תערוכת CES | בדיקת גלובס

הרכב המעופף הראשון ועגלת תינוק אוטונומית: החידושים המעניינים מכנס הטכנולוגיה הגדול בעולם

אלפי חברות הציגו פיתוחים חדשים, גאדג'טים ומערכות מתקדמות ליותר מ-100 אלף משתתפים בתערוכת CES בלאס וגאס • גלובס מציג את פריצות הדרך והחידושים שעשויים להפוך את חיינו לקלים יותר

הרכב המעופף הראשון של חברת Aska / צילום: נבו טרבלסי
הרכב המעופף הראשון של חברת Aska / צילום: נבו טרבלסי

תערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם, CES, שהתקיימה בלאס וגאס בשבוע שעבר, התפרסה על פני המלונות בסטריפ. במהלך הכנס, 3,200 חברות הציגו את הפיתוחים החדשים והטכנולוגיות המתקדמות שלהן למעל 100 אלף משתתפים. במהלך הכנס הוצגו פתרונות רבים, המעניינים בהם הציגו חדשנות אמיתית או פריצת דרך בתחומם. לפניכם אלו שעשויים לעורר שינוי משמעותי בתעשיות בהן פועלים.

"זייפו מיליוני לקוחות": תביעה נגד יזמי הסטארט-אפ שנמכר במיליונים 
המונופול של גוגל על הכוונת: מיקרוסופט מהמרת על הבינה המלאכותית במיליארדים 
חליפות שמדמות תחושות וכפפות עם רטט: כך ייראה המטאוורס בקרוב 

הרכב המעופף הראשון: Aska  

חברת Aska (אסקה) האמריקאית עבדה בשנים האחרונות על כלי רכב שיכול לנסוע על הכביש, וגם לטוס - כמו מסוק ואף כמו מטוס. למעשה, מדובר ברכב הראשון שיכול גם לנסוע על הכביש וגם לטוס. לפי החברה, הם נמצאים בתהליכים האחרונים של רישוי מה-FAA, רשות התעופה הפדרלית ויש להם אישור רישוי לכביש, וכבר בחודשיים הקרובים הם צפויים לקבל את האישור הנכסף לטיסה. 

הכלי שהוצג לעיתונאים בגודל של 6 מטרים וקצת ובמשקל של 2.5 טון, אך כשהוא ייצא לייצור, הוא יהיה קטן ב-30%. הרכב המעופף בעל 4 מושבים לנוסעים, ויכול להגיע לעד 12 אלף רגל גובה ומרחק של כ-400 ק"מ. אחד השירותים שהחברה מעוניינת לספק לצרכנים זה מונית מעופפת, כלומר אפשר להזמין מאפליקציה נסיעה ואז מגיע טייס שיכול לקחת את הנוסע מלוס אנג'לס, לדוגמה, ללאס וגאס בזמן קצר משמעותית. לדבריהם, עד 2026 השירות יהיה פעיל לצרכנים בארה"ב עם כמה מאות כלים פעילים. 

אחד ממייסדי החברה הוא ישראלי, גיא קפלינסקי שאף הספיק כבר לרשום כמה אקזיטים בעברו. הוא סיפר לגלובס כי אסקה עובדת במסגרת תוכנית של סוכנות החלל האמריקאי נאס"א, שבחרה בשבע חברות כדי לפתח כלי טיס אוטונומיים. קפלינסקי ציין כי בהמשך הדרך של אסקה ישנן תוכניות להפוך את כלי הרכב לאוטונומי לחלוטין. 

ראיון עבודה בעזרת משחק מחשב: YUZU  

חברה צרפתית בשם YUZU רוצה להציע למנהלי משאבי אנוש וחברות שונות להעריך את העובדים בעזרת משחקי מחשב. במהלך הערכת מועמד לתעסוקה, צריך לבחון כישורים שונים ברמות קושי מסוימת - ישנם כישורים מורכבים, אך ישנם כישורים רכים כמו עבודה תחת לחץ, אימפולסיביות, רוגע ועוד. בעזרת משחקים שונים למחשב, המועמד משקיע כמה דקות ומנסה לעמוד במשימה שמוטלת עליו, וכך אפשר לבחון את כישורים השונים. 

בתערוכה הוצג משחק של חקירת משטרה, שבו השחקן צריך לעבור אתגרים ולבסוף להציע מי החשוד. בתום המשחק, המידע מגיע ליוזו, ובעזרת בודק אנושי ובינה מלאכותית, הלקוח מקבל דוח כ-4 ימים לאחר מכן עם כל המידע הנדרש על המועמדים. לפי יוזו, גם מועמדים ללא רקע בגיימינג, יכולים ללמוד בקלות את המערכת ולהיבחן. 

ראיון עבודה בעזרת משחק מחשב של חברת YUZU / צילום: נבו טרבלסי
 ראיון עבודה בעזרת משחק מחשב של חברת YUZU / צילום: נבו טרבלסי

עגלת תינוק אוטונומית: Glüxkind  

סטארט-אפ קנדי בשם Glüxkind הוקם בשנת 2020 ונועד לעזור להורים להתמודד עם העומס בהליכה ברחוב. החברה הציגה את Ella - עגלת תינוק עם חיישנים רבים שמחוברת לטלפון של ההורה שהוגדר. העגלה יודעת לבלום ולדחוף את עצמה בהתאם לצורך, כך שאם הולכים עם הילד יד ביד או עם התינוק על הידיים, העגלה יכולה לנווט את עצמה ולעקוב אחרי ההולכים.  

