תערוכת הטכנולוגיה הגדולה ביותר בעולם, תערוכת CES, התקיימה בשבוע שעבר בלאס וגאס למשך מספר ימים. לדברי הארגון המנהל את הכנס, CTA, מעל ל־100 אלף משתתפים פקדו את רחובות וגאס ואת אזורי הכנס, ומעל ל־3,000 חברות הציגו את הטכנולוגיה שלהן. מדובר בתערוכה הראשונה הפיזית מאז תקופת הקורונה, מה שעורר התלהבות רבה בקרב באי הכנס. צריך לבחון עד כמה הוצגה חדשנות אמיתית בתערוכה ומה היו הנושאים החמים ביותר שבהם היא עסקה.
● הרכב המעופף הראשון ועגלת תינוק אוטונומית: החידושים המעניינים מכנס הטכנולוגיה הגדול בעולם | בדיקת גלובס
● שנה לשיגור הטלסקופ ווב: התמונות מרהיבות, אבל מה למדנו מהן?
העיקר הבריאות: בריאות דיגיטלית ביתית בקדמת הבמה
אחד התחומים ששלטו בצורה משמעותית ברבים מדוכני הכנס של החברות השונות, היה בריאות דיגיטלית ביתית. פיתוחים רבים הפכו ביתיים, כך שהודות להם אין צורך להגיע יותר למרפאה או לאחות כדי לבצע את הבדיקה המתבקשת - החל מפיתוחי בדיקת שתן, דרך בדיקות ראייה ושמיעה ועד בדיקות בריאות לבעלי החיים שבבית. החברות השונות השכילו להבין כי בריאות היא לא דבר שעבורו צריך לחכות לזמינות המרפאה, בטח אחרי ימי הקורונה, ולכן החליטו להשקיע נתח ניכר ממשאביהם כדי להפוך אותנו לאנשים בריאים יותר. לצד זאת, היום שם לא רק בדיקות בריאותיות שגרתיות, אלא גם פיתוחים שישפרו את הבריאות של בני האדם - כמו חליפה להרמת משאות כבדים או מברשת שיניים שהיא יסודית במיוחד. במילים אחרות: חברות רבות הבינו שבסוף, מה שהכי חשוב זה הבריאות.
חליפה להרמת משאות כבדים
חזון המטא־וורס: כיוונים מעניינים, אך עדיין תחילת הדרך
תחום נוסף שאותו ניסו להבליט לא מעט בתערוכה - היה המטא־וורס. באזורים מיוחדים שהוקדשו לנושא בין אזורי הכנס השונים, הציגו החברות מוצרים רבים שמבקשים לקדם את חזון המטא־וורס. פיתוחים שונים הושקעו בתשתית - משמע, העולם הווירטואלי שהצרכנים עצמם ייכנסו אליו, ופיתוחים אחרים עסקו בטכנולוגיה עצמה שתסייע בחוויה, כמו ריח במטא־וורס או חליפה וכפפות שמעבירות את התחושות, בהן למשל פעולת ירי.
עם זאת, אפשר להגיד כי לא הוצגה חדשנות אמיתית ולא היה פיתוח שבאמת הפתיע, בעיקר משום שלא ברור עדיין לאן זה הולך. בדומה לחזון שהציג מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד מטא (פייסבוק לשעבר), חברות רבות הציגו את החוויה החברתית והבידורית שבמטא־וורס, כמו ההכרזה של סוני ומנצ'סטר סיטי על בניית תשתית לאוהדי הקבוצה. מדובר לא רק בדמויות מונפשות ועולם מצויר, אלא גם בחוויה חברתית והנאה.
לצד זאת, חברות התקדמו במיוחד עם הטכנולוגיה החווייתית, כמו לדוגמה החליפה של OWO שמעבירה פולסים חשמליים כדי לדמות את מה שקורה בעולם הווירטואלי, ובכך התקדמה במיוחד. החוויה מתקדמת לכיוון ריאליסטי לחלוטין, וזה אומר שמתחילים ללכת בכיוון מעניין. מה שבטוח, המטא־וורס עדיין בחיתוליו.
החליפה של OWO / צילום: AP - Rick Bowmer
היבט נוסף שיכול להראות לאן המטא־וורס יכול להגיע, היה בפיתוח של חברת Yuzu הצרפתית, אשר הציגה ראיון עבודה בעזרת משחק מחשב. החברות השונות בדוכני המטא־וורס הציגו גרסאות רבות של משחקים וגיימינג, כך שבאופן ייחודי לה, אותה חברה הציגה שימוש אחר לבדיקת היכולות שניתן לעשות באמצעות הכלים הללו. אז כעת מדובר עדיין במשחק במחשב, אבל בעולם מטא־וורס מתפתח נוכל לבחון גם כישורים שונים לשוק העבודה במטא־וורס.
סביבה וקיימות: כולם רוצים להיתפס כדואגים לכדור הארץ
בכל אזורי הכנס, המציגים השונים הזכירו רבות את המילה "קיימות". זה ניכר לא רק בחברות שהציגו פיתוחים בתחום הקיימות או שהגדירו את המוצר שלהן כבר־קיימא, אלא גם בקרב החברות שהציגו כיצד המוצרים שלהם יוצרו או נארזו ממוצרים ממוחזרים ועד כמה נושא זה חשוב להם. סמסונג אף פתחה את מסיבת העיתונאים שלה עם התחום הזה דווקא, לפני כל נושא אחר שבו עסקה.
ואפשר להגיד שבהרבה מקרים מדובר בלא יותר מאשר סתם טרנד. נכון שמדובר בנושא חשוב ושבאמת צריך לדאוג לכדור, אבל החברות הללו הבינו שמארגני התערוכה מעוניינים להעניק פרסים סביב תחום הקיימות, ולכן רבות מהן העניקו בולטות לנושא ואף הציבו אותו מקדימה. אחת החברות ההולנדיות, דיקוד, הציגה "קייס" לטלפון בשיתוף פעולה עם נייקי, שיוצר מחומרי הנעליים השונים. אולי זה קוריוז, אולי זה באמת מגן על כדור הארץ, אבל זה טרנד שאי אפשר היה לפספס בכנס.
קייס לטלפון בשיתוף פעולה עם נייקי, שיוצר מנעליים / צילום: מתוך אתר החברה
הענקיות שאכזבו: יותר מדי גימיקים, פחות מדי חדשנות
בהערכה גסה מדי, אפשר לקבוע כי החדשנות שהוצגה בתערוכה לא הייתה מספיקה. הציפייה הייתה לחדשנות משמעותית יותר, לפיתוחים הרבה יותר פורצי דרך ואולי לא רק לחיקויי גימיקים ולשיפורים נקודתיים. ואולי הביטוי המשמעותי במיוחד לכך, זו ההתנהגות של ענקיות הטכנולוגיה. כל החברות הגדולות הציגו מכשירים משופרים מהדורות הקודמים או מכשירים חדשים אבל לא חדשניים כל כך. אז חברה אחת הציגה טלוויזיה אלחוטית, השנייה הציגה שיתוף פעולה עם חברת רכב או שהציגה מותג חדש ואחרת הציגה משקפי AR משופרים. אבל בסופו של דבר זה לא משהו שבאמת עורר את חושי החדשנות שלו היינו מצפים.
אחת הסיבות שאפשר אולי להציע לכך, זו השנה הקשה שעברו כל החברות האלו. האינפלציה, הריביות ובכלל המצב המאקרו הכלכלי הקשה, גרם לכך שהחברות היו חייבות לקצץ בעובדים ובהשקעות, ואפשר להעריך שחטיבות החדשנות למיניהן (אלו שלא מניבות רווחים ורק השקעה חסרת תקדים) קוצצו להפליא. החברות השונות נאלצו להתמודד עם כנס חדשנות הגדול בעולם, אחרי שנה מאוד מורכבת. אז כדי להתמודד עם זה, הן הציגו מכשירים משופרים עם פיצ'רים שלא היה בעבר או הציגו מכשירים עם גימיק. זה לא היה מספיק טוב.
הכתב נשלח לתערוכת CES על ידי הארגון המנהל את הכנס, CTA
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.