Day Two עושה ניסיון אחרון להתאושש
חברת התזונה המותאמת אישית, Day Two (דיי טו), הייתה אולי אחת מחברות הביומד הידועות ביותר בישראל בשנים האחרונות. כעת החברה מפטרת את רוב עובדיה. זהו תהליך הדרגתי שהחל בסוף 2022, וכעת נשארה החברה עם כ-35 עובדים.
● החוקר שטוען: הזמן הולך גם לאחור | חזית המדע
● כך מנסה טבע להמציא את עצמה מחדש כחברת תרופות חדשניות
לגלובס נודע כי בניסיון אחרון לשמור על Day Two כחברה פעילה ועל הידע והיכולות שלה כך שלא ירדו לטמיון, היא מנסה לבחון האם המוצר שלה יכול להשתלב בתוך מערכת של חברה גדולה יותר המתמחה בניהול מחלות כרוניות. בינתיים היא מציעה גרסה מצומצמת של המוצר שלה דרך מפיצים.
דיי טו התבססה על המחקרים פורצי הדרך של שני חוקרים ממכון ויצמן, הפרופסורים ערן סגל וערן אלינב. השניים היו בין החלוצים בעולם בתחום חקר המיקרוביום האנושי, כלומר תמהיל החיידקים בגוף האדם. הרכב חיידקים בעל השפעה קריטית על הבריאות שלנו, והמשתנה בתגובה לשינויים סביבתיים.
החוקרים מצאו כי אנשים שונים, בעלי הרכב מיקרוביום שונה, מגיבים אחרת למזונות שונים, מבחינת האופן בו המזונות הללו משפיעים על רמות הסוכר בדם. במילים אחרות: יש סוכרתיים שכדאי להם לאכול גלידה, ודווקא ברוקולי יעשה להם לא טוב. יש כאלה שמתאימה להם תזונת פלאו, ולאחרים זה יהיה אסון.
איך הופכים את התובנות הללו לחברה? ההתחלה הייתה מבטיחה. בין הנבדקים הראשונים בניסוי היה המיליארדר מריוס נכט, שהחליט להשקיע בחברה. אחרי השקעה ראשונית, נחתם גם הסכם עם קופת החולים כללית, ששיווקה את המוצר במחיר מסובסד ללקוחותיה. במקביל החלה העבודה מול גורמים בריאותיים בחו"ל.
המכירות צמחו, החברה גדלה, גייסה סכום כולל של כ-85 מיליון דולר, והעסיקה מעל 100 עובדים. אבל משהו במודל העסקי לא היה מפוצח עד הסוף. האם מדובר במוצר רפואי לניהול סוכרת, או במוצר דיאטה לכולם? האם המוצר הוא המלצה חד פעמית לתפריט מותאם אישית, או מעטפת של תמיכה תזונתית וקואצ'ינג לכל החיים? האם מה שחשוב הוא אבחון חיידקי המעי, או שאפשר להגיע לאותה התוצאה עם מדידת ההשפעה של מזונות שונים על רמות הסוכר בלבד? ובעוד ההכנסות של החברה בישראל צמחו בשל פרסום החברה מפה לאוזן ובתקשורת, בחו"ל היה קשה יותר לבנות את הפעילות כך.
גם השינויים בשוק הרפואי עצמו הגיעו בסופו של דבר אל החברה. חברות כמו ליבונגו שהציעו פלטפורמה דיגיטלית לניהול סוכרת ומחלות כרוניות אחרות, נסחרות ב-2020 בשוויים מטורפים, ועם הזמן התרסקו. היה להן קשה להוכיח את הערך המוסף שלהן ברמה שתאפשר השגת שיפוי ביטוחי משמעותי מחברות הביטוח. המודל לא נכשל, אבל הוא לא הגיע לגבהים שצפו לו.