החברה מדגישה כי כשהילד בתוך העגלה, האפשרות לניוט אוטונומי לא תתאפשר, אך ההורה יוכל לקבל עזרה בדחיפת העגלה מהמערכת שלה. הרעיון הוא לאפשר להורים להיות עם הילדים שלהם ולא לדאוג לעגלת התינוק, לא ברקע ולא להצטרך להפעיל כוח רב בעליות או להסתכן בירידות. העגלה אף יכולה לנענע בעדינות את עצמה כדי להרדים את הילד. מחיר המוצר עומד על 3,800 דולרים.  

עגלת תינוק אוטונומית של Glüxkind / צילום: נבו טרבלסי

המערכת שתקבע אם הסרט או הפרסומת טובים: Largo  

חברת Largo כבר השיקה לפני כמה שנים את המוצר שלה עבור תעשיית הקולנוע. המוצר שלה מנתח תסריטים כתובים או תכנים ויזואליים ראשוניים, ומספק תובנות על התוכן האפשרי: אם זה תסריט, מה כדאי לשנות, איזה קהלים יגיבו כמו שרצוי, אילו ז'אנרים מוצגים בתוכן שנכתב ומי כדאי ללהק כשחקנים. או איך שבלארגו מגדירים את זה: "Largo.ai יכול לחזות איזה תוכן יצליח ולקבל את הקהל כבר בשלב הרעיון או התסריט". לפי החברה, יש להם מעל ל-200 לקוחות, וכמה בודדים גם מישראל. 

כעת בחברה מודיעים שהם מתקדמים לתחום הפרסום - ומציעים את הכלי גם למפרסמים: הרעון הוא לקבל תובנות על הפרסומת שרוצים להכין, אם זה בשלב התסריט או כבר בסרטון ראשוני. התובנות נוגעות לגילים שונים, לז’אנרים, מה יעבוד ומה פחות בפרסומת ואיפה כדאי להשקיע את הכסף - ברשתות החברתיות, בטלוויזיה או בפרינט.  

שרשרת להקלת אלרגיות: Respiray  

עבור אלו שיש להם אלרגיות פעילות, חשוב לוודא שהאוויר שהם נושמים הוא נקי ונוח. חברת Respiray יצרה מכשיר שמתלבש על הצוואר, כמעט כמו שרשרת ענקית, שמאפשר לסנן את האוור שמגיע לפנים - ככה שהוא יהיה נקי מאלרגנים. המכשיר לוקח את האוויר, מעביר אותו דרך מסנן HEPA, שצריך להחליף אחת לחודשיים. האוויר המסונן ישר נשלח לאזור הפנים.  המכשיר יעלה 130 דולר, וכל חודשיים צריך להחליף למסנן אחר בכמה דולרים.  

להרוג את הבלוטות' ולהיות מדויקים יותר: Ixana  

החברה Ixana מבקשת לעשות שינוי טכנולוגי אדיר בצורה שאנחנו משתמשים בקישוריות בין מכשרים. החברה מפתחת טכנולוגיה אלחוטית חדשה בשם WI-R במטרה בסופו של דבר להחליף את הבלוטות' המוכר. חיבוריות הבלוטות' מתאפשרת עד מרחק של כ-10 מטרים בין המכשירים ובכל מה שיש ברדיוס הזה. הטכנולוגיה החדשה של החברה אמורה לאפשר גלים ישירים בין המכשירים במרחק קטן יותר של כ-10 ס"מ, דבר שיהפוך את החיבור ליעיל יותר. 

הסיבה לכך נעוצה שברגע שהצ'יפים מדברים בצורה ישירה ולא בחיפוש כללי, מעבר הנתונים הרבה יותר מהיר, השימוש בכוח הוא נמוך יותר והסוללה מחזיקה הרבה יותר זמן. מה שמרשים בטכנולוגיה הזו, שהיא משתמשת בשדה החשמלי של גוף האדם, כך שגם הוא מוליך בין המכשירים השונים. אז אם לצורך העניין הסמארטפון מחובר לאוזניות אלחוטיות בעזרת הצ'יפים הללו, הטכנולוגיה החדשה משתמשת בגוף האדם כדי להעביר את המידע.  

מעבר המידע הוא כה מהיר וישיר, שאפשר לדוגמה להעביר מידע בין סמארטפונים, רק בכך שמקרבים אותם אחד לשני ונוגעים בקצרה. שימוש נוסף שיש לטכנולוגיה הזו, זה מטא-וורס. לדברי החברה, היכולת להעביר וידיאו הישר למשקפי מציאות מדומה, לסמארטפון או למחשב היא מהירה מאוד ויציבה ולא שואבת את הסוללה כלל. 

לפי החברה, ההפתחות הטכנולוגית היא אמנם פורצת דרך אך לא דורשת כסף רב לפיתוחה. כך, בשנים האחרונות השקיעו פחות מ-2 מיליון דולר בייצור המוצרים והציפים, כאשר ענקית הטכנולוגיה סמסנוג היא אחת המשקיעות בחברה. לדברי החברה, בשנתיים הקרובות נראה יותר מוצרים עם הצ'יפים שלה. המטרה הסופית שתוך 4-5 שנים, סמארטפונים שונים יכללו את הצ'יפ הזה גם, ובעשור הקרוב כלל המוצרים יהיו עם הצ'יפים האלו בדומה למה שהיה עם הבלוטות'.