עו"ד ירון־אלדר היא נציבת מס הכנסה לשעבר ושותפה במשרד ירון־אלדר פלר שורץ ושות'. עו"ד שורץ הוא שותף במשרד
הממשלה החדשה תתמודד עם הרבה אתגרים כלכליים העומדים לפתחה, ובמסגרת זו יש כמה אתגרים בצד ההכנסות, המסים. חלק מהאתגרים הם גרורות מתמשכות של חוסר היציבות השלטוני, שמנע אפשרות להסדיר סוגיות הדורשות חקיקה. חלק מהאתגרים הם לאור השינויים בכלכלה העולמית, משבר האנרגיה, האינפלציה וחוסר היציבות בשל המלחמה באירופה. נפרט את הסוגיות העיקריות שחשוב שהממשלה תסדיר בהקדם.
המסים על סוכר וכלים חד־פעמיים הפכו לנושא המעורר מחלוקת פוליטית. מדובר ב"מסים חינוכיים", שמטרתם לתמרץ או להרתיע התנהגויות שונות של הציבור. הממשלה הקודמת הכניסה מיסוי זה, והוא הפך לסדין אדום אצל חברי האופוזיציה שכעת מקימים את הממשלה.
לדעתנו, הכוונת התנהגות באמצעות הטלת מסים לא מוכיחה את עצמה באופן כללי, ונראה כי הנתונים מראים שהטלת המס לא הביאה להקטנה בצריכה. הממשלה הנכנסת תבטל מיסוי זה, והנזק לא יהיה גדול.
בה־בעת, על הפרק ישנה רפורמה במיסוי הבינלאומי, שתקנה ודאות וכנראה תגדיל את היקף הגבייה. קידומה נתקע בגלל המשבר הפוליטי. כעת, שמתרקמת ממשלה יציבה, ראוי להשלים את הרפורמה במהירות, כדי ליצור ודאות מיסויית והתאמת מערכת המס למגמות בעולם.
סוגיה נוספת היא הסדרת הפעילות והשימוש במטבעות הקריפטו. כיום ישנה רגולציה וביורוקרטיה מיושנת שיוצאת מנקודת מוצא שהשימוש בקריפטו הוא בעיקרו למטרות לא לגיטימיות. כיום בלתי אפשרי לקיים פעילות סדירה בתחום, שהרי לא ניתן להכניס כספים שמקורם מקריפטו למערכת הבנקאית. התוצאה היא שחברות מעבירות פעילות למדינות אחרות כי הרגולציה שם עדכנית יותר, וישראל מפסידה מכך הן בהכנסות ממסים והן באיבוד מקומות עבודה.
לא להילחם במשקיעים
הממשלה היוצאת המשיכה במדיניות של הגדלת מס רכישה על משקיעי נדל"ן, מתוך מטרה להוריד את רווחיות ההשקעה בדירות. למעשה, הפכו את מס הרכישה ל"מס חינוכי".
במבחן התוצאה, מדיניות זו לא הוכיחה את עצמה, מחירי הדירות עדיין האמירו, והוצאת המשקיעים לא הביאה לירידת מחירים. המדיניות הזו כן הביאה לעליית מה במחירי השכירות, ולא לכך התכוון המשורר.
בגלל סיבות אלה ראוי לבטל את המיסוי המוגדל על רכישת דירה, ולכך מצטרפת גם עליית הריבית שהביאה להתייקרות המשכנתאות. התוצאה היא שהיום יותר יקר לרכוש דירה, ואין הצדקה לכך שהממשלה תכביד על הציבור ותדכא פעילות.
לחוק לצמצום השימוש במזומן, שאוסר תשלום במזומן בסכום מעל 11 אלף שקל, יש מטרה להמעיט בפעילות כלכלית במזומן, להקשות על פעילות בלתי חוקית - ואף להפוך אותה לבלתי אפשרית. חלק ממטרות החוק הושגו, למרות שפרצות תמיד ניתן למצוא. באחרונה הורד רף האיסור ל־6,000 שקל, ובכך הוא מקשה עוד יותר. הבעיה היא שמדובר בהכבדה גם לעסקאות כשרות, ולקושי גדול של עסקים להתנהל מול הבנקים.
נלחמים בטחנות רוח
לא רק מול הבנקים עסקים רבים מתקשים, אלא אפילו מול רשות המסים. עוסקים שהגיעו להסדר עם רשות המסים, ומבקשים להפקיד את כסף המזומן שעבורו נזקקו להגיע להסדר, אפילו אז אין באפשרותם להפקיד את הכסף כדי להעבירו לרשות. יש נתק בין ההסדר שנערך בין האזרח לרשות, לבין היחסים של האזרח עם הבנק. יד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל.
ראוי שהממשלה תציב לעצמה תוכנית 100 ימים כדי להכניס את מערכת המס למסלול, מה שיאפשר לה לקצור את הפירות: עלייה בפעילות העסקית והכנסות ממסים. פירות אשר בתורם יסייעו לקדם את מדיניות הממשלה ולשפר את המעמד הכלכלי של מדינת ישראל.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.