תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

נגישות למרכז, תמריצים כלכליים ותשתיות אידיאליות: קריית מלאכי מתאימה עצמה למפעלי תעשיית הייטק

העיר מוכרת כאזור עדיפות לאומית א', נתון שעשוי לעודד תעשיות עתירות ידע להעביר את משכנן לפארק "מלאכיטק" שבתחומה • אלירן פטיטו, יו"ר מנהלת הפארק: "המטרה שלנו היא ליצור אכסניה מתאימה לתעשיות מהסוג הזה, לצד הנאה מההטבות הכלכליות לחברות שיש לאזור להציע"

פארק ההייטק בקריית מלאכי / צילום: באדיבות פארק ההייטק בקריית מלאכי
פארק ההייטק בקריית מלאכי / צילום: באדיבות פארק ההייטק בקריית מלאכי

הכתבה בשיתוף עיריית קריית מלאכי

תעשיות עתירות ידע עוסקות בייצור המתבצע בתנאים מיוחדים, ולכן גם הדרישות של חברות מן הסוג הזה מעט ייחודיות. תעשיות בתחומי הביוטכנולוגיה, פודטק, אגרוטק, ביו רפואה, אלקטרוניקה וציוד חשמלי - הן מצד אחד חלק מעולם ההייטק. אך יחד עם זאת, לא מדובר בהייטק הקלאסי, כגון תוכנה למשל. מנגד, לא מדובר בתעשיות כבדות מסורתיות, כמו מפעלים לייצור פלסטיק ומתכות.

בבחירת האכסניה של תעשיות מן הסוג הזה נלקחים בחשבון מגוון שיקולים, ביניהם האזור הגיאוגרפי, שעשוי להקנות הטבות כלכליות מצד אחד, תוך כדי שמירה על קרבה למרכז הארץ מן הצד השני. בנוסף, גם התשתיות שקיימות באזור ומעטפת השירותים שמוענקת לאותן תעשיות עשויים להשפיע על הבחירה באכסניה.

להיות קרובים למרכז וליהנות ממחיר נוח

קחו לדוגמה את קריית מלאכי - אחת הערים בדרום הארץ שבשנים האחרונות מושכת את עיניהן של חברות רבות בתחומי התעשייה עתירת הידע. מדובר בעיר שמבחינה גיאוגרפית נמצאת בפריפריה, אך דווקא המיקום שלה עשוי לגלם יתרונות מסוימים. בעת הנוכחית קריית מלאכי עוברת תנופת פיתוח בתחומים רבים. מעיון בספרי התקציב של השנים האחרונות, עולה כי ההשקעה בחינוך גדלה וכך גם הפיתוח הסביבתי.

אחת התוצאות של הפיתוח האמור הוא הקמת פארק התעשיה "מלאכי-טק", כחלק מהרחבה של אזור התעשייה בעיר. הפארק ממוקם באזור שמאפשר לו נגישות תחבורתיות גבוהה. מצדו המערבי כביש 40, המרכז המסחרי קסטינה ואזור התעשייה באר טוביה. כן הוא מציע חיבור לעורק תנועה נגיש לתל אביב ב-35-40 דקות. "העלויות לתעשיות בפארק הזה הם במחירים שמתרחקים מאלו שבמרכז, אבל המיקום עדיין נוח ואינו פוגע בנגישות", מסביר אלירן פטיטו, יו"ר מנהלת פארק התעשייה "מלאכי-טק".

המתחמים המרכזיים בפארק כוללים כיום כ-150 דונם, המאוכלסים על ידי מפעלים גדולים, חברות בתחומי המזון, מוצרים לגיל הרך וייצור רכיבים לתעשיית החשמל. בנוסף בצדו המערבי ישנם גם 80 דונם ששווקו לחברות לוגיסטיקה ויזמי נדל"ן מניב.

כיום החל שיווקו של מתחם נוסף, המזרחי, הכולל 39 מגרשים בשטח של כ-216 דונם, בגודל ממוצע של כ-5.5 דונם למגרש. המתחם מיועד לתעשיות עתירות ידע. באזור כבר פועלות כיום חברות בתחומים משיקים, כגון: תעשיית הביוטק, או ייצור חשמל פרטי המבוסס על שימוש בגז.

הנגישות למרכז אינה היתרון היחיד של הפארק ברמה התחבורתית - הוא גם סמוך לנמל אשדוד ולערים גדולות נוספות, כגון אשדוד ואשקלון. באזור מוסדות אקדמיים ומחקר ופיתוח מובילים, מאוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, המכללה האקדמית באשקלון, מכללת סמי שמעון להנדסה באשדוד,מכללת אחוה (הסמוכה מאוד לפארק עצמו) ועד לפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית ומכון ויצמן ברחובות.

פארק ההייטק בקריית מלאכי / צילום: באדיבות פארק ההייטק בקריית מלאכי
 פארק ההייטק בקריית מלאכי / צילום: באדיבות פארק ההייטק בקריית מלאכי

מגוון הטבות והמסלול הירוק למיצוי זכויות

מעבר למעטפת שירותים מתאימה שמציע מי שמפעיל את אזורי התעשייה, חשוב גם להביא בחשבון פוטנציאל להטבות כלכליות שונות. כך, למשל, ב"מלאכי-טק" קיים מה שמוגדר כ"מסלול הירוק" - מעטפת שירותים שמוענקת ליזם שמעביר את פעילותו לאזור התעשייה. היא כוללת סיוע בתהליך להקצאת הקרקע מול הוועדה המתאימה במשרד הכלכלה, בהגשת הבקשה להיתר הבנייה והנפקת האישורים, בבקשה לקבלת רישיון עסק ובמיצוי הזכויות והמענקים, כחלק מהפעילות באזור עדיפות לאומית א'. "זו גם יוזמה וסיוע של העירייה", מדגיש פטיטו.

לפרטים נוספים על פארק "מלאכיטק" הקליקו כאן>>

"בסופו של דבר צפויים להיות פה בעתיד יזמים איכותיים בתחום של תעשיות עתירות ידע", מציינים בעירייה בהתייחס לא רק לפארק "מלאכי-טק", אלא לתוכנית הפיתוח של העיר קריית מלאכי כולה, הצוברת תאוצה בשנים האחרונות. "יצירת אכסניה מתאימה לתעשיות מהסוג הזה, זו משימה מורכבת. אנחנו מציעים שילוב של הנאה מההטבות התמריצים הכלכליים שיש לאזור גיאוגרפי מסוים, אבל בלי לאבד את הקרבה למרכז; וכמובן, זיהוי של השירותים הנדרשים והתשתיות החדשניות שהחברות בתעשיות עתירות ידע מחפשות".

בנוסף לכך, קריית מלאכי ואזור התעשייה שלה הוכרו כאזור עדיפות לאומית א' על ידי ממשלות ישראל. המשמעות היא שתמריצים רבים, ממענקי פיתוח ועד להטבות מיסוי, ניתנים לתעשיות שמעתיקות את מקום מושבן לאזור. "יזמים וגם תעשיות, שמגיעים לכאן, יכולים לקבל קרקע בפטור ממכרז וגם סבסוד חלקי ברכישה של הקרקע", מסביר מהנדס העיר נעם רווחה. "עבור תעשיות שבוחרות להעתיק את מקום מושבן לפארק, גם הפחתה במס החברות מהווה תמריץ משמעותי" מוסיף המהנדס.

סביבת ייצור חדשנית וייעול כלכלי

תעשיות עתירות ידע, כאמור, מחזיקות בדרישות מסוימת לצורך תפעולן היעיל. "יש מפעלים שמייצרים רכיבים שונים, למשל: בתחומי האלקטרוניקה והשבבים. הם משתמשים, או יכולים להרוויח משימוש בגז", מסביר פטיטו. "זה מפחית את עלויות הייצור ובכך מביא להתייעלות", הוא מוסיף. לדבריו, במקרים כאלה, ואחרים, יחפשו אותם מפעלים את התשתיות המתאימות באזורי התעשייה השונים.

זו גם אחת המטרות המרכזיות של "מלאכי-טק" - להביא לקריית מלאכי תעשיות עתירות ידע מתחומים מגוונים. לצורך כך, משווק כיום שלב ב' של הפארק, אשר שם דגש בין היתר על מתן תשתיות שתואמות לתעשיות עתירות ידע. "הדגש בפארק הוא על פיתוח אזור תעשייה שכולל תשתיות חדשניות, מצלמות, חיבור למערכות מים לכיבוי אש, מרחב ציבורי מוצל, גינון ועוד", אומר מנכ"ל העירייה תמיר היזמי. הוא מציין כי בפארק עתידה לפעול מערכת קוגנרציה לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות וכן אפשרות לשימוש בתשתיות גז במקום חשמל. "זה מחבר בין המטרה של הפארק, להיות חדשני ולהעניק לתעשיות שפועלות בו את השירותים המתקדמים שהן מחפשות, לבין המיתוג שהעיר קריית מלאכי פועלת כדי לייצר".

מגוון חברות כבר בחרו להצטרף

בין החברות שכבר הבטיחו את מקומן במתחם המזרחי בפארק המשווק כעת, אפשר למצוא את אידי אס אייג'נסי בע"מ - המפתחת ומייצרת מוצרים לעולם המסחר הן בהיבט הפיזי של חווית הקניה וכן שירותים משלימים מתחום המסחר האלקטרוני; את אורטקס רכיבים בע"מ העוסקת בפיתוח ובתכנון חומרה לחברות תעשייתיות בישראל בתחומי פעילות כגון: ייצור צבאי, מתקנים סולארים, תקשורת ורפואה; את זבולון מערכות ים בע"מ - המתמחה בייצור ופיתוח מחברים ורתמות חשמל תקשורת ואופטיקה. וכן את קיורהלייף בע"מ - העוסקת בייצור, פיתוח, שיווק ומכירה של תוספי תזונה ופתרונות דיגיטליים לניהול מחלות מטבוליות; את פח תעש בע"מ - המתכננת ומפתחת מוצרים ומערכות בנושאים כגון: טיהור, סינון, קירור, חימום, ייבוש, הרטבה, שאיבה, יניקה ושינוע. זאת תוך הקפדה על יעילות אנרגטית אופטימלית; ואת קידי תעשיות טכנולוגיה בע"מ - העוסקת בפיתוח וסחר של שעונים ידניים חכמים אינטראקטיביים.

בעיריית קריית מלאכי מציינים כי הצפי הוא למאות עובדים חדשים שימלאו את המתחם, כשסך הכל שווקו 34 דונם, והמגרשים הנותרים ישווקו במקצה הבא.

לפרטים נוספים על פארק "מלאכיטק" הקליקו כאן>>

צרו איתנו קשר *5988