להגדרות הציונים לחצו כאן
נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד
בסוף אוגוסט נרצחו שני ישראלים בפיגוע בעיירה חווארה, מדרום לשכם. הפיגוע הזה הצטרף לגל פיגועי הטרור שנמשך תחת הממשלה נוכחית, ואף לא היה הראשון שקורה באזור חווארה. יממה לאחר הפיגוע, בסמוך לישיבת הממשלה שנערכה באותו יום, התייצבה שרת התחבורה מירי רגב בפני כלי התקשורת ורמזה לכך שלפחות חלק מהפיגועים באזור היו יכולים להימנע. "לצערי, התוכנית שאני התחלתי אותה בעוקף בחווארה, לפני שנתיים, נעצרה על ידי הממשלה הקודמת", אמרה לכתבים. האם זה נכון?
ההיסטוריה של כביש "עוקף חווארה" מתחילה ב־2017. בשלהי אותה שנה, יצאו משפחות שכולות וראשי מועצת יש"ע במאבק לקבל תקציבים שישמשו להגברת הביטחון של תושבי האזור. בין הדרישות נכללה גם סלילת כביש שיעקוף את העיירה חווארה. בהמשך הושג הסכם בין הממשלה לבין המוחים והוקצו כמה מאות מיליוני שקלים, בשלבים, לסלילת הכביש. בינואר 2018, בהודעת דוברות מטעם משרד התחבורה, צוין כי בימים אלה מקודם כביש עוקף חווארה. בנובמבר 2019, אושרה בוועדת הכספים העברת תקציב לטובת סלילת הכביש. כל אלה קרו עוד לפני שרגב נכנסה לתפקידה.
בפברואר 2021, תחת השרה רגב, ניתן צו התחלת עבודה לקבלן הביצוע. חודש לאחר מכן, הודיע משרד התחבורה שלאור הנחיית רגב אושרה תוספת תקציבית של 50 מיליון שקלים להרחבת הכביש, כך שהוא יהפוך לכביש שבו שני נתיבים לכל כיוון. לשיפור הכביש שיזמה רגב, היה גם מחיר: כעת, תאריך סיום הפרויקט שנקבע למרץ 2023 - כלומר, היה יכול להסתיים כבר - נדחה לרבעון הראשון של 2024. חודשים ספורים לאחר מכן, התחלפה הממשלה, ולתפקיד נכנסה מרב מיכאלי. האם היא עצרה את הפרויקט כפי שטענה רגב? אנחנו לא מצאנו כל עדות לכך. למעשה, מצאנו עדויות שסותרות את הטענה. כך, למשל, בדצמבר 2021, בתשובה לשאילתה דחופה של ח"כ יריב לוין בעניין "פרויקטים תחבורתיים ביהודה ושומרון", הקריאה השרה מיכאלי במליאה רשימה של "פרויקטים שמתבצעים ביהודה ושומרון בימים אלה". בין הפרויקטים הוזכר גם "כביש 60 עוקף חווארה", שנמנה עם הפרויקטים "שעברו מתכנון לביצוע".
אז מדוע אמרה רגב את מה שאמרה? מטעמה נמסרה לנו טענה נקודתית, שנוגעת לכך ש"במהלך ביצוע הפרויקט, חברת החשמל והקבלן הזוכה נתקלו בקשיים בנושאים ביטחוניים ונדרשו השלמות לצרכי אבטחה. הדרישות התקציביות הנוספות הופנו למשרד התחבורה… ומיכאלי, כפי שהודתה בפירוש, לא פעלה לקדם את הנושא, כך שדרישת תוספת התקציב בסך כ־60 מיליון שקל נתקלה בסירוב" (תגובתה המלאה של השרה תובא בהמשך). אלא שגם לכך לא מצאנו כל אישוש. ראשית, מיכאלי עצמה דווקא מיהרה לשלול את הטענה המקורית של רגב: "משרד התחבורה בראשותי מעולם לא עצר את כביש עוקף חווארה", היא מסרה לתקשורת. שנית, בתגובה שקיבלנו ממשרד האוצר אמנם לא נכנסו לפרטים אך ציינו כי "הפרויקט מעולם לא נעצר, לא בממשלה הקודמת ולא לפני כן".
וזו תוגבתה המלאה של השרה רגב: "פרויקט עוקף חווארה תוקצב בקדנציה הקודמת של שרת התחבורה מירי רגב, בשנת 2020, ולאחר שנה יצא לביצוע. במהלך ביצוע הפרויקט חברת החשמל והקבלן הזוכה נתקלו בקשיים בנושאים ביטחוניים ונדרשו השלמות לצרכי אבטחה ולמרכיבי ביטחון. הדרישות התקציביות הנוספות הופנו למשרד התחבורה בזמן כהונת השרה הקודמת מרב מיכאלי, וכפי שהודתה בפירוש, היא לא פעלה לקדם את הנושא, כך שדרישת תוספת התקציב בסך כ-60 מיליון שקלים נתקלה בסירוב. באפריל השנה השרה רגב הנחתה להשלים את תקצוב הפרויקט לאחר בדיקה של חברת הבקרה, אשר המליצה להעביר את התוספת הנחוצה, ובחודש מאי התקבל כלל התקציב להשלמת הפרויקט. הפרויקט יושלם בחודשים הקרובים לטובת שיפור ביטחונם של תושבי האזור".
