ענפי הרכב והנמלים בישראל נערכים לגל ייבוא מהגדולים בהיסטוריה בשוק.
על פי הערכות עדכניות, ברבעון האחרון של השנה עתידים לנחות בישראל בין 70 ל־80 אלף כלי רכב, רובם עם הנעה חשמלית והנעת פלאג־אין. זאת, במטרה להקדים את עליית מס הקנייה על רכב חשמלי ועל רכבי פלאג־אין, שצפויה להיכנס לתוקף בינואר הקרוב.
● מלחמת המחירים בסין הגיעה לסופה: האם דגמי טסלה שוב יתייקרו ומי המרוויחות? | ניתוח
● הקו האדום של הרכבת הקלה יוצא לדרך, אבל התחנות נשארו מאחור
● סובארו קרוס־טרק 2023: לוקחת ברצינות את השם "פנאי־שטח" | מבחן דרכים
במסגרת העלאת המס, יעלה המיסוי על כלי רכב חשמליים מ־20% כיום ל־35%, ואילו המיסוי על רכבי פלאג־אין יעלה מ־55% ל־83% - תקרת מס הקנייה של רכבי בנזין.
גל היבוא העיקרי צפוי בחודש דצמבר, ובענף מעריכים כי הוא עשוי לשבור את השיא שנרשם בדצמבר אשתקד, טרם עליית המס של ינואר 2023, שהייתה יותר מתונה מהנוכחית. בדצמבר 2022 יובאו לישראל כ־63 אלף כלי רכב חדשים, פי שניים וחצי מהממוצע לחודש זה.
אחת הסיבות להגדלת היבוא היא הערכה בענף כי ב־2024 יימשך הביקוש הער לכלי רכב חשמליים. בנוסף, בחודשים האחרונים נרשם שיפור משמעותי בהיקפי הייצור ובמלאים של היצרנים בהשוואה ל־2022.
במשרד האוצר ירשמו הכנסה של יותר מ־3 מיליארד שקלים
היקפי יבוא כלי הרכב החריגים צפויים להטיל עומס כבד על קיבולת הפריקה והאחסון בנמלי ישראל, ובמיוחד בנמל אילת, שכבר היום מתמודד עם "צווארי בקבוק" ועיכובים בפריקת רכב. בנוסף, הביקוש לספינות ייעודיות להובלת כלי רכב צפוי להתגבר, במיוחד בקווים מסין ומקוריאה לישראל.
מקורות בענף מוסרים כי כמעט כל קיבולת הספינות מהמזרח לישראל מוזמנת כבר מראש על ידי יבואני הרכב ברבעון האחרון. לפיכך, לקו התובלה סין־ישראל צפויים להיכנס שחקנים נוספים כגון COSCO וצ'יינה מרצ'נטס, ובין השאר צפויה התרחבות של הובלת כלי רכב באמצעות מכולות, שהחלה בשנה שעברה בצורה נקודתית.
במקביל, פריקה ואחסון של כלי רכב שמגיעים מהמזרח צפויים להתרחב בנמלי אשדוד וחיפה, כולל נמל המפרץ החדש.
בתוך כך נערכים הנמלים והיבואנים כיום למציאת פתרון לבעיית אחסון כלי הרכב שייפרקו, שמספרם צפוי לעלות משמעותית על קיבולת האחסון הנוכחית בתוך שטח הנמלים. בנמל אילת קיימת אופציה לאחסון כלי רכב באזור רמון, אולם בנמלי מישור החוף הבעיה קשה יותר.
מנמל אשדוד נמסר בתגובה: "אנחנו בקשר שוטף עם היבואנים ונערכים להמשך הגעת אוניות ורכבים מהמזרח, הן בגיוון מותגים והן בהרחבת חברות הגלנוע הפוקדות את הנמל... קיבולת הנמל היא כ־25 אלף כלי רכב ביממה, כמו כן אנחנו בוחנים שיתוף פעולה עם היבואנים למינוף שטחים מחוץ לנמל".
יש לציין כי המרוויח הגדול מגל היבוא המתקרב הוא משרד האוצר. זאת, מכיוון שהשחרור המאסיבי של כלי הרכב מהמכס בחודש האחרון של השנה צפוי להכניס לקופתו יותר מ־3 מיליארד שקלים, מעבר להכנסות המתוכננות השנה.
חברת סמלת משיקה קרוס־אובר פלאג־אין קומפקטי חדש
השבוע השיקה חברת סמלת, יבואנית מותג הרכב WEY מקבוצת גרייט־וול הסיני, דגם שני וקומפקטי יותר בסדרת רכבי הקרוס־אובר פלאג־אין שלה. הדגם, "קופי 02", נמתח לאורך 4.67 מ', לרוחב 1.89 מ' ולגובה 1.73 מ'. תא הנוסעים שלו כולל מערך פיקוד דיגיטלי עם מסך מרכזי בגודל 14.2 אינץ', ושני מסכי מידע ושליטה נוספים. הוא מגיע עם רמת אבזור גבוהה שכוללת בכל הדגמים חישוקים גדולים, מושב נהג חשמלי, מערכת בטיחות אקטיבית מתקדמת ועוד.
להנעה אחראי שילוב בין מנוע 2 ליטר טורבו, מנוע חשמלי וסוללה נטענת גדולה של כ־34 קילוואט. ההספק הכולל הוא 362 כ"ס וטווח הנסיעה על חשמל בלבד הוא עד כ־124 ק"מ בתקן WLTP. המחירים נעים בין 240 ל־270 אלף שקל, לא כולל חלון גג שמהווה תוספת.
קופי 02 / צילום: יח''צ
רשמית: שני מותגי הפרימיום הסיניים יגיעו בסוף השנה
מותגי הפרימיום הסיניים החשמליים XPENG ו־ZEEKR הודיעו השבוע רשמית על כניסתם לישראל ברבעון האחרון של השנה. כפי שנחשף לראשונה בגלובס, קרסו מוטורס תבייא את XPENG, ואילו את ZEEKR תייבא קבוצת יוניון מוטורס.
שני המותגים יתמקדו תחילה בדגמים מפוארים. XPENG יביא לארץ את מכונית המנהלים החשמלית P7. בנוסף, יגיע הקרוס־אובר הגדול G9 בגרסה חד מנועית ובגרסה דו מנועית.
בשנה הבאה צפויים להגיע גם דגמים שמיועדים לפלח רחב יותר של השוק, כמו הקרוס־אובר החשמלי החדש G6, שמתחרה בטסלה Y, אולם זול ממנה (בסין) בכ־20%.
ZEEKR תיכנס לישראל עם קרוס־אובר חשמלי קומפקטי ועם מכונית "פאסטבק" חזקה ומפוארת. אולם היא תשיק בסין ברבעון האחרון גם סדאן חשמלית קומפקטית, שמיועדת להתחרות בטסלה מודל 3, ומחירה בסין צפוי להתחיל בכ־28 אלף דולר (זול מטסלה 3 לאחר הורדת המחיר). הדגם הזה צפוי לנחות באירופה ובישראל בשנה הבאה.
SAP הישראלית נערכת להסבת רכבי העובדים לצי חשמלי
השבוע קיימה חברת התוכנה SAP בישראל אירוע בתחום החדשנות הטכנולוגית בתחום הרכב, ובמהלכו הוצגו לעובדים כלי רכב חשמליים של רוב היבואנים בישראל. האירוע הוא חלק מהמהלך של החברה להעביר את כל צי רכבי העובדים שלה, שכולל מאות כלי רכב, לרכב חשמלי עד סוף 2025. ככל הידוע זהו צי הרכב הגדול ביותר בישראל, שהודיע עד כה על מעבר מוחלט מבנזין לחשמל.
הצעד הוא חלק ממהלך רחב יותר של חברת האם באירופה, עליו היא הודיעה ב־2022. החברה צפויה להסב את הצי הגלובלי שלה, שמונה כ־25 אלף כלי רכב, לכלי רכב ללא פליטה, כחלק מאסטרטגיית הקיימות שלה. SAP מתכוונת לאפשר לעובדיה בארץ לבחור רכב חשמלי מכל הקטגוריות.
יש לציין כי SAP גם מפתחת בין השאר פתרונות תוכנה מתקדמים לניהול ציי כלי רכב חשמליים וטעינה חכמה. מהחברה נמסר כי "SAP הגלובלית מאיצה את מעבר צי הרכבים הגלובלי שלה לכזה שלא יכלול פליטות מזהמים, ומכפילה את מאמצי הקיימות שלה בכל העולם כחלק מאסטרטגיית קיימות נרחבת של החברה".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.