קבוצת אדאני בקריסה חסרת תקדים, אז למה בישראל בינתיים לא חוששים?

בישראל מדגישים כי העברת הכספים הושלמה, נמל חיפה הוא חברה נפרדת עם עודפים בקופה וכי בהסכם המכירה יש שלל מנגנוני ביטחון • האם לא קולטים כאן את גודל המשבר, מעדיפים להמשיך ולהציג את המכירה כהצלחה בכל מקרה או שאכן אין סיבה לדאגה

נמל חיפה. נדל''ן וכסף בקופה / צילום: Reuters, Nir Elias
נמל חיפה. נדל''ן וכסף בקופה / צילום: Reuters, Nir Elias

אמ;לק

הטענות על הונאה פיננסית מצד מי שמחזיק עתה בנמל חיפה מטרידות, אבל יש מי שסבור שפה מסתיימות הצרות שלנו, שכן ישראל ביטחה עצמה דיה גם לתרחיש שבו מפעלותיו של אדאני יקרסו וימונה נאמן במקומו. מהם מנגנוני הביטחון שעומדים לרשות הנמל והאם יכולים להיות רגועים שם? 

נדמה שהסערה סביב המיליארדר גאוטם אדאני, מקורבו של ראש ממשלת הודו ועד לא מזמן האיש השלישי העשיר בעולם, נעצרה בפתח טרמינל הנוסעים של נמל חיפה. שם נערך ביום שלישי בשבוע שעבר טקס חגיגי להעברת הבעלות של הנמל מידי מדינת ישראל לקבוצה המורכבת מחברת הנמלים של אדאני (70%) וגדות הישראלית (30%). היה זה סיום להליך מכירה מוצלח של הנמל, ציון דרך משמעותי ברפורמה שהחלה בתחילת המילניום ומטרתה הגברת התחרות בנמלי הים. לא הורגשו שם הדים לכך שקבוצת אדאני והעומד בראשה מחקו באותו שבוע כמחצית משוויים, לאור טענות למניפולציה במניות שהעלתה חברת ההשקעה האמריקאית הינדנבורג ריסרץ'. 

"סייבר לא יכריע מלחמות בשנים הקרובות", ראש אגף התקשוב בצה"ל בראיון ראשון
​העובדים שלכם כל הזמן מתחלפים? זהו כלל הזהב לשימור מוצלח 

אדאני התקבל באולם יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת התחבורה מירי רגב ושר האנרגיה ישראל כ"ץ, שבתקופתו הונעה הרפורמה בנמלים. "אני נרגש להיות פה עם כולכם - ביום של בשורה וחגיגה לכלכלת ישראל ולאזרחי ישראל", אמר נתניהו, שציין כי כניסתה של אדאני אל הנמל היא הבעת אמון חד משמעית בכלכלה הישראלית. משרדי האוצר והתחבורה לא מגיבים באופן רשמי על ההתפתחויות האחרונות אצל בעלי הנמל, אבל גורמים בממשלה לא מוטרדים, רבים מהם עדיין ממשיכים לחגוג את ההישג ואחרים מקווים שהמשבר יחלוף.

גאוטם אדאני. תקוות גדולות / צילום: Reuters, Amir Cohen
 גאוטם אדאני. תקוות גדולות / צילום: Reuters, Amir Cohen

"זו לא פעם ראשונה שהמדינה עושה עסקים בתנאים כאלו, לא היו כאן ישראלים שעסקו במינוף חברותיהם?", אמר בכיר בממשלה. "זה לא נעים ולא באותן פרופורציות כמובן, אבל בשורה התחתונה בטווח הנראה לעין הנמל לא ייפגע, הוא יתעצם, גם אם ההפרטה לא תוגדר בהצלחה שקיווינו לה עם פתיחה לשווקים אחרים בשל ירידת קרנו של אדאני, אבל גם זאת מוקדם לדעת".

קבוצת אדאני-גדות גברה על מתחרותיה בפער של למעלה ממיליארד שקל. איש לא שיער בנפשו שנמל חיפה יתומחר בסכום של 3.9 מיליארד שקל - שעליהם נוספו 200 מיליון שקל כבונוס להצעה, בשל היותה של הקבוצה משקיע אסטרטגי בעיני המדינה.

בין זכיית הקבוצה להעברת הכספים למדינה התעורר חשד אצל חלק מהגורמים בענף שהעסקה לא תושלם, לאחר שדוח של חברת קרדיט סוויס הזהיר מפני מינוף יתר של הקבוצה. אך הרכישה הושלמה, הגם ש-1.1 מיליארד שקל ממנה הובאו בהלוואה קצרת מועד של שנתיים ובריבית של כ-8%. הריבית הגבוהה הובילה אף היא להרמת גבות, אך מדובר בכרבע מסכום הרכישה של הנמל. ההתפתחויות האחרונות מעוררות חשש, גם עם מינורי יחסית, בנוגע ליכולות ההחזר.

מעבר לפרמיה הגיאו-פוליטית של אדאני, שמרחיבה את תחומי פעילותה דרך חיפה, בקבוצה נתנו שתי סיבות להצעה הגבוהה. הראשונה, סכום של כ־1.5 מיליארד שקל שנמצא בקופת הנמל, משום שהמדינה לא משכה ממנו דיבידנד קודם למכירה. השנייה היא פרויקט הנדל"ן הכלול בנמל, בחזית הים של חיפה.

אדאני צלחה את המבחנים

גורם בענף אמר כי "צריך לקחת את הסיפור בפרופורציה: זה לא שהתחרו מול אדאני קונצרנים בינלאומיים. בשלב הסופי כל השחקנים שנותרו הם ישראלים, חלקם עסקנים שמעורבים בביצת הספנות המקומית. לכן מבחינת המדינה גם העיתוי, גם זהות הזוכה וגם המחיר הם זהב". גורם אחר הזכיר כי ברשות החברות החליטו שלא לבחור זוכה שני למקרה שמשהו בעסקה ישתבש וזאת כדי לשדר לשוק המקומי שלחצים ומניפולציות לא יעזרו ואם העסקה תיפול - הליך המכירה ייפתח מחדש ולא יהיה זוכה אחר במקומו.

בשלב הראשון של ההצעות במכרז המשקיעים נבדקו כלכלית ומשפטית, כמו גם יציבותם הפיננסית של התאגידים - לרבות ההון העצמי, שווי השוק, היעדר הערות עסק חי והיבטים פליליים או מצבים של חדלות פירעון לחברה או לנושאי משרה בה. נוסף לכך, החברות נבדקו בהתאם לצו האינטרסים הלאומיים שאושר בכנסת, שמכוחו נפסלה למשל חברת יילפורט התורכית, והוחלט שבעלי התפקיד בנמל יהיו ישראלים - עובדה שגרמה לחברת DB האמירתית לסגת מהתהליך. בשלב השני נבחנו איכות וגובה ההצעות שהוגשו במכרז. האיכות היוותה תנאי בסיסי והיותה של אדאני שחקן מרכזי בעולם בתחום הנמלים הקנתה לה גם בונוס בהתמודדות.

בכל המבחנים הללו קבוצת אדאני עברה בהצלחה ותוך יתרון על מתחרותיה. אלה כללו בעיקר שחקנים מישראל: קבוצה בראשות רמי אונגר, קבוצה בראשות מספנות ישראל של איש העסקים שלומי פוגל וקבוצה בהובלת חברת שפיר. היתרון של אדאני היה הן באיכות ההצעה והן בגובהה, עסקיו הרלוונטים של אדאני שנבחנו הם 13 הנמלים והטרמינלים שהקבוצה מפעילה ומציבים את חברתו כשחקן בינלאומי בתחום.

העמדה הרווחת בישראל היא שהמדינה ביטחה עצמה דיה גם במקרה הגרוע שבו מפעלותיו של אדאני יקרסו וימונה נאמן במקומו. הסוגיה המוסרית ולפיה אדאני שמחזיק עתה בנמל חיפה תוך שנשמעות טענות להונאה פיננסית מעיבה אבל בישראל עסוקים יותר בהבנת הסיטואציה החדשה והשפעותיה, ובמזעור נזקים ככל שיידרש.

ההסכם של המדינה מול אדאני וגדות נחתם על יסוד נוהל מכירת הנמל שקובע שמיליארד שקלים יכנסו לקופת הנמל לצורך השקעה בתשתיות והיתר יועבר למדינה. סכום זה נוסף לכמיליארד וחצי שקלים שכאמור כבר היו בקופה ערב העברת הבעלות, כך שהנמל מדורג יחסית גבוה ויש בו מזומנים להשקעה בתחום התשתיות ולעריכת רפורמות מבניות שונות שיוכלו להביא להשאת רווחיו.

השקעות אלו הכרחיות כדי להתמודד בתחרות העזה שמתחוללת במרחב הימי הצפוני של ישראל מול נמל המפרץ שמופעל על ידי חברת SIPG הסינית - ששנה וחצי מתחילת פעילותו כבר קטף הובלה בתחום המכולות וכן נמל מספנות ישראל הקטן והיעיל שמתמחה בתחום המטען הכללי. עוד כולל ההסכם הגדרה מראש של התשתיות הנדרשות להשקעה; הגבלה של היכולת להשתמש בסכום שנצבר בקופה; חובת היותם של נושאי משרה בכירים ישראלים; מינוי דירקטורים חיצוניים ועובדים כמשקיפים; איסור על העברת בעלות במשך שלוש השנים הראשונות, אלא באישור משרדי הממשלה; ואת היכולת להלאים את הנמל ולמוכרו אם לא נעשית עבודה נמלית תקינה או שיש חשד לפלילים. גם חלוקת רווחים, לרבות הלוואות לבעלים, הוגבלה - לרווחים שהצטברו מאז הדוח הכספי האחרון שאושר לפני מועד המכירה.

מנגנון נוסף שעומד לרשות המדינה הוא צו האינטרסים החיוניים שמעגן את האינטרסים של המדינה בחברה מבחינה ביטחונית, הבטחת קיומם של שירותי נמל רציפים, קידום התחרות ומניעת ריכוזיות, שמירה על אופיה של החברה כישראלית ועוד. במסגרת הצו, שינויים במבנה השליטה של הקבוצה כפופים לאישור משרדי הממשלה ורוב הדירקטורים בחברה ויו"ר הדירקטוריון נדרשים לעבור סיווג ביטחוני. המנכ"ל, חלק מהסמנכ"לים ושומרי הסף נדרשים להיות אזרחים ישראלים בעלי סיווג ביטחוני.

מכשולים אחרים להצלחה

בישראל מעריכים כי גם אם תהיה קריסה מוחלטת בעסקיו של אדאני, היא לא תחלחל לנמל חיפה. כאמור, הנמל עצמו הוא חברה נפרדת במצב טוב ועם עודפים בקופה. לפי הערכות גם ההלוואה בריבית גבוהה שלקחו הרוכשים לא מאיימת לפי שעה שכן חברת הנמל ממשיכה להכניס כסף.

גורם אחר בענף אמר כי "משק הנמלים לא חי מתקציב המדינה או הבעלים אלא מהכנסות הפעילות הנמלית ומגיוסי הון ולנוכח גידול האוכלוסייה והצריכה והעובדה ש־98% מהסחר לישראל מבוצע דרך הים, גם אם יהיו שנים משבריות, הנמל יוכל לצלוח אותן. החשש להצלחת הנמל הוא לא בגלל הסיפור של אדאני אלא בגלל התחרות העזה שהוא צריך לעמוד בה מול הסינים".

2022 הסתיימה כשנה רעה מאוד לנמל לנוכח נגיסותיו של נמל המפרץ הסיני הטכנולוגי והמשוכלל בהיקף המכולות אל מול נמל חיפה העייף. וכן לנוכח המיתון שהביא לירידה משמעותית בהיקף השינוע הימי כמו גם מחסני היבואנים המלאים מתקופת הקורונה. השנים הקרובות צפויות אף הן להיות גרועות בעבור הנמל שנדרש עוד להתייעל בכוח האדם ולשנות אסטרטגיה. להערכת גורמים רבים בענף, אם הנמל יצלח את השנים הראשונות הוא יכול להוביל על מתחרותיו לנוכח גודלו והתקציב העומד לפיתוחו.

ועדיין, בתרחיש הגרוע ביותר שאדאני עלולה להגיע אליו קיימות שאלות רבות על תפקודו של הנמל בתקופת הביניים במקרה שימונה נאמן. מי ייצגו בהנהלת הנמל וכיצד תגיב המדינה להתפתחות מהסוג הזה, האם חלקה של אדאני יימכר ובאיזה אופן וכיצד יתופעל הנמל בזמן זה אף שהוא מנוהל בפועל על ידי חברת גדות הישראלית המיומנת והמוערכת, והאם המדינה תצטרך לצאת למכרז חדש במצב כזה. אבל למרות הסחרור אליו נקלע אדאני וחיתוך השווי המהיר בבורסה, יום הדין הזה עדיין רחוק.

ובכל זאת, למרות אנחת הרווחה שנשמעת בישראל לנוכח העובדה שקבוצת אדאני שילמה וסיימה את העסקה לפני התפוצצות הפרשה - הסיפור מעיב על הצלחתה הפנומנלית של ההפרטה. הציפייה הייתה שחבירה למשקיע אסטרטגי בינלאומי בעל רקורד מרשים, תוכל למשוך חברות ספנות וליצור קשרים עם גורמים שהנמלים בישראל לא היוו עבורם מוקד קודם לכן. התקווה הייתה שכך יהיה ניתן להגדיל את עוגת התחרות ואולי אף לפתח מסילות רכבת בין ישראל לשכנותיה ולמדינות המפרץ. מעבר להצעה הכספית הגבוהה, זהו בעצם יתרונו המובהק של אדאני על מתחרותיו במכרז הישראלי. אך כל אלו עלולים, אם לא תהיה תפנית, לשקוע יחד עם מניותיו והמוניטין של גאוטם אדאני וחברותיו.

מקבוצת אדאני־גדות נמסר: "האיתנות הפיננסית של קבוצת אדאני־גדות נבדקה בקפדנות בידי הממשלה, ומכל בחינה הקבוצה דורגה בדירוג הגבוה ביותר מבין המשתתפים ולעומת המתמודדות האחרות על רכישת הנמל".