בשורה התחתונה: דבריה של רגב לא נכונים. ראשית תכנונו של "עוקף חווארה" והתקצוב הראשוני לו אושרו עוד לפני שהיא נכנסה לתפקידה. בתקופתה של רגב, החלו העבודות בשטח, ולכביש הוקצה תקציב נוסף (שגם גרם לאיחור במועד הסיום). במהלך התקופה שאחרי רגב, מסרה השרה מיכאלי בכנסת כי הפרויקט מתבצע. ממשרד האוצר נמסר כי "הפרויקט מעולם לא נעצר".
תחקיר: יובל אינהורן
לבדיקה המלאה לחצו כאן
שם: מירי רגב
מפלגה: הליכוד
מקום פרסום: הצהרה לתקשורת
ציטוט: ״התוכנית שהתחלתי לפני שנתיים של עוקף חווארה נעצרה על ידי הממשלה הקודמת"
תאריך: 20.8
ציון: לא נכון
יממה לאחר פיגוע הירי בחווארה בו נורו למוות שני גברים ישראלים, שרת התחבורה מירי רגב התייצבה בפני כלי התקשורת לפני ישיבת הממשלה וסיפרה על התוכנית לסלילת כביש שעוקף את המעבר בעיירה: "לצערי, התוכנית שאני התחלתי אותה בעוקף בחווארה לפני שנתיים, נעצרה על ידי הממשלה הקודמת". אומנם ספק אם סלילת כביש עוקף הייתה משנה את תוצאות המקרה הנוכחי (שכן הנרצחים הגיעו לחווארה בכוונת מכוון), אבל האם סלילת הכביש העוקף אכן נעצרה על ידי הממשלה הקודמת?
נסביר את השתלשלות העניינים. כפי שדווח בתקשורת, באוקטובר 2017 משפחות שכולות וראשי מועצת יש"ע פתחו במאבק שכלל גם שביתת רעב) נגד הממשלה בתביעה לקבל תקציבים שישמשו להגברת הביטחון של תושבי יהודה ושומרון - כאשר בין דרישות המוחים הייתה הדרישה לסלול כביש שיעקוף את העיירה חווארה. בנובמבר 2017, נודע שהושג הסכם בין בין רה"מ נתניהו לראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן וראש מועצת בית אריה אבי נעים, במסגרתו יוקצו תקציבים לסלילת הכבישים ביהודה ושומרון. לפי יואב הורוביץ, מי שהיה אז ראש הסגל של ראש הממשלה, הוחלט להקצות באופן מיידי סכום של 200 מיליון שקלים שחלקו יוקדש להשלמת ההליכים התכנוניים והסטטוטוריים של כביש עוקף חווארה - ובהמשך יוקצה סכום נוסף בסך 600 מילין שקלים שחלקו ישמש לסלילת הכביש. בינואר 2018, בהודעת דוברות מטעם משרד התחבורה, צוין כי בימים אלה מקודם כביש עוקף חווארה. בנובמבר 2019, אושרה בוועדת הכספים העברת תקציב של ממשרד האוצר למשרד הביטחון לטובת סלילת הכביש.
בפברואר 2021, אז כבר השרה מירי רגב עמדה בראשות משרד התחבורה, ניתן צו התחלת עבודה לקבלן הביצוע. בתכנון הראשוני הופיע רובו של הפרויקט ככביש דו מסלולי־חד נתיבי, אך נלקחה בחשבון אפשרות עתידית להרחבת הכביש כדו מסלולי־דו נתיבי לכל אורכו. כבר במרץ 2021, הודיע משרד התחבורה שלאחר הנחיית השרה רגב, אושרה תוספת תקציבית של 50 מיליון שקלים להרחבת כביש עוקף חווארה מכביש דו-סטרי עם נתיב אחד לכל כיוון, לכביש דו-מסלולי, בעל שני נתיבים לכל כיוון. תוספת זו בתכולת הפרויקט דחתה את מועד הסיום הצפוי אשר עתיד להידחות מחודש מרץ 2023 לרבעון הראשון של 2024.
