אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)
מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).
אודות הכותב
דיוויד לנספילד הוא אסטרטג ומאמן למנהלים בגופים עסקיים. במהלך הקריירה שלו, הוא סייע ליותר מ־40 מנכ"לים ומאות מנהלים בדרגים שונים להנחיל את האסטרטגיה שלהם בארגון אותו הם הובילו.
רוב האנשים לא יכולים לשים את האצבע על מהי האסטרטגיה של הארגון שבו הם עובדים. זה לא מפתיע. לארגונים רבים פשוט אין אסטרטגיה, ואלה שכן, מתקשים להעביר אותה בצורה יעילה לעובדים. להלן מספר דרכים לעשות זאת בצורה ברורה.
לתקשר בצורה מקיפה
לפעמים מנהלים מתמקדים בהיבט אחד של אסטרטגיה ומתעלמים מהיבטים אחרים. לדוגמה, הם מתארים כיצד ניתן לגבור על המתחרים, אך שוכחים איך להתייחס לשירות הלקוחות בצורה הטובה ביותר. כיצד ניתן לעשות זאת באופן מקיף?
● כדי לעורר עניין בקרב כמה שיותר נמענים, תתמקדו בעיקר בהזדמנויות ובאפשרויות הנמצאות באופק, ולא אלו שרחוקות ובלתי אפשרויות ליישום בזמן הנוכחי.
● תנסחו את "האימפקט" באסטרטגיה שלכם עבור לקוחות, בעלי עניין אחרים ומערכות רחבות יותר.
● תעודדו כמה שיותר אנשים לראות את היתרונות בלנסות דרך חדשה, תוך התגברות על אינטרסים אישיים.
● תסבירו את ההיגיון מאחורי הליך קבלת ההחלטות. כך, תבנו אמינות וביטחון בקרב כמה שיותר אנשים בבחירות ובהשקעות.
להתמודד עם השאלות
כשהמסרים האסטרטגיים אינם מועברים כראוי, העובדים לא עושים את מה שמצופה מהם, או לחילופין לא מבינים איך האסטרטגיה מועילה להם. איך ניתן להימנע מכך?
● תערכו ותציגו פיילוטים כדי לבחון האם האסטרטגיה אכן יכולה להתממש בפועל.
● תענו על שאלות וחששות של אנשים, כמו "ניסינו את זה בעבר וזה לא עבד, אז מה שונה הפעם?".
● תדריכו את האנשים, ביניהם העובדים, על יישום האסטרטגיה שגיבשתם, באמצעות תוכניות הכשרה (שמיועדות ללמד על האסטרטגיה עצמה, ולא רק איך לשפר את הכישורים הפונקציונליים).
להתאים את המסר לרגע הנכון
החוכמה היא לשלב את המסר הנכון עם הקהל באמצעות המדיום היעיל ביותר, להקשיב לתגובות ולתרומות ולחדד את האופן שבו המסרים יורדים כנדרש מטה. פעמים רבות, כשאנחנו מנסים להנחיל את המסרים האסטרטגיה שלנו לאחרים, אנו מסתייעים במצגות, שקופיות והצהרות חסרות ערך. רק לעתים רחוקות אמצעים אלה גורמים לנמענים לחוש מעורבות או לתמוך באסטרטגיה שלנו. איך אפשר לגרום לנמענים להאמין בחזון האסטרטגי?
● תמפו את הרגעים המתאימים להטעמת המסרים, לרבות את הנמענים בו. לא כל רגע וכל פורום מתאים לכך.
● תחליטו איזו מסרים כדאי לכם להדגיש. בפגישה עם ארגון שותף פוטנציאלי, אולי תרצו להתמקד בשאיפות ובהזדמנות, ואילו עם קבוצת מנהלים, תרצו לשים דגש על הבחירות והשינויים שעשיתם.
● תבחרו את האמצעי שהכי מתאים לאנשים לשמוע על האסטרטגיה שלכם. בין אם בשיחה קצרה וחד פעמית במעלית, בקבוצה גדולה יותר, או באמצעות אימייל.
לקדם שקיפות
האחריות להנחיל את המסרים האסטרטגיים מוגבלת למספר מצומצם של אנשים. גישה זו מגבילה את ההזדמנות לבעלי עניין לתרום לאסטרטגיה, לתמוך בה ולבצע אותה. הם רוצים לשמוע מאנשים שהם עובדים איתם באופן צמוד, ולהבין את התמונה המלאה. כיצד ניתן לעשות זאת?
● תשתפו כמה שיותר פרטים על האסטרטגיה, ותעניקו הסבר על החלטות קריטיות וצפי כיצד הדברים יתקדמו. לצד זאת, כשמידע עלול לבלבל אנשים, מוטב לפעמים לעצור ולא לערער אותם.
● תתייחסו להחלטות חשובות שהתקבלו במסגרת הליך יישום האסטרטגיה, ותסבירו מדוע הן מאפשרות ליישם אותה. זה יכול להיות כל דבר: השקעה חדשה, סגירה של מחלקה, רכישה של מבנה חדש או שותפות שיצאה לפועל.
● תתייחסו לעדכונים על מה עובד באסטרטגיה ואילו אתגרים מקשים על יישומה. כמו כן, תציעו לאנשים לתרום רעיונות ולשאול שאלות.
לחזור, להקשיב ולרענן
השלב הבא הוא האחרון, והוא כמובן מגיע לאחר יישום החזון האסטרטגי. אבל זכרו: לרוב, האסטרטגיה מתפתחת בעולם שהוא הפכפך וחסר ודאות. התקשורת שלו, לעומת זאת, צריכה להיות גמישה וברורה:
● חשוב להבטיח בהירות ועקביות לבעלי העניין. כלומר, תחזרו על אותם מסרים מעת לעת ותוודאו שאותם בעלי עניין מודעים להם.
● תשאלו שאלות שמעודדות השתתפות והתגברות על מכשולים ביחד. חשבו, "מה אנחנו יכולים לעשות כדי להאיץ את השינויים?", או "מה אנחנו יכולים להסיר כדי להקל על חיינו?".
● תבצעו מעקב אחר חולשות באופן שבו מנחילים את האסטרטגיה לאנשים - בתוך הארגון ומחוצה לו. ייתכן שתצטרכו לשנות את תוכן ואופי התקשורת עם הנמענים (ואולי גם את האסטרטגיה עצמה במקרים מסוימים).
● תציגו בפני בעלי העניין השונים סיפורי הצלחה כדי לחזק את המסרים האסטרטגיים. כך תשמרו על עניין והמחויבות שלהם כלפי החזון.
במשך זמן רב מדי, הטמעת אסטרטגיה בקרב בעלי עניין הייתה מחשבה שלאחר מעשה, והיא פשוט לא עבדה. הפעולות הללו ישפרו את הבהירות והאיכות של התקשורת מול בעלי העניין, ויאפשרו לאנשים לתרום תרומה מהותית ומשמעותית יותר לאסטרטגיה.
© Harvard Business School Publishing Corp
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.