כמו חופי ים, יערות, נחלים, שמורות טבע - נגישים רק לקבוצה מצומצמת. אבל בכל העולם וגם בישראל לא יהיה מצב שתהיה נגישות מלאה לכל אתרי הטבע כי פעמים רבות קשה להצדיק את השירות התחבורתי מבחינה כלכלית ויש גם שיקולים אחרים כמו פיתוח תשתיות בקרבה לשמורות טבע ולא תמיד זה הדבר הנכון לעשות אבל לא יכול להיות מצב שאין בכלל נגישות. צריך לחשוב איזה אתרים מתעדפים ומייצרים עבורם שירות סדיר ואיזה לא. עדיף לתת נגישות טובה למספר קטן של אתרים מאשר נגישות גרועה למספר גדול. ובנוסף, יש צורך להנגיש את המידע על אפשרויות ההגעה בתחבורה הציבורית".

מתכננת הערים גלי פרוינד מסבירה ש"היום בתכניות האסטרטגיות שנכתבות במשרד התחבורה יש מחשבה על נגישות לאתרי טבע מהפריזמה של עידוד תיירות, נגישות כזו לאתרי טבע תגיע על חשבון חלק אחר מהעוגה כי השמיכה תמיד קצרה. התכנון העירוני שלנו בישראל לא שם את משאבי הטבע במקום הראשון הרבה עשורים כך שמקומות טבעיים, יפים, ואיכותיים בצידי הערים נדחקו לשוליים, חלקם נעלמו וחלקם גוועו או נהרסו. טבע עירוני הוא אפשרות שקיימת עדיין אבל מעט ממנה - אלו לא מקומות קסומים ומבודדים אבל הם כן מקומות מקסימים בשולי הערים שיש אליהם תחבורה ציבורית ואי אפשר להגיד את זה על אתרי טבע ושמורות הטבע המרוחקים יותר".

לדבריה של פרוינד, "רוב החילונים מטיילים בשבת ושאינם חילונים באמצע שבוע. למתכננים קשה לטרגט את מי שמטייל באמצע השבוע ומאוד קל להבין לאן מטיילים מי שנוסעים בסופי השבוע וצריך להקצות משאבים לפי גודל אתר הטבע, המרחק מאזורים עירוניים ואספקת תחבורה ציבורית מהם, למשל מקרית שמונה אל אתרי הטבע שבסביבה. הצעד הבא, הוא הפעלת הרכבת כך שאנשים לא יצטרכו לצאת עם רכב בכלל. יש הרבה דרישות למערכת תחבורה שלא פועלת בשבת אבל אני חושבת שמדיניות אחראית היא לא לחכות לקמפיין גדול אלא לראות מה המצב היום ואם כל שישי וכל שבת מקבלים התראה ברדיו לא להגיע לשמורות שהכבישים אליהם מפוצצים זה מראה על קריסה תחבורתית וחוסר מענה לצורך של האזרחים ותפקידה של מדיניות אחראית היא לצפות לצורך ולא לחכות לקריסה אלא לתת אפשרויות".

ממשרד התחבורה נמסר כי "לקראת חופשת חול המועד סוכות, יצאו משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית בקמפיין הסברה אודות שירותי התחבורה הציבורית לאתרי תיירות וטבע ויעדים נוספים, להם קיים ביקוש גבוה יותר בתקופה זו. במסגרת זאת, פורסמו קווי התחבורה הציבורית איתם ניתן להגיע ל- 33 אתרי טבע ותיירות ברחבי הארץ, הכוללים בין היתר את ראש הנקרה, הכנרת, ס'חנה, גן לאומי קיסריה, ים המלח, מצדה, אילת ועוד. בנוסף לכך, מתוגבר השירות לאילת, ירושלים, בני ברק, טבריה, צפת ועוד.

מרבית קווי התחבורה הציבורית לאתרי הטבע והתיירות פועלים גם בימי שגרה, כאשר במהלך חול המועד סוכות תוגברו חלק מהקווים הקיימים במספר נסיעות נוספות וכן הופעלו 2 קווים ייעודיים (קו 30 לגן לאומי קיסריה וקו 115 לראש הנקרה) הפועלים רק בתקופת הקיץ וחופשות חול המועד סוכות ופסח. בסה"כ בשלושת ימי חול המועד נוספו כ-140 נסיעות יומיות לאתרי טבע, בנוסף לתגבור הקווים לערים שצוינו לעיל. משרד התחבורה ימשיך בפיתוח התחבורה הציבורית לאתרי תיירות וטבע, בתיאום עם משרד התיירות ורשות הטבע והגנים".