DAY TWO פרסמה מאמרים שהראו את יעילותה, חתמה על הסכמים עם חברות ביטוח ומעסיקים גדולים, ובכל זאת, ההכנסות לא גדלו בקצב גבוה מספיק. גם בקורונה החברה סבלה מפגיעה במכירותיה. במשך רוב חיי החברה היא נוהלה על ידי ד"ר ליהיא סגל, שעזבה לפני כשנתיים. היום היא מנוהלת על ידי אמיר רחמן.
בחודשים האחרונים החברה עברה לפעול במתכונת מצומצמת יותר. היא מציעה רק אבחון מיקרוביום והמלצות התזונה, עם תמיכה דיגיטלית אבל ללא תמיכה קבועה של תזונאי או קואצ'ר. היא מקווה כאמור להפוך את מוצריה לחלק מפתרון סוכרת מלא יותר של חברה אחרת. לאחרונה הוזרם לחברה סכום כסף נוסף, כדי לאפשר לה לבצע את הניסיון האחרון הזה ולהחיותה מחדש.
מובייל OTD בהסכם מהותי עם הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו
ומחברה שמנסה לצאת ממשבר, לכזו שנראה שיוצאת ממנו. בשנת 2020 הוכרז כי מובייל ODT, שפיתחה מכשיר לאבחון מרחוק של סרטן צוואר הרחם באמצעות הטלפון הסלולרי בלבד, מאפסת את השווי ומחליפה את המנכ"ל. אירועים אלה אפילו יצרו סכסוך בין יזם החברה אריאל בארי לבין הקרן המובילה בהשקעות בחברה, אורבימד.
לתוך האירוע הזה נכנס המנכ"ל החדש ליאון-אריאל בוסטון, בעבר מנכ"ל של כמה חברות מכשור רפואי. "יש לי רקע בחברות במצוקה", אומר בוסטון. "כשהגעתי למובייל ODT, גיליתי חברה עם מוצר טוב, שמנסה לעשות מהפיכה בתהליכי העבודה בשוק שלא השתנה משנת 1940, ולהביא אליו גם רפואה מרחוק וגם בינה מלאכותית, ועוד להתחיל מן השווקים המתפתחים. זה היה גדול על סטארט אפ ישראלי".
מוצר החברה כבר היה מאושר לשיווק ובחברה עבדו כ-50 עובדים, אבל המכירות לא צמחו. ולא משום שלא היה למוצר שוק. בוסטון הסביר כי "סרטן צוואר הרחם הוא גורם תמותה נדיר בעולם המערבי, בזכות בדיקות סקר טובות וטיפולים טובים, אבל בעולם השלישי הוא אחד מגורמי המוות המובילים לנשים. בכל שתי דקות מתה אישה מסרטן צוואר הרחם. וזה מוות שניתן למנוע ברוב המקרים".
הסיבה לכך שנשים במדינות תת מפותחות לא מצליחות לקבל את האבחון בזמן, הוא חוסר הנגישות של הבדיקות. ואם אישה כבר מצליחה להגיע לבדיקה, וגם אם הבדיקה יוצאת חיובית, כלומר מצריכה בירור מעמיק יותר, לפעמים אי אפשר למצוא את האישה או שלא ניתן להחזיר אותה למרפאה. "אלה נשים עובדות, מפרנסות. 50%-60% לא מגיעות למעקב כי המרפאה נמצאת מרחק שעות מביתן, והן פשוט לא יכולות להיעדר מהעבודה".
במקור, באמצעות בדיקה בעזרת סמארטפון, מובייל ODT רצתה לשלוח רופאים או אחיות לשטח, לאתר את הנשים עם המצב הקדם-סרטני או הסרטן הראשוני בביתם. המוצר הגיע לשוק והיו לה הכנסות, אבל לא מספיק.
בוסטון החליט להחזיר את המוצר למרפאה, אבל עם טוויסט: "אמרנו שאנחנו נגיע למצב שבו אם כבר הגיעה אישה למרפאה, היא מסיימת את כל הבדיקות לסרטן צוואר הרחם באותו ביקור, ולא צריכה לחזור שנית".
כך, את בדיקת הפאפ לוקחים ממש כמו היום, אבל במקום לשלוח אותה למעבדה, בודקים אותה במקום, בטכנולוגיה של אנטיגן, כמו בקורונה, בה מחפשים את וירוס ה-HPV, וספציפית שני וירוסי HPV נפוצים במיוחד בעולם השלישי. אם התוצאה חיובית, מייד מבצעים קולפולסקופיה, בדיקה ויזואלית של צוואר הרחם, וכאן נכנס למשחק המוצר שעל בסיסו הוקמה ODT, קולפוסקופ דיגיטלי נייד עם יכולות פענוח מבוססות בינה מלאכותית, אשר מרחיבות את מעגל הגורמים המקצועיים שיכולים לבצע את הבדיקה. ואם על פי הקולפוסקופיה דרוש טיפול, ODT מציעה גם אותו, שיטה בשם ThermoCoagulation, צריבת הרקמות הפגועות בחימום, ללא הרדמה. כך, שגם את הטיפול הזה אפשר לעשות במקום.
בוסטון: "היום אנחנו מוכרים בכ-60 מדינות, בהיקפים של כמה מיליוני דולרים בשנה, חזקים באמריקה הלטינית, באפריקה ובהודו שהיא שוק ענק".
כעת חתמה החברה על הסכם עם ממשלת הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, במסגרתה יוקמו אלף קליניקות לבריאות האישה במדינה, ובהן יבוצע תהליך הבדיקה והטיפול בסרטן הרחם של מובייל ODT, לצד בדיקות לסרטן השד וייעוץ בעניין בריאות כללית לנשים, ילודה ומניעת הריון. התוכנית זוכה לתמיכה ישירה של נשיא המדינה, פליקס צ'יסקדי, אשר הצהיר על רצונו להפוך את קונגו למובילה באפריקה בתחום בריאות האישה. השותפה של מובייל ODT לפרוייקט היא Cingulate Medical , חברה בעלת ניסיון בהטמעה של פתרונות רפואיים ופילנתרופיים באפריקה בכלל ובקונגו בפרט. "העסקה הזו מאוד גדולה עבורנו", אומר בוסטון.
בעבר שוחחנו עם כמה גורמים שטענו שאפילו אם מצליחים בשיווק באפריקה ומדינות תת מפותחות אחרות, קשה מאוד להצדיק את הפעילות מבחינת מתח הרווחים.
בוסטון: "זו סוגיה משמעותית שמסבירה מדוע גורמים בינלאומיים רבים אינן מתחרים בשוק הזה, אבל אנחנו כיוונו את הטכנולוגיה שלנו מלכתחילה לשוק הזה, ופיתחנו אותה כך שנוכל להיות רווחיים. זה לא מכשיר MRI , אותו לא תוכלי למכור שם לעולם. העבודה עם ממשלות היא תהליך מאוד קשה, מאוד ארוך ומאוד לא צפוי, אבל בתחום סרטן הרחם, ממשלות שלא יפתרו את הבעיה, עלולות לאבד מימון מארגון הבריאות העולמי, ואת זה הן מאוד לא רוצות. מלבד מול ממשלות אנחנו עובדים גם עם מפיצים. אגב, גם השגרירויות הישראליות מאוד עוזרות לנו בחיבור לממשלות הגדולות".
שיפוי ביטוחי ל-ReWalk
חברה נוספת שמנסה לצאת ממצוקה היא ReWalk, הנסחרת לפי שווי של 46 מיליון דולר, ונהנתה בשבוע האחרון מעליה של 34% במחיר המניה שלה, לאחר שרשמה ירידה של 89% מאז הנפקת החברה ב-2014. העלייה מביאה את המניה בערך למחירים בהם נסחרה בתחילת השנה.
ReWalk נחשבה לאחת מחברות המכשור הרפואי המעניינות בישראל, ואף זכתה ביחסית ציבור בינלאומיים בזכות המכשיר שלה, 'שלד חיצוני' שמאפשר לנכים משותקי גפיים לעמוד זקוף, במקום לשבת בכיסא גלגלים. החברה הוקמה על ידי עמית גופר, איש הייטק שבעצמו סבל משיתוק. החברה טענה לתועלות רפואיות מוכחות של עמידה זקופה עבור המשותקים, מבחינת מאסת שריר, פעילות מעיים, וגם מבחינת ההשפעה על תחושת הביטחון העצמי והמסוגלות של המטופל.
אך חברות הביטוח לא מיהרו לשפות את המחיר הגבוה יחסית של המוצר על בסיס התועלות הללו. החברה נתקלה בבעיות גם מבחינת נוחות השימוש במכשיר, ולא לכל המשתמשים הפוטנציאליים היו הכוח והמוטיבציה הדרושים כדי להשתמש בו באופן קבוע המאפשר לקבל את התועלות הרפואיות המדוברות.
ReWalk עשתה כמה שינויים בהובלתו של המנכ"ל האמריקאי לארי ג'סינסקי. היא פיתחה גרסה זולה יותר של המוצר ושינתה גם את שוק היעד: ממכשיר הליכה למשותקים, למכשיר אימון לשיקום עבור אנשים הסובלים ממגבלת תנועה ממקור נוירולוגי.
ההחלטה שהתקבלה היא לכלול שלדים חיצוניים, ההגדרה הכללית למוצרים כמו אלה של ReWalk, כחלק מן המוצרים שעבורם ניתן לקבל שיפוי ביטוחי מחברות הביטוח הממשלתיות מדיקר (הביטוח הממשלתי האמריקאי למבוגרים) ומדיקאייד (לבעלי הכנסה נמוכה). עדיין לא ברור מה יהיה גובה התשלום, ועדיין תהיה לחברה עבודה להשיג כיסוי לכל המקרים של השימוש במוצר, אבל זהו עוד צעד בדרך. לדברי ג'סינסקי, מדובר בהסרת אחד החסמים העיקריים שעמדו בפני שיווק המוצר. למעשה, הוגשה דרישת התשלום הראשונה של החברה עבור מוצר זה למדיקר. "הם מעולם לא התמודדו עם משהו דומה למוצר הזה", הסביר ג'סינסקי בשיחת הועידה של החברה. רוב החולים במחלות נוירולוגיות הפוגעות בתנועה, הם בני 65 ומעלה ולכן הקהל של מדיקר הוא הקהל הרלוונטי.
הכנסות החברה, שמגיעות היום בעיקר מביטוחים פרטיים ושיפוי עבור מבוטחים יוצאי צבא ארה"ב (VA) ומן השוק הגרמני, נפלו בקורונה והחלו שוב להתאושש אחריה. ב-2022 רשמה החברה הכנסות של 2.2 מיליון דולר, גידול של 75% לעומת התקופה המקבילה. ההפסד השנתי עמד על 19.6 מיליון דולר. נכון לסוף 2022, היו לחברה 67.9 מיליון דולר בקופת המזומנים.
האיחוד האירופי תומך ברצפת האגן
חברת המכשור הרפואי אסקלה מדיקל קיבלה מענק של 5.5 מיליון אירו, חלקו ללא תמורה וחלקו כהשקעה במניות החברה, מן ה- European Innovation council , תוכנית התמיכה בחדשנות של האיחוד האירופי.
המכשיר של אסקלה נועד לתת טיפול לא ניתוחי לצניחת רצפת האגן. החברה מציינת כי ניתן לבצע את הטיפול שלה ללא הרדמה תוך 5-8 דקות. המוצר כבר אושר לשיווק באירופה וגם בארה"ב.
החברה הוקמה ב-2014 על ידי ד"ר עידית גולדברג, רופאת שיניים, בעלת ניסיון בתפקידים בכירים שונים בחברות אומריקס, לייפבונד וחממת טרנדליינס, יחד עם האורוגניקולוג פרופ' רוג'ר גולדברג והאורולוג ד"ר רוג'ר שר. היא גייסה מספר מיליוני דולרים דרך חממת טרנליינס, המיליארדר וינסנט צ'ינגוויז ובמימון המונים דרך חברת Exit Valley, לפני קבלת המימון הנוכחי.