חודשים ספורים לאחר מכן הוחלפה הממשלה - והחלה לכהן ממשלת ישראל ה-36 ("ממשלת בנט-לפיד"). אז גם מרב מיכאלי נכנסה לתפקידה כשרת התחבורה. על סטטוס ביצוע הפרויקט בתקופת כהונתה של מיכאלי, ניתן ללמוד משאילתה דחופה שהגיש במליאת הכנסת ח"כ יריב לוין ב-8 בדצמבר 2021 בעניין "פרויקטים תחבורתיים ביהודה ושומרון". לוין ביקש לברר, בין היתר, אילו פרויקטים תחבורתיים מתבצעים כעת ביהודה ושומרון. בתשובתה, שרת התחבורה מיכאלי הקריאה מהכתב רשימה של "הפרויקטים שמתבצעים - תכנון וביצוע - ביהודה ושומרון בימים אלה". בכללם, מיכאלי ציינה את "כביש 60 עוקף חווארה" ואמרה עליו שהוא "בביצוע" ובהמשך ציינה שהוא נמנה בין הפרויקטים "שעברו מתכנון לביצוע". בנוסף, מיכאלי גם הבהירה ש"אלה דברים שהם כבר בביצוע, כלומר הם התחילו לא בתקופת הממשלה הזאת". דהיינו, שלא בהלימה לטענתה של רגב, בתקופת כהונת הממשלה הקודמת, נמשך ביצועו של פרויקט סלילת כביש עוקף חווארה.
גם מיכאלי עצמה, היום ח"כית באופוזיציה, הגיבה לטענתה של רגב ואמרה: "אמנם לא השקעתי תקציבים חדשים ביהודה ושומרון, אבל משרד התחבורה בראשותי מעולם לא עצר את כביש עוקף חווארה".
כשפנינו לשרה רגב, היא טענה בפנינו את הטענה הבאה (התגובה המלאה תובא בהמשך): "במהלך ביצוע הפרויקט חברת החשמל והקבלן הזוכה נתקלו בקשיים בנושאים ביטחוניים ונדרשו השלמות לצרכי אבטחה ולמרכיבי ביטחון. הדרישות התקציביות הנוספות הופנו למשרד התחבורה בזמן כהונת השרה הקודמת מרב מיכאלי, וכפי שהודתה בפירוש, היא לא פעלה לקדם את הנושא, כך שדרישת תוספת התקציב בסך כ-60 מיליון שקלים נתקלה בסירוב".
פנינו למשרד האוצר בשאלה האם אכן הפרויקט נעצר משיקולים תקציביים בתקופת הממשלה הקודמת - ובמשרד האוצר השיבו לנו: "הפרויקט מעולם לא נעצר, לא בממשלה הקודמת ולא לפני כן". שוחחנו גם עם גורמים שעבדו תחת מיכאלי כשכיהנה כשרת התחבורה, ואלה הסבירו לנו כי לא הועלתה בקשה בעניין ביטחוני, אלא נדרש סכום של 50 מיליון שקלים להשלמת הפרויקט עצמו. היות שמדובר בהחלטה רגישה, הדרג המקצועי העלה אותה אל שולחן השרה, אשר לאחר בירור שארך כשבוע, הפרויקט המשיך והתקציב הועבר. הודגש בפנינו כי בירור הסוגיה לא עיכב את התקציב כלל.
משרת התחבורה מירי רגב נמסר: "פרויקט עוקף חווארה תוקצב בקדנציה הקודמת של שרת התחבורה מירי רגב, בשנת 2020 ולאחר שנה יצא לביצוע. במהלך ביצוע הפרויקט חברת החשמל והקבלן הזוכה נתקלו בקשיים בנושאים ביטחוניים ונדרשו השלמות לצרכי אבטחה ולמרכיבי ביטחון. הדרישות התקציביות הנוספות הופנו למשרד התחבורה בזמן כהונת השרה הקודמת מרב מיכאלי, וכפי שהודתה בפירוש, היא לא פעלה לקדם את הנושא, כך שדרישת תוספת התקציב בסך כ-60 מיליון שקלים נתקלה בסירוב. באפריל השנה השרה רגב הנחתה להשלים את תקצוב הפרויקט לאחר בדיקה של חברת הבקרה, אשר המליצה להעביר את התוספת הנחוצה, ובחודש מאי התקבל כלל התקציב להשלמת הפרויקט. הפרויקט יושלם בחודשים הקרובים לטובת שיפור ביטחונם של תושבי האזור".
לסיכום, בניגוד לדבריה של רגב, סלילת כביש עוקף חווארה לא נעצרה על ידי הממשלה הקודמת. כאשר באותה ממשלה מרב מיכאלי כיהנה כשרת התחבורה, היא הודיעה שהפרויקט נמצא בביצוע. גם הטענות שהעלתה רגב בדבר עיכוב בהעברת תוספת תקציבית מסוימת אינן מעידות על עצירת הפרויקט. לכן דבריה של רגב לא נכונים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.