למה ח"כ אביגדור ליברמן מתנגד כל כך לראש הממשלה בנימין נתניהו ולממשלה הנוכחית שבראשה הוא עומד? במהלך ראיון בגלי צה"ל עשה ליברמן, לשעבר שותפו הפוליטי של נתניהו, מאמץ להוכיח כי מה שעומד כאן על הפרק הוא לא עניין אישי אלא עקרוני. במסגרת זאת הוא מנה שורה של נתונים שמצביעים על כישלון הממשלה - חלקם אכן נכונים - והזכיר גם את נושא תאונות הדרכים. "עשר שנים לא היו כל כך הרבה הרוגים בתאונות דרכים", הוא אמר למראיינים ספי עובדיה ויאיר שרקי. האם זה נכון?
● המשרוקית | האם רק בנט ולפיד הצליחו להוריד את הרציחות בחברה הערבית בעשור
● המשרוקית | האם עד להקמת ממשלת נתניהו לא נבנו מתקני התפלה?
● המשרוקית | הממשלה הנוכחית שינתה הכי הרבה חוקי יסוד בהכי מעט זמן?
לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד), מתחילת שנת 2023 ועד 20 בספטמבר נרשמו 265 הרוגים בתאונות דרכים. איך עומד הנתון הזה מול שנים קודמות? בדיקה מעלה כי גם ב־2016 וגם ב־2017, נרשמו במהלך התקופה שבין 1 בינואר ל־20 בספטמבר 275 הרוגים (בכל אחת מהשנים). 2016, שנת השיא בעשור האחרון, הסתיימה עם 376 הרוגים, וב־2017 כולה נמנו 364 הרוגים. מלבד שתי השנים הללו, הנתון הנוכחי הוא אכן גבוה יותר מבשנים אחרות בעשור, אם כי לא תמיד בפער גדול. כך, למשל, ב־2015 נרשמו במהלך התקופה המקבילה 258 הרוגים, וב־2021 נמנו 256 הרוגים.
ומה לגבי השוואה מעמיקה יותר שמתקננת גם פרמטרים נוספים? אפשר למשל לבחון את מספר ההרוגים ביחס לגודל האוכלוסייה. כשעושים זאת (לפי נתון האוכלוסייה המעודכן לחודש יולי בכל שנה) מגלים שמספר ההרוגים מתאונות עד כה בשנת 2023, עