סגירת רחוב אלנבי בתל אביב לתנועה לצורך עבודות על הרכבת הקלה היא אירוע תחבורתי משמעותי בקנה מידה מטרופוליני: בשל העובדה שהרחוב הוא ציר אוטובוסים מרכזי, סגירתו תאלץ להסיט אותם לרחובות אחרים: בן ציון, יהודה הלוי, שדרות רוטשילד ועוד.
הסטת נתיבי האוטובוסים, יחד עם הרעש והבלגן שמביאות עבודות התשתית ובשילוב עם תוכניות להתחדשות עירונית שמבוצעות באתרים רבים בעיר - הובילו את התושבים באזור לפעולה. הם פתחו בקמפיין מחאה במטרה להסיט את האוטובוסים למקום אחר.
● האם מחירי הדירות מתחילים לרדת? השבוע נקבל את התשובה
● עם 2.7 מיליון שקל: מה אפשר לקנות באזור השפלה
● באר עתיקה מתחת ליסודות: איך מתמודדים עם ממצאים ארכיאולוגיים באתרי בנייה
התושבים התארגנו והפגינו מול נאומיו של ראש העירייה רון חולדאי שמתמודד בבחירות המקומיות בעוד פחות משנה לקדנציה נוספת, ניסחו עצומות והגישו עתירה. אל תוך המתח הזה נכנסת העובדה שפתיחת הקו האדום נדחתה למועד לא ידוע ולא רק שהעירייה מתמודדת עם העבודות, היא גם לא יכולה להציג קבלות לציבור. בסופו של דבר העירייה הטילה פצצה: לא נאפשר את סגירת רחוב אלנבי לעבודות עד שהקו האדום לא ייפתח ועד שלא ניווכח שהרכבות נוסעות באופן חלק.
במשרדי הממשלה המסר נקלט וההערכה המקובלת היא שהרחוב לא ייסגר לעבודות לפני הבחירות המקומיות, והפרויקט שגם כך נמצא בעיכוב עלה על הנתיב הקריטי לדחייה בפתיחתו שכבר הוזזה משנת 2024 ל־2026 ולאחרונה ל־2027.
בעיריית תל אביב, כמו בעיריות אחרות שעמן שוחחנו, מכחישים כל קשר לתקופת הבחירות. ואולם אי אפשר להתעלם מהעיתוי ומהרגישות הציבורית שמתבטאת כעת. עיריית תל אביב שנודעת בנחישותה שמה רגל על הברקס ונוסף לרכבת הקלה מעכבת גם סלילת שבילי האופניים. אפילו ראש העיר הוותיק מטה אוזן למתרחש.
שלט מחאה שהציבו תושבי קריית אונו נגד נתיב תחבורה ציבורית בצד שמאל של הכביש / צילום: יערה לויזון
ירושלים: המשך העבודות על הקו הכחול יחכו
הסיפור בתל אביב משקף את המתח שתקופת בחירות מקומיות מביאה איתה: מצד אחד - תושבים מרגישים שהם נשמעים בתקופה זו שבה מנהיגיהם רודפים אחר קולם, ומצד שני - פרויקטים לאומיים נדחים ומתמסמסים ואזרחי המדינה כולה, ולא רק תושבי אותה העיר, משלמים את מחיר הדחיות.
תל אביב החלוצה, שנעשים בה פרויקטים לאומיים בקצב מסחרר והיא גם יוזמת פרויקטים נוספים משלה, אינה הדוגמה היחידה לחוסר היכולת ללכת עד הסוף בקידום מיזמים שנתקעו שנים.
נהג אוטובוס מירושלים סינן בעודו ממתין בפקק הבלתי נגמר, "משה לאון הרס את העיר, הכול חפור, פקוק ותקוע", ושיקף במעט את המומנטום שנתון בו ראש עירייה העומד לבחירה מחודשת שבעירו מתרחשות עבודות תשתית רבות. ובעוד שהקשב בציבור הרחב נתון לתל אביב, בבירה מתרחשת מתחת לרדאר דרמה לא פחות גדולה: ראש העיריה משה לאון מעכב את תחילת העבודות המשמעותיות על הקו הכחול בעיר ומתנה את תחילתן בסיום השלב הראשון בביצוע הקו הירוק בעיר.
לאון מאפשר את הכנת הקרקע ועבודות בממשק הקו עם הקווים שגם כך נמצאים בעבודה, אבל העבודות המשמעותיות מתוכננות להתחיל רק ב־2024. הסיבה הרשמית היא שלביות ביצוע והעובדה שיש בעיר 70 אתרי עבודה פעילים, אך גם הפעם תאריך תחילת העבודות יוצא בדיוק לאחר הבחירות. במשרדי הממשלה מביעים דאגה מכך, ומעריכים שמדובר בדחייה ודאית בפתיחת הקו הכחול שתוכנן לסוף שנת 2027. הסכנה היא לא רק בפגיעה בלוחות הזמנים אלא גם בהתחייבות המדינה מול הקבלנים שאמורים לקבל לידיהם מקטעים במועדים מסוימים, שעלולים להידחות ולחייבה בתשלום פיצויים.
"שנה מאתגרת - יש פחד להתחיל פרויקטים"
מי שאומרת את הדברים בפומבי היא מנכ"לית חברת נתיבי איילון אורלי שטרן, שאחראית לסלילת נתיבים לאוטובוסים ולאופניים בגוש דן. בכנס המהנדסים שהתקיים בחודש שעבר הודתה שטרן כי "עומדת לפנינו שנה מאתגרת של בחירות לרשויות המקומיות. אנחנו עובדים בכל הרשויות ויש פחד להתחיל פרויקטים. מצד שני, אנחנו צריכים להשלים את העבודות. ככל שעובר הזמן, העבודה בתוך הערים הופכת לאתגר עצום".
ב־2019 פרסם מבקר המדינה דוח על התקדמות ביצוע נתיבים לאוטובוסים ברשויות המקומיות שהעלה כי בשבע רשויות נדחה ביצוע הפרויקט עד לאחר הבחירות המקומיות שהתקיימו בסוף 2018: חולון, לוד, הרצליה, כפר סבא, רעננה, רמלה וקריית אונו. המבקר העיר לחברה, למשרד התחבורה ולרשויות המקומיות על כך שהתקדמות הפרויקט נעצרה במשך חודשים רבים ללא נימוקים מקצועיים. "הדחיות המתוכננות בשנת בחירות לרשויות המקומיות, מצטרפות לדחיות הנוספות בפרויקט מהיר לעיר; בדחיות אלה יש משום פגיעה חמורה בקידום פרויקט זה ובאינטרס הציבורי הכולל", נכתב בדוח.
בדוח נוסף, שפורסם בחודש שעבר, תיאר המבקר כיצד עיריית רעננה ביטלה את הפרויקט; בבת ים העירייה חזרה בה מסיכומים; ובכפר סבא העירייה מערימה עיכובים רבים. "התקדמות הפרויקטים של החברה תלויה בהסכמתן של רשויות מקומיות, שלעתים האינטרסים שלהן אינם עולים בקנה אחד עם האינטרסים שבבסיס קידום הפרויקטים. התופעה מהותית במיוחד כאשר מדובר בפרויקטים העוברים בתחומיהן של כמה רשויות, כך בעניין פרויקט 'מהיר לעיר'", הסביר המבקר.
ואכן, בעיריית כפר סבא הפרויקט הוקפא לאחר שהושלם מקטע קצר אחד בלבד שבאופן ניסיוני העירייה ניהלה את העבודות עליו. בעירייה מסבירים את ההקפאה כצורך "לתכנן מחדש" את המקטע.
בגבעתיים יתחילו לפני הבחירות בביצוע ציר אחד לאחר שנים של התנגדות מצד העירייה אך הציר המרכזי בעיר - כצנלסון - עליו מתוכננות העבודות רק בשנת 2024, לאחר הבחירות המקומיות.
באור יהודה הודיעה העירייה באופן מפתיע כי העבודות על הנת"צ בעיר יימשכו בתקופת הבחירות אך העירייה לא תתחייב להפעיל אותו כנת"צ. ההחלטה נובעת מכך שהעירייה רוצה ליהנות מתכולות הפרויקט שישדרגו את המרחב הציבורי, על חשבון הפרויקט התחבורתי, מבלי להתחייב לפעול להגשמת ייעודו ותכליתו.
"לתת לציבור כלים להבין את התוכניות"
"הבחירות המקומיות מהוות הזדמנות מובהקת שמייצרת במה למבקשים להשפיע על פרויקטי התשתית - כשהמתמודדים לראשות העיר זקוקים יותר מתמיד לקולם של האזרחים", מסביר בן גוטמן, יועץ אסטרטגי ושותף במשרד יחסי הציבור PR360 שקודם לכן שימש דובר חברת נתיבי ישראל. "פרויקטי התשתית בערים נוגעים ליותר ויותר תושבים באופן שמביא לשיבוש משמעותי באורח החיים שאנשים הכירו כל חייהם והמשמעות של הלחץ בתקופת בחירות היא במחיר שאותו הציבור משלם בזמן, בכסף, ובשינויים בפרויקטים שלעתים חוטאים לצורך התחבורתי".
לדבריו, "הרבה פעמים הדרך להתמודד עם התנגדות של רשויות מקומיות היא באמצעות 'שוחד' של גימורי המדרכות, עיצוב הסככות, הקמת גינות וכד', כי חייבים להתקדם בפרויקטים. ברמה האסטרטגית הייתי מציע לראשי הערים לדבר אל הציבור בשפה של תקווה ועל תרומת הפרויקטים האלו בעתיד לחייהם. יותר מעניין לדבר על העתיד שראש העיר מייצר עבור תושביו מאשר לשקוע בבוץ העבודות".
האדריכל איל מגדלוביץ, מנכ"ל עמותת מעירים, טוען ש"צריך לגשר על פערי המידע והציבור צריך להיות חלק מקבלת ההחלטות בשלב הרבה יותר מוקדם ובאופן שוטף. הליכים של שיתוף ציבור הם וולונטריים ומסתכמים ברמת יידוע הציבור, ובמקרה של תשתיות אפילו זה לא תמיד קיים - ומדובר בתוכניות שהכי משפיעות על חייהם של אנשים. את תחנות הרכבת הקלה למשל אין דרך לראות לפני שהן מוקמות. אנחנו אחת המדינות הצפופות בעולם ואין לנו פריבילגיה לא להיות מעורבים ולהשמיע קול ובעצם לשנות את התרבות שהיא לא רק 'נימבי' אלא כזו שמבינה שזה הדבר הכי חשוב להיות מעורבים בו".
איך מפרידים בין מעורבות ציבורית בריאה לבין מאבקי נימבי שמעכבים את ההתקדמות בתחבורה ובתשתיות?
"אני לא סובל את המילה נימבי. בהליכי תכנון כמעט אף אחד לא מסתכל על ההתנגדויות אלא אם הוגשו על ידי יזם, עירייה או גוף ממשלתי. במדינה הדמוקרטית שלפחות אני שואף לחיות בה, המינימום זה לתת לציבור להשמיע קול נגד או בעד תוכנית שיכולה לשנות את חייו של אזרח. גם אם פרויקט חוסם לי את המרפסת - אלו חיי וצריך להיות לזה מקום. האם צריך לקבל כל התנגדות? ברור שלא, אבל צריך לא להגיד 'זה נימבי' אלא להגיד זו הזכות הכי בסיסית, להגן עליה ולתת לה ביטוי.
"במקביל, צריך יותר משאבים, לתקצב את הוועדות, לתת להן עוד כוח אדם ולגשר על פערי הידע כי לציבור אין כלים להבין את התוכניות. אולי אם תהיה יותר שותפות ויבינו יותר יהיו פחות התנגדויות?".
אייל מגדלוביץ, עמותת מעירים / צילום: תמונה פרטית
"אני מאמין בדרכי ולכן אני לא חושש"
טפח מעוצמת ההתנגדות שראשי עיר עומדים מולם מתגלה לאחרונה בקריית אונו שם תושבים רבים גילו רק עם תחילת העבודות שמבוצע נתיב תחבורה ציבורית ברחוב הראשי בעיר ובמסגרת העבודה ייכרתו עצים, וכי הנת"צ יוקם בצד שמאל של הכביש - בין היתר בשל התעקשות העירייה לשמור על מקומות חניה ועל פניות ימינה לרחובות המצטלבים.
תחילה ההתנגדות הייתה לעצם קיומו של הנתיב לאוטובוסים, ומאוחר יותר לסלילתו בצדו השמאלי של הכביש. כן מוחים התושבים על העובדה ששביל האופניים עובר מצד אחד של הדרך לצד השני של הדרך ושוב חוזר.
בשונה מראשי ערים אחרים, ראש העירייה ישראל גל החליט להמשיך בעבודות כמתוכנן, בתקופת בחירות. "הטענה היחידה שהטרידה אותי היא הבטיחות, ומשעה שקיבלתי תשובות ממהנדסי התנועה נחה דעתי. אני מאמין בדרכי ולכן אני לא חושש", אמר לגלובס ראש העירייה.
ישראל גל, ראש עיריית קרית אונו / צילום: יונתן בלום
באשר לטענה של מתנגדיו בדבר חוסר שקיפות הוא אומר: "זו טענה שקרית מעיקרה. לא היה שיתוף ציבור כזה במדינת ישראל. היו 22 דיונים כולל שיתוף ציבור, כולל הצבעה פה אחד גם של האופוזיציה.
"מדהים לראות את אלה שמתלוננים שאין תחבורה ציבורית יוצאים נגד קידום שלה. אני מתמודד עם הסתה, עם שקרים ועם הפחדות ומשלם מחיר אישי כבד. טבע האדם הוא לרצות להיבחר שוב ואני יכול להבין את מי שנלחצים, אבל אני מוכן לקחת את הסיכון. אם נתקע את התחבורה הציבורית, מחר נתלונן שאין? אם לא ניתן היצע לאופניים - איך יבואו הרוכבים? משבר התחבורה בישראל קטסטרופלי וחייבים לטפל בו".
תגובות: "אנחנו עושים מאמץ אדיר לצמצם את לוחות הזמנים"
עיריית תל אביב־יפו מסרה בתגובה: "אין עוד עיר בישראל שמתקיים בה היקף עבודות מסיבי שכזה, עבור פרויקט לאומי שישרת את כלל אזרחי ישראל, ולכן מגוחך לטעון כי העירייה מונעת משיקולים הקשורים לבחירות. כידוע, בימים אלה עובדים על שלושה קווי רק"ל בו־זמנית ברחבי העיר ועיריית תל אביב־יפו עושה מאמץ אדיר לצמצם את לוחות זמנים כך שההפרעה לציבור ולתנועה תהיה מינימלית עד כמה שאפשר. העבודות על הקו הסגול דורשות את סגירת הרחוב במקטע המרכזי של אלנבי בין קינג ג'ורג' לרחוב לוינסקי, שהינו ציר תחבורה ציבורית מטרופוליני מהחשובים בארץ. בכדי לצמצם ככל שניתן את הפגיעה, סבורים כל הגורמים כי יש לסגור את רחוב אלנבי במועד המאוחר ביותר".
עיריית ירושלים: "פרויקט הקו הכחול בירושלים כבר החל בשלושה מקטעים ברחבי העיר (הר חוצבים, גילה - הרוזמרין ודרום דרך חברון) החופפים את עבודות הקו הירוק. ישנם כמה מקטעים של הקו הכחול שצפויים להתחיל בינואר 2024 בדרך חברון, וזאת בעקבות תעדוף עבודות ויכולת הספיגה של התנועה בעיר את היקף העבודות הגדול המתבצע בירושלים. העבודות על הקו הכחול בדרך חברון צפויות להתחיל רק לאחר סיום השלב הראשון (אינפרא 1) של הקו הירוק".
עיריית אור יהודה: "עיריית אור יהודה גאה בהיותה עיר שבה מקודמים שלושת הפרויקטים המרכזיים להסעת המונים - הקו הסגול של הרכבת הקלה, המטרו ופרויקט מהיר לעיר, כל זאת לאור התכנון להכפלת העיר בשנים הקרובות. לפני מספר חודשים החלו העבודות להקמת פרויקט מהיר לעיר שטומן בחובו הזדמנות משמעותית לשפר את התחבורה הציבורית בעיר. עוד חשוב להדגיש כי פרויקט זה כולל גם עבודות שדרוג נרחבות של רחוב העצמאות מתחת לפני הקרקע ומעל ויאפשר את חידוש פניו של הרחוב הוותיק בעיר.
"עם זאת וכפי שהבהרנו לא פעם למשרד התחבורה - הפעלת הנת"צ תתקיים אך ורק בתנאי שהתחבורה הציבורית תתוגבר משמעותית ובכל מקרה הוא יתקיים מספר שעות במהלך היום ואחר הצהריים. גם במשרד התחבורה מבינים שלולא שדרוג משמעותי בתחב"צ, אין הצדקה להפעלת נת"צ. אנו מתקדמים בעבודות ברחוב העצמאות ולאחרונה התקבלה בהחלטה משותפת עם משרד התחבורה שלא לקדם את המשך התכנון של הנת"צ שהיה אמור להתקיים ברחובות קזז־בן פורת־אליהו סעדון בשל חוסר כדאיות".
עיריית כפר סבא: "פרויקט מהיר לעיר מנוהל באחריות על ידי החברה הכלכלית ובשקיפות מלאה מול משרד התחבורה, תוך שמירה על הסטנדרט העירוני הגבוה ביותר. המקטע ברחוב ויצמן, שבין צומת 55 לרחוב העמק, נמצא לקראת סיום בימים אלה. סוכם עם משרד תחבורה על המשך תקצוב ותכנון הפרויקט ברחוב טשרניחובסקי, בתיאום עם העירייה ובשיתוף התושבים".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.