הבורסה בת"א | סיקור שוטף

ת"א ננעלה בירוק כשמניות הנדל"ן בראש; הבנקים נסוגו, טבע קפצה

נעילה חיובית בתל אביב לאחר עליות חדות בוול סטריט ביום שישי • עליות חדות של עד 1.3% נרשמו באג"ח הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים • ומה חושבים בבנק לאומי על הצמיחה והריבית?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

15:58

המסחר בבורסה ננעל בעליות שערים. ת"א 35 הוסיף 1.2%, ות"א 90 קפץ ב-1.7%. בלטו במיוחד מדד מניב חו"ל שזינק ב-4.5% וכן מדד הנדל"ן שעלה ב-2.8%. מדד הבנקים בלט באדום בניגוד למגמה ורשם ירידה של 0.8%. מחזור המסחר הסתכם בכ-640 מיליון שקל.

עליות בולטות רשמו קנבוטק  בהמשך לדיווח החיובי (ראו בעדכון קודם), וכן ריכזו עניין נורסטאר , ג'י סיטי , פינרג'י, זוז פאוור , פריון ואלוני חץ  שהתמקמה בראש מדד ת"א 35 עם עלייה של 6.7%, ואחריה טבע  שהוסיפה כ-5.5%. ירידות חדות במיוחד רשמו אורמד  ולייבפרסון , ששבו עם פערי ארביטראז' שליליים, וגם טופ גאם, אייסקיור וקסטרו  איבדו גובה.

בשוק האג"ח, מדדי תל בונד המרכזיים רשמו עליות של כ-0.5%, וכך גם מדד תל-גוב שקלי, כאשר עליות חדות יותר נרשמו בקרב האגרות הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים, שרשמו עליות של 1.1% עד 1.3%. בגזרה הקונצרניות בלטו בעליות האגרות של חברות הנדל"ן, ובעיקר אג"ח י"ב  של נורסטאר עם קפיצה של יותר מ-5%.

איי.אי מערכות  ירדה קלות. החברה הודיעה כי חתמה על הסכם מיזוג עם איוונטר טכנולוגיות, בדרך של החלפת מניות. החברה תרכוש 100% מהון המניות של אינוונטר, שמפתחת ומפעילה פלטפורמה לניהול אירועים ומכירת כרטיסים להופעות, בתמורה להקצאת 74.99% מהונה של איי.אי. בין התנאים המתלים לעסקה - הערכת שווי של מעריך בלתי תלוי שתשקף לאיוונטר שווי שלא יפחת מ-20 מיליון שקל, ושבקופת החברה יהיו לפחות 2.5 מיליון שקל במזומן.

חברת הבנייה מצלאוי  דיווחה כי היו"ר והבעלים סמי מצלאוי מבצר את שליטתו ורוכש את מניותיו של אליהו קנפלר בעסקה מחוץ לבורסה. מצלאוי ירכוש 4.14 מיליון מניות תמורת 62 מיליון שקל, והוענקו לו אופציות קנייה ביחס לכ-2.9 מיליון מניות נוספות שבבעלות קנפלר. בנוסף, אופציה משנת 2016 שהייתה בידי קנפלר לרכישת מניות מצלאוי, תבוטל. לאחר כל שלבי הרכישה, סמי ורעייתו קלרה מצלאוי יחזיקו ב-77.7% מהחברה, והיתרה תוחזק על-ידי הציבור. סכום הרכישה משקף לחברה שווי של למעלה מ-400 מיליון שקל, כאשר את היום היא פתחה בשווי של כ-240 מיליון שקל. המניה טיפסה בכ-4%.

14:30

שטראוס  הודיעה כי החליטה לגייס חוב בהיקף של 300 מיליון שקל, בדרך של הרחבת סדרת אג"ח ו' . בדצמבר הודיעה החברה כי היא בוחנת גיוס חוב של כ-400 מיליון שקל, וכעת הדירקטוריון בחר להקטין את סכום הגיוס האמור. מידרוג קבעה דירוג Aa1 באופק שלילי לגיוס המדובר.

13:55

העליות בבורסה נמשכות, כאשר מדדי ת"א המרכזיים קופצים בשיעורים של 1.1%-1.5%. מדד הבנקים בולט בניגוד למגמה עם ירידה של 0.5%, מדד הנפט וגז מטפס ב-0.9%, מדד הביומד עולה ב-1.5%, ומדד מניב חו"ל ממריא ב-4.7%.

מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-420 מיליון שקל, כאשר את המחזורים הגבוהים ביותר מרכזים בנק לאומי  ובנק הפועלים , שרושמים ירידות קלות, ואחריהם טבע , שקופצת בקרוב ל-5%. ג'י סיטי , שמזנקת ב-12%, מרכזת גם מחזור גבוה יחסית, וכך גם פריון שעולה ב-7%.

אנגל שלמה  (מאפיות אנג'ל) דיווחה כי היו"ר דוד שביט התפטר מתפקידו ויפסיק לכהן החל מ-28 בפברואר. זאת לאחר שכיהן כיו"ר הדירקטוריון במשך קרוב ל-30 שנה, מינואר 1994.

12:05

נמשכת המגמה החיובית בבורסה: מדד ת"א 35 מטפס בכ-1.3%, ומדד ת"א 90 עולה ב-1.4%. מדד ת"א מניב חו"ל מזנק ב-3%, מדד הקלינטק בולט בעלייה של 2.2%, וגם מדד מניות הביטוח קופץ בכ-2.2%. 

עליות בולטות רושמות כעת דוראל אנרגיה , ג'י סיטי , הכשרת היישוב , ארגו פרופרטיז , הראל השקעות , איי.סי.אל , אלקטריאון , אירודרום ונורסטאר .

מנגד, בצד האדום בולטות אורמד , לייבפרסון ואייסקיור מדיקל .

בשוק האג"ח נרשמות עליות חדות של עד 1.3% בממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים, ומדדי התל בונד המרכזיים עולים ב-0.4%-0.5%.

בעל עניין חדש בחברת פיימנט  המתמחה בתחום התשלומים BNPL: אלון גונן, המייסד של פלוס500 , רכש לפני מספר ימים חבילה של כ-200 אלף מניות בעסקה מחוץ לבורסה. בעקבות רכישות אלה מחזיק גונן כ-5.2% מהמניות של החברה. על-פי ההערכות, גונן השתתף גם ברכישת מניות לפני כחודש, עת נרכשו בבורסה מניות בהיקף של כ-5 מיליון שקל.

10:35

חברת מרחביה אחזקות  דיווחה היום כי חברת קארדיאקסנס (Cardiacsense Ltd), בה מחזיקה החברה 5.12% מהון המניות, קיבלה את אישור ה-FDA האמריקאי לשלוש מיכולות השעון הרפואי שפיתחה: ECG, קצב לב ורמת חמצן בדם. האישור יאפשר לחברה לממש את הסכמי ההפצה עליהם חתמה, הנאמדים בכ-100 מיליון דולר.

חברת קנבוטק , העוסקת בין היתר בפיתוח תרופה בוטנית לסרטן הלבלב וסרטן המעי הגס, מדווחת היום כי סיימה בהצלחה שני ניסויים פרה-קליניים להוכחת בטיחות התרופה הבוטנית של החברה. בחברה אומרים כי הצלחת הניסויים מהווה שלב משמעותי בבניית אב-הטיפוס לתרופה, הליך שעתיד להסתיים בחודשים הקרובים. לאחר פיתוח אב-הטיפוס לתרופה מתכוונת החברה לשתף פעולה עם שותף אסטרטגי מחברות ביג-פארמה ותפעל לאישורה אל מול ה-FDA.

חברת עמיעד  עדכנה הבוקר כי היא רוכשת את מניות המיעוט (49%) בחברה-בת בטורקיה בתמורה לכ-6.5 מיליון דולר ועוברת להחזקה מלאה. העסקה כוללת גם רכיב של תמורה מותנית, הנגזרת מביצועי החברה הנרכשת בשנים 2023-2024.

10:01

שבוע המסחר בבורסה נפתח במגמה חיובית. מדד ת"א 35 מטפס בכ-1.3%, ומדד ת"א 90 עולה ב-0.8%. 

עליות בולטות רושמות בין השאר פריון , טבע, סאמיט , ישראל קנדה , נובה, ג'י סיטי, קבוצת דלק  ופוקס .

חברת קדימהסטם , הפועלת בתחום התרפיה התאית, בשלבי פיתוח קליני ופרה-קליני של מוצרים לטיפול במחלות ALS וסוכרת, מודיעה על גיוס של כ-7.5 מיליון שקל בהנפקת זכויות. בעלי העניין המובילים בחברה, פרופ' מישל רבל ומר ג'וליאן רוג'רי וקרן ההשקעות האירופית אלפא אנסלט, השתתפו בהנפקת הזכויות.

08:50

בעלי עניין: יעקב אטרקצ'י, בעלי השליטה ומנכ"ל אאורה , ממשיך לרכוש מניות של החברה. ביום חמישי האחרון רכש אטרקצ'י עוד 9,691 מניות במחיר של 605 אגורות למניה והגיע להחזקה של 51.95% מההון.

צחי אבו רכש עוד 13,876 מניות של ארי נדלן  במחיר של 270 אגורות למניה והגיע להחזקה של 52.71% מההון.

07:40

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוקי המניות

שבוע המסחר בבורסה צפוי להיפתח במגמה חיובית. זאת לאחר שביום חמישי מדד ת"א 35 רשם ירידה של כ-0.3%, ות"א 90 נסוג בכ-1%. מדד הנפט וגז נחתך ב-3%, מדד ביטוח ושירותים פיננסים צנח בכ-2%, ומדד התקשורת וטכנולוגיות ירד ב-1.5%. מנגד, מדד הביומד בלט בעלייה של 2.3%. מחזור המסחר הסתכם בכ-2.4 מיליארד שקל. 

בוול סטריט ננעל המסחר ביום שישי בעליות חדות לאחר פרסום דוח התעסוקה לחודש דצמבר (על כך בהמשך): מדד הדאו ג'ונס עלה ב-2.1%, מדד ה-S&P 500 עלה בכ-2.3%, ומדד הנאסד"ק קפץ ב-2.5%.

מרבית המניות הדואליות חזרו מניו יורק עם פערים חיוביים, כך שהן צפויות לעלות היום: טבע  בולטת עם 5.6%, איי.סי.אל  עם 3.5%, לאונרדו דיאראס  עם 4.5%, נובה  עם 3.6% ופריון  עם כ-8%.

עונת הדוחות לרבעון הרביעי בוול סטריט ולשנת 2022 כולה תיפתח השבוע, כשביום שישי יפרסמו דוחות הבנקים וולס פארגו , סיטיגרופ , בנק אוף אמריקה  וג'יי.פי. מורגן. גם חברת התעופה דלתא איירליינס  תפרסם דוחות באותו יום. 

הנכסים של המשפחה העשירה בישראל כבר שווים 25 מיליארד דולר
האם הטכנולוגיה תציל את הכלכלה האמריקאית? 
כלל ביטוח תשקיע 100 מיליון שקל עבור 5% ממניות הבנק החדש esh

2. שוקי האג"ח

במקביל לעליות החדות בשוקי המניות, נרשמו עליות חדות גם במסחר באג"ח של הממשל האמריקאי, כך שהתשואות ירדו בחדות: התשואה על האג"ח לשנתיים צנחה בכ-19 נקודות בסיסי לרמה של 4.26%, והתשואה על האג"ח ל-10 שנים רשמה ירידה של 16% נקודות ל-3.56%.

בארץ נרשמו ביום המסחר האחרון בשוק האג"ח עליות של כ-0.5% בממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים. באג"ח הממשלתיות צמודות המדד המגמה הייתה מעורבת, ומדדי התל בונד המרכזיים שמרו על יציבות.

בשוק הקונצרני בולטות הסדרות של נכסים ובניין, דסק"ש ונורסטאר בעליות של עד 2%.

3.  שוקי הסחורות והמטבעות 

בשוק הסחורות מחירי החוזים על הנפט רשמו ביום שישי תנודות מזעריות. עם זאת, את השבוע שעבר סיימו החוזים בירידות חדות. חוזה למרץ על נפט מסוג ברנט צנח בכ-8% לרמה של 78.57 דולר לחבית, וחוזה על נפט מסוג WTI רשם ירידה דומה למחיר של 73.77 דולר.

הזהב המשיך לטפס ביום שישי והגיע לרמה של 1,870 דולר לאונקיה.

בשוק הפורקס העולמי רשם אינדקס הדולר ירידה חדה כ-1.1%. האירו קפץ בכ-1.2% לרמה של 1.064 דולר לאירו, והליש"ט עלתה ב-1.5% ל-1.209 דולר לליש"ט. במסחר המקומי, הדולר צנח ב-1.4% ביום שישי ונסחר סביב 3.506 שקלים.

בשוק הקריפטו נמשכת היציבות: הביטקוין נסחר סביב 16.9 אלף דולר, והאת'ריום סביב 1,262 דולר.

4. מאקרו

ביום שישי פורסמו כאמור בארה"ב נתוני שוק העבודה לחודש דצמבר. קצב עליית השכר השנתי נמוך מעט מהצפי ועומד על 4.6% בדצמבר, כשהצפי היה לרמה של 5%. זה היה כנראה הנתון המעודד ביותר מבחינת השווקים. מנגד, שיעור אבטלה הגיע לרמה של 3.5%, בהשוואה לצפי שעמד על 3.7%. הצפי היה לתוספת של כ-200 אלף משרות חדשות, ובפועל נוספו בדצמבר 223 אלף - מה שמשקף שוק עבודה הדוק.

"למרות שהנתון על תוספת מקומות העבודה הפתיע כלפי מעלה, מכלול הנתונים תומך בהתמתנות נוספת של העלאות הריבית, ולכן בשורה התחתונה עשוי לעודד את שוקי המניות ובמידת מה גם את שוק האג"ח", אמר בתגובה לנתונים רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות. לדבריו, "שוק העבודה יגיב אחרון להאטה ובטח למיתון בכלכלת ארה"ב, ככל שיתרחש, אך מאחר שחלק מהנתונים שפורסמו כבר הצביעו על רגיעה, הם חיוביים מבחינת הפדרל ריזרב והשווקים".

עוד ביום שישי פורסם מדד המחירים בגוש האירו (HICP), שירד שוב לנתון חד-ספרתי ועמד על 9.2%, לעומת 10.1% בחודש הקודם לו. מגמת הירידה החודשית באינפלציה נמשכת זה החודש השני ברציפות, אחרי יותר משנה וחצי של עליות. אחרי הנתונים המעודדים מצרפת ומגרמניה, שגם בהן האינפלציה ירדה בדצמבר, חלק מהאנליסטים מקווים כי "שיא האינפלציה" כבר מאחורי היבשת, וכי הבנק המרכזי יוכל לצמצם את היקף ותכיפות העלאות הריבית בגוש. 

השבוע צפוי יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול לנאום ביום שלישי לפני פתיחת המסחר בניו יורק, ודבריו מן הסתם ירכזו עניין רב.

ביום חמישי יתפרסם מדד המחירים לצרכן בארה"ב לחודש דצמבר (ב-15:30 שעון ישראל), שצפוי לרשום עלייה של 0.1% בחודש ועלייה של 6.7% בשנת 2022 כולה. מדד הליבה צפוי לעלות ב-0.3% בדצמבר וב-5.9% בשנה כולה.

5. תחזית

לאחר העלאת ריבית נוספת בארץ בשבוע שעבר, כלכלני בנק לאומי מעריכים כי בחודש פברואר צפויה העלאת ריבית נוספת בשיעור של 0.25% על-ידי בנק ישראל, והעלאה נוספת של כ-25 נקודות בסיס, לרמה של 4.25% תתבצע בתחילת חודש אפריל. זאת, "במקביל לעלייה הצפויה של האינפלציה בפועל (ב-12 החודשים האחרונים) לרמת שיא. במקרה שלא תסתמן התכנסות של האינפלציה ליעד יציבות המחירים, לצד אפשרות של התממשות תרחישים פסימיים, שייתכן ויבואו לידי ביטוי בהיחלשות נוספת של השקל ותמסורת למחירים, הריבית עשויה לעלות גם מעבר לכך".

לגבי קצב הצמיחה במשק, בלאומי מעריכים כי "קצב הצמיחה בשנת 2023 יתמתן לרמה של 3.1% לאחר צמיחה של 6.2% בשנת 2022, ובשנת 2024 צפויה צמיחה של 3.9%. ההתמתנות בקצב הצמיחה בשנה הבאה תלווה, להערכתנו, בעלייה מתונה בשיעור האבטלה לכ-4.1% (בממוצע שנתי)".