היקף כלי הרכב החשמליים הנעים על כבישי ישראל צפוי לשלש עצמו בשנתיים הבאות ולעמוד בסוף 2025 על כ-210 אלף כלי רכב, כך עולה מהתחזית העדכנית לתחבורה החשמלית בישראל של משרד האנרגיה.
● עסקת קבוצת שלמה-ג'ארד קושנר תפתח את הענף למשקיעים זרים?
● מבחן דרכים | אאודי Q8 חשמלי: טווח הנסיעה ארוך, קהל היעד מצומצם
● בלעדי | ביקור חשאי: מה חיפש בישראל יו״ר חברת הרכב החשמלי הגדולה בעולם
המשמעות היא שהממשלה מעריכה כי מכירות כלי הרכב החשמליים בשנים 2024 ו-2025 צפויות לצמוח לכ-70 אלף יחידות בשנה בממוצע, כמעט פי 1.5 מהיקף המכירות ב-2023. שיעור החדירה של כלי הרכב החשמליים מכלל מכירות כלי הרכב החדשים בישראל צפוי לעלות מכ-16% כיום, לכ-22% בשנת 2025 על־פי התרחיש השמרני, ולכ-26% על־פי התרחיש המרכזי של המודל. המשמעות היא מכירות של עד כ-78 אלף כלי רכב חשמליים בשנה זו; זאת, למרות ההעלאה הצפויה של מס הקנייה על רכב חשמלי ל-35% בינואר 2023.
התחזית של משרד האנרגיה והתשתיות מתבססת על מספר משתנים, ביניהם קצב הגידול הצפוי של כלי הרכב בכלל, תמהיל כלי הרכב הנגזר מקצב החדירה של כלי רכב חשמליים, הנסועה השנתית הממוצעת וצריכת האנרגיה החזויה של כלי הרכב מ-2023 ועד לשנת 2050. יצוין כי תחזיות החדירה הנוכחיות, אפילו בתרחיש השמרני, גבוהות במאות אחוזים מהתחזיות הקודמות של משרד האנרגיה, שפורסמו ב-2019.
לפי תחזית המשרד, מספר כלי הרכב החשמליים הפרטיים על כבישי ישראל צפוי לצמוח דרמטית במחצית השנייה של העשור, ולהסתכם בשנת ב-2030 בכ-1.29 מיליון יחידות. שיעור החדירה ב-2030 ינוע בין 57% מכלל מכירות הרכב החדש בשוק בתרחיש השמרני ועד ל-90% בתרחיש המרכזי.
התחזית צופה גם כי בסוף 2025, ינועו על כבישי ישראל כ-2900 אוטובוסים חשמליים, לעומת כ-1400 כיום, כמו גם כ-700 משאיות חלוקה חשמליות ועוד כמה עשרות משאיות חשמליות במשקלים כבדים - שנוכחותן על הכבישים בישראל כיום היא אפסית.
הביקוש לחשמל עבור טעינת רכבים יזנק
בכל הנוגע להשלכות על משק החשמל, התרחיש המרכזי של המשרד צופה כי הביקוש השנתי לחשמל בישראל עבור טעינת כלי רכב חשמליים פרטיים יעמוד ב-2030 על כ-4 טרה וואט־שעה לעומת כ-0.3 טרה וואט־שעה ב-2023. בעקבות העלייה המשמעותית הצפויה במספר כלי הרכב החשמליים הפרטיים ובצריכה, פועל המשרד להגדיל באופן משמעותי את מספר עמדות הטעינה הציבוריות בישראל עד שנת 2030.
על־פי הנחיות האיחוד האירופי והרגולציה האירופית, בשנה זו יידרש בישראל הספק של כ-1.3 מיליון קילו־וואט עבור כלל עמדות הטעינה הציבוריות לכלי רכב פרטיים, פי 10 ביחס להספק הקיים כיום. המשרד צופה שכדי לתמוך במספר כלי הרכב החשמליים החזוי בשנת 2025, יידרשו לפעול בישראל באותה שנה כ-1600 עמדות טעינה מהירות, לעומת כ-625 בלבד כיום, ו-4,300 שקעי טעינה ציבוריים "איטיים", לעומת כ-3,600 שפעילים כיום. בשנת 2030, כבר יידרשו לפעול בישראל כ-9000 עמדות טעינה ציבוריות מהירות וכ-24 אלף שקעי טעינה איטיים.
בעוד שכיום, סקטור התחבורה צורך פחות מאחוז אחד מהביקוש לחשמל במשק, בשנת 2030 צפוי הביקוש לעמוד על כ-6% מהסך הכולל, וכ-15% מהסך הכולל בשנת 2050.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.