משטרת ישראל נערכת לתחילת הבחינה והיישום של אחת ממערכות האכיפה המתקדמות בעולם המערבי. המערכת צפויה לכלול בין השאר שימוש במערך רחב של חיישנים שייפרשו על כבישי ישראל ויזרימו מידע למרכז עיבוד ממוחשב מתקדם על בסיס תוכנות בינה מלאכותית עם יכולת היתוך מידע מחיישנים, ניתוח אוטומטי של וידאו והפקת דוחות אוטומטית.
● כך עובדי מדינה מתחמקים מדוחות תנועה על חשבון הקופה הציבורית
● רשות המסים השיקה טופס חדש לצורך החזר מס, וחוללה סערה
● המאבק בתאונות: "נגביל כניסת רכבים כבדים לערים, נרחיב אכיפה ושימוש במצלמות" | ראיון
תת ניצב יגאל חדד, סגן ראש אגף תכנון במשטרת ישראל שאחראי על יישום התוכנית, אומר כי התוכנית נמצאת בעבודה בשנתיים האחרונות ומטרתה להפוך את רוב הפקת הדוחות על עבירות התנועה לממוחשבים בעתיד.
לדבריו "כיום, 80% מדוחות האכיפה הן תוצר של אינטראקציה בין שוטר לאזרח ורק מיעוטם מופקים באמצעות מצלמות. המטרה היא להפוך את היחס הזה בעתיד ולהביא למצב שרוב הדוחות יופקו באמצעים דיגיטליים לחלוטין ויפנו את השוטרים לטיפול במשימות שיטור שוטף".
הדוחות יופקו תוך דקות ויכללו תיעוד וידאו
עם הפעלת המערכת יוזרם מידע אלחוטי מחיישני תנועה וממצלמות חכמות נייחות וניידות, שיתעדו עבירות, ויועבר בזמן אמת למרכז הבקרה והפיענוח הממוחשב. הדוחות יופקו תוך דקות ספורות, מה שיקצר את מועד הגעתם לנהגים.
הכוונה היא לאכוף דיגיטלית באמצעות חיישנים וניתוח בינה מלאכותית לא רק עבירות של מהירות ואי ציות לרמזורים, כפי שנעשה כיום, אלא גם עבירות מורכבות יותר לזיהוי על ידי שוטרים. ביניהן חציית קו לבן, נסיעה תוך שימוש בטלפון, אי מתן זכות קדימה במעבר חצייה וכדומה.
הדוחות הדיגיטליים, שיופקו לנהגים העבריינים במערכת, יכללו גם תיעוד מצולם של העבירה וגם קישור לצילום בווידאו. לדברי תנ"ץ חדד המטרה היא "לשפר את ההוגנות והשקיפות של התהליך" מול האזרח. כחלק מהפרויקט, מתכוונת המשטרה להעביר את המערכת מבחני אמינות כבר בשלב הראשון על מנת להעניק להן תוקף בבתי המשפט לתעבורה. זאת, בין השאר בעקבות לקחים שהופקו מהערעור על התוקף המשפטי של מערכת המצלמות א־3, שצפויה לסיים את תפקידה בעתיד.
השימוש בבינה מלאכותית לניתוח אוטומטי של וידאו מקובל כיום בעיקר במערכות מעקב בתחום ביטחון הפנים והוא מאפשר ניתוח של כמויות גדולות מאוד של מידע. על פי נתונים שהופקו בלאס־וגאס, אחד האיזורים העירוניים הראשונים בעולם שיישמו מערכות אכיפה אוטומטיות מבוססות בינה מלאכותית, בשנה הראשונה של ההפעלה נרשמה ירידה של 18% בתאונות הדרכים וירידה של 43% בנסיעות מעל המהירות המותרת.
הפיילוט הראשון יחל בכביש הערבה
מרכז הבקרה מפותח כיום על ידי אגף התקשוב במשטרה והחיישנים יגיעו מספקים בינלאומיים, שבונים מערכות דומות בחו"ל. הפיילוט הראשון, שיחל בשנה הבאה, יכלול הטמעה של מערכות אכיפה מתקדמות במסגרת פרויקט השדרוג של כביש 90 (כביש הערבה), שמבוצע על ידי משרד התחבורה ונת"ע בתקציב של כ־110 מיליון שקל.
השיטה מגדילה דרמטית את מספר הדוחות
כחלק מהפרויקט תוקם לאורך הכביש תשתית "כביש חכם", שמרושת במצלמות בקרה אלחוטיות. בין השאר, המצלמות יזהו מספרי רכב ביום ובלילה בכל תנאי מזג האוויר וימדדו את מהירות הנסיעה הממוצעת של כלי רכב חולפים באמצעות חישוב הזמן בו הרכב עובר בין שתי מצלמות. השיטה הזו צוברת כיום פופולריות באירופה ובארצות הברית ועל פי נתונים בחו"ל היא מגדילה את מספר הדוחות דרמטית.
לפי השיטה החדשה, נהג שאינו מודע לקיום המערכת עשוי לקבל, תיאורטית, מספר דוחות מהירות ולצבור עשרות נקודות חובה באותה נסיעה עצמה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.