ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הציגו אתמול בערב (ד') את התוכנית הכלכלית שלהם לטיפול ביוקר המחיה. התוכנית כוללת שורה של הקפאות מחירים, או קיצוץ ההתייקרויות, בחשבונות החשמל, המים, הדלק והארנונה. לפניכם כמה מהנקודות שעולות מהתוכנית.
● הארנונה תוקפא, התייקרות החשמל תמותן: התוכנית של נתניהו וסמוטריץ' יצאה לדרך | דרור מרמור, פרשנות
● ותודה לאינפלציה: מדרגות המס מתעדכנות, מה יקרה לנטו שלכם?
מאיפה יגיע הכסף?
סמוטריץ' הצהיר אמש בדבריו לתקשורת כי מרבית הצעדים "לא דורשים מקורות תקציביים אלא עבודה נכונה ומאומצת של משק החשמל ומשק המים". במילים אחרות, בעוד שהפחתת מסים, דוגמת הבלו על הדלק, דורשת העמדת מקור תקציבי כנגד האובדן בהכנסות המדינה, במשקי החשמל והמים לעומת זאת, די בתחזיות אופטימיות כדי לממן את ההוזלה.
כך, רוב ההטבה שניתנה לצרכני החשמל נקבעה מתוך הערכה מחודשת של המדינה, לפיה הקשיים בתהליך המכירה הסבוך והאיטי של מכירת תחנת הכוח אשכול באשדוד ייפתרו בקרוב. זאת בניגוד להערכות מצב קודמות מהתקופה האחרונה. השלמת מכירת התחנה, מחברת החשמל אל השוק הפרטי, יכניס למשק החשמל הסגור סכום גדול שיממן את הורדת התעריף. מחיר המים נגזר במידה רבה ממחיר החשמל, ולכן יפחת בהתאם.
עם תחילת שנת 2023 נקבעה התייקרות של 8.2% בתעריף החשמל, שנובעת בעיקר מהתייקרות הפחם בעולם ועיכובים בהסבת תחנות לשימוש בגז טבעי. הצעד הראשון שנקבע לטיפול בנושא היה הארכת הפטור על הבלו על פחם. לשם כך נדרש האוצר להעמיד מקור תקציבי, אלא שזה מספיק לקיזוז של כאחוז אחד בלבד מההתייקרות לצרכן. נתניהו הכריז שיוריד את ההתייקרות לכדי 2.5% בלבד. כדי לממן את זה, תידרש הצלחה גדולה במכירת תחנת אשכול.
"לגבי אותם הדברים שכן נדרש עבורם מקור תקציבי, נעשתה עבודה רצינית באגף תקציבים במשרד האוצר. יש לזה מקורות טובים, נכונים, מקצועיים", הוסיף שר האוצר הטרי בדבריו לעיתונות. מהו אותו מקור נכון ומקצועי? 2.25 מיליארד שקל, שאמור היה האוצר להזרים לקרן הפיצויים של מס רכוש, המטפלת במפגעי לחימה, שריפות, הצפות וכדומה. הכסף הזה לא יועבר לקרן וישמש את הממשלה למטרות כמו מימון מסי הבלו על הדלק והפחם, או הביטול המתוכנן של מסי הרכישה לכלים חד פעמיים ושתייה ממותקת.
מה קרה להבטחה לטיפול במחיר הדלק?
הנגיעה של התוכנית להתייקרות מחירי הדלק היא סמלית. ההחלטה שהתקבלה תפחית את מס הבלו על הדלק ב-10 אגורות לליטר בנזין, עד לסוף השנה. צעד זה אומנם מבטל את ההתייקרות האחרונה שנכנסה בינואר, והעמידה את המחיר בתחנות הדלק על 6.94 שקלים לליטר. אלא שמדובר בסך-הכול בהוזלה של קצת יותר מאחוז אחד במחיר, שיישאר גבוה.
הצעד בו נקטה הממשלה הנכנסת בתחום מחיר הדלק הוא דל ורזה בהרבה מכפי שפעלה הממשלה היוצאת. מאפריל האחרון ועד סוף 2022 הוחלו הפחתות שונות של המס על הדלק, שנעו בין 33-85 אגורות לליטר בנזין. הארכת ההפחתה ברמה של 10 אגורות בלבד מאפשרת לממשלה לכל היותר לצאת ידי חובה במימוש הבטחת הבחירות של נתניהו לטיפול במחירי הדלק המאמירים.
מס הכנסה או מס שפתיים?
נתניהו וסמוטריץ' הודיעו אתמול גם על הקלה במס הכנסה. אבל למעשה, מדובר בעדכון אוטומטי של מדרגות מס הכנסה ושווי נקודות הזכות. החישוב מתעדכן בתחילת כל שנה בהתאם למדד המחירים לצרכן. בגלל האינפלציה הגבוהה ב-2022, מדרגות המס הורחבו בהתאם לנוסחה, כך שיותר אנשים ייכנסו למדרגת מס נמוכה יותר ויישארו עם יותר הכנסה פנויה. באשר לנקודות הזכות, השווי של כל נקודה עלה ב-12 שקל, ל-235 שקל. לא מדובר בתוכנית כלכלית בתחום המיסוי, אלא בפיצוי מובנה וחלקי בהחלט של הציבור על האינפלציה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.