בחודשים האחרונים, מאז רכישת הרשת החברתית טוויטר על-ידי איל ההון אילון מאסק, הפלטפורמה עברה שינויים מרחקי לכת. חיוב מנויים בתשלום עבור פיצ'רים חדשים, תקלות בלתי פוסקות, הגבלת חשיפה לציוצים ואי-יציבות כללית ברשת החברתית - הובילו לנטישת משתמשים שמרגישים כי המערב הפרוע הגיע לטוויטר.
דובר לא מעט על המתחרות ועל האפשרויות האחרות, וכעת מטא (פייסבוק לשעבר), ומארק צוקרברג שמוביל אותה, הבינו את ההזדמנות והחליטו להציג מתחרה: אפליקציית Threads. האפליקציה הפכה זמינה לציבור היום (ה'), וכבר דווח על 10 מיליון משתמשים בתוך 7 שעות.
● קודם מגבילים, אחר כך מקלים: מה קורה בטוויטר? | ניתוח
● "שלח לי מיקום": מארק צוקרברג ואילון מאסק מחליפים מהלומות
● פייסבוק הכריזה על מודל AI פורץ דרך, אך למתחרות אין סיבה לחשוש בינתיים | ניתוח
פייסבוק מוסיפה שירות נוסף למשפחה, אבל נזהרת
השליטה של פייסבוק בשוק הרשתות החברתיות התרחבה, כשלפני מספר שנים הצטרפו אליה אינסטגרם, וואטסאפ והמטא-וורס, שלושתן תחת חברת-האם מטא. בניגוד להשקת המוצרים הקודמים, שהוצגו כל אחד כמוצרים שעומדים בפני עצמם, במקרה הנוכחי מטא נזהרת קצת יותר - למקרה שהיא תצטרך דרך מפלט אם המשתמשים לא יבואו. המתחרה של טוויטר מבית מטא, Threads, ממותגת בחנויות האפליקציות כ-Threads, an Instagram app - כלומר, מוצר-בת של אינסטגרם.
Threads (שרשורים) הופיעה בחנויות האפליקציות השבוע עם תאריך השקה לסוף השבוע ותיאור רשמי וקצר של האפליקציה: "שרשורים הם המקום בו קהילות מתכנסות כדי לדון בכל דבר מהנושאים שאכפת לכם מהם היום ועד מה שיהיה טרנדי מחר. זה לא משנה במה אתם מעוניינים, אתם יכולים לעקוב ולהתחבר ישירות ליוצרים האהובים עליכם ואחרים שאוהבים את אותם הדברים - או לבנות קהל עוקבים נאמן משלכם כדי לחלוק רעיונות, דעות ויצירתיות עם העולם".
כאמור, ישנו קשר הדוק עם אינסטגרם, אבל מדובר באפליקציה עצמאית. לפי צילומי המסך שפורסמו, נראה שהיא דומה במיוחד לטוויטר, הן מבחינת עיצוב והן מבחינת האפשרויות: לייקים, תגובות, פרסום מחדש ועוד.
מה חשבנו על Threads
השירות הפך לזמין בישראל, לאחר שהחברה הודיעה כי משתמשים ב-100 מדינות יוכלו להשתמש באפליקציה. צוקרברג אמר כי החזון הוא להגיע למיליארד משתמשים באפליקציה, ואף עקץ: "לטוויטר הייתה ההזדמנות לעשות את זה, אבל היא לא הצליחה במשימה. בתקווה שאנחנו כן".
בפוסטים שונים שפורסמו שמו דגש בעיקר על שיח בריא יותר ולהראות שהם על ההגה ומנהלים את זה בצורה אחראית (לדוגמה, האיסור על עירום ופורנו, להבדיל מההיתר שלו בטוויטר). יתרה מכך, צוקרברג כבר הודיע כי נרשמו מעל ל-10 מיליון משתמשים ב-7 שעות הראשונות.
השיח בשעות הראשונות היה בעיקר על ההתחלה של רשת חברתית חדשה, על ההזדמנויות ועל השינויים שזה יכול להוביל. הרבה מאוד ציוצים התמקדו במאסק ובהשוואה לטוויטר, ונראה כי קהל המשתמשים שעבר לרשת החברתית החדשה מאוד כועס על איל ההון שרכש את טוויטר.
עם זאת, צריך לומר המוצר לא "אפוי" לגמרי: ישנו רק פיד For You ולא פיד של המשתמשים שתבחרו לעקוב אחריהם, אין אפשרות להגדיל את תמונת הפרופיל של משתמשים, וזה משמעותי כשלא מדובר ברשת חברתית ויזואלית, ויש עוד כמה ניואנסים שצריך לשים לב אליהם.
משעות הבוקר בישראל, יותר ישראליים נרשמים לרשת החברתית החדשה: במהלך שעות הלילה הפלטפורמה כללה מעט פוסטים בשפה העברית, וכעת אפשר לראות הרבה יותר תכנים בעברית.
היתרון הבולט - בסיס משתמשים גדול
צוקרברג ממנף באפליקציה את היתרון הגדול שלו על אילון מאסק וטוויטר - בסיס המשתמשים הגדול. באפליקציה החדשה, משתמשים יוכלו להתריע בקלות לעוקבים שלהם חשבון ב-Threads ויוכלו לעקוב בקלות יותר, כך שמשתמשים לא יצטרכו לבנות מחדש בסיס מעקב או קהילה.
לכלל אפליקציות מטא יש בסיס המשתמשים פעיל של מעל ל-3 מיליארד איש, המספר הגבוה ביותר בשוק. בפייסבוק נקודתית יש כ-2 מיליארד משתמשים יומיים לפי הדוחות הכספיים האחרונים שפורסמו. על-פי BusinessOfApps, לאינסטגרם יש מעל ל-2 מיליארד משתמשים חודשיים. כשמטא מחליטה לקחת את בסיס המשתמשים הגדול הזה ולמשוך אותו לרשת חברתית חדשה עם בסיס העוקבים שכבר קיים, היא מתמודדת בקלות עם חסם משמעותי.
ובכל זאת, מטא מתמודדת עם אתגר גדול מאוד. עד כה, בשנים האחרונות ניסו להעמיד כמה מתחרות מרכזיות לטוויטר, עם או בלי קשר לאילון מאסק. נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ניסה להקים רשת חברתית בשם Social Truth שלא הצליחה לתפוס כמו שצריך, כמו גם הרשת החברתית Mastodon שניסתה להיכנס בחלל שמאסק יצר לרבים מהמשתמשים.
צוקרברג צריך להצליח לשכנע את המשתמשים שמדובר באלטרנטיבה אמיתית לטוויטר, ושאפשר להעתיק את הכיכר העיר הדיגיטלית - בתחומי ברנז'ה ברורים כמו פוליטיקה, אקטיביזם ועיתונות, כמו גם מפורסמים שמחפשים לשמור על קשר עם המעריצים שלהם.
גם אם המוצר עצמו יכול להיות מוצלח וטוב, במטא חייבים למצוא את הדרך למשוך את ההמון - שכן אם המשתמשים לא יגיעו, לא תהיה סיבה אמיתית לנסות להצטרף לרשת החברתית החדשה. אם מטא תצליח לייצר אלטרנטיבה אמיתית עם כל היתרונות שהיו בטוויטר, זו תהיה רעידת אדמה של ממש.
מה צוקרברג יכול להרוויח ממהלך שכזה?
כשברקע מדברים על קרב האגרוף בין צוקרברג ומאסק, יש פה מאבק הרבה יותר חשוב: הדומיננטיות של רשתות חברתיות בכלל, ורשת חברתית מבוססת שיחות בפרט. אם צוקרברג ומטא יצליחו כאן, מדובר באיום רציני על מאסק וטוויטר.
מהלך שכזה יכול לקרוץ כמתבקש למשקיעים שדאגו מאוד לעתיד של החברה בניהולו של צוקרברג. המשקיעים הביעו חשש אמיתי מכך שמטא מפזרת משאבים נרחבים על המטא-וורס שעדיין רחוקה ובעיקר מפסידה, ולא שמה דגש על עסקי הליבה של החברה - שוק הפרסום. למעשה, צוקרברג עושה כאן מהלך חכם במיוחד: גם מרגיע את המשקיעים שהוא עדיין רואה את עסקי הליבה בדמות רשת חברתית - וגם יוצר פלטפורמה חדשה לרשת החברתית למשוך מפרסמים.
בחודשים האחרונים דווח לא מעט על מפרסמים שהביעו דאגה מהכיוון אליו הולכת הרשת החברתית טוויטר. אותם מפרסמים דיברו על צמצום ההוצאות על פרסום בטוויטר, ואף הפנו עורף לרשת החברתית. זו אחת הסיבות לכך שמאסק משך את לינדה יאקרינו, מנהלת הפרסום לשעבר ב-NBC Universal, שמומחית בתחום, כדי להחזיר את המפרסמים. כל זה כמובן מצטרף להגבלות האחרונות שמאסק דיבר עליהן - מספר ציוצים שכל משתמש יוכל לראות ברשת החברתית.
אם מטא תצליח להעמיד בצורה טובה מתחרה אמיתית לטוויטר, המפרסמים שעזבו את טוויטר יכולים לפזול ובגדול לרשת החברתית החדשה. תמריץ נוסף עבור המפרסמים להגיע לרשת החברתית החדשה של צוקרברג יהיה קהל המשתמשים הענק. אם בסיס המשתמשים הגדול של אינסטגרם, או אף חלקו הגדול, יצטרפו לרשת החברתית החדשה (מן הסתם בתהליך של לחיצה כפתור וכמה שניות) - הדבר כאמור ימשוך מפרסמים בקלות רבה יותר.
הסיכון בהצלחת פייסבוק באפליקציה החדשה
אחד הדברים שמומחי טכנולוגיה והעיתונאים המסקרים את התחום חוזרים עליו כעיקרון חשוב ביותר, זה לא להסתמך ולהתבסס על אותה חברה בכל השימושים. גוגל הדומיננטית עם מנוע החיפוש, יוטיוב, ג'ימייל ועוד; אפל עם גאדג'טים שונים כמו סמארטפון, שעון חכם, מחשב ועוד; וגם פייסבוק עם שירותי רשתות חברתיות מסוגים שונים.
המעבר לרשת חברתית נוספת של פייסבוק, הפעם בגרסת טוויטר, נותנת לה כוח גדול מדי. אומנם למטא היו הרבה ניסיונות עם אפליקציות צדדיות ושירותים לא מרכזיים, אבל נראה כי הפעם היא נכנסת לחלל ריק, הן למפרסמים והן למשתמשים שנוטשים את טוויטר. למרות הירידה של פייסבוק בשנה שעברה וההיחלשות עד כה, עדיין צריך לבדוק שהיא לא מבססת דומיננטיות רבה מדי בשוק הרשתות החברתיות והדעות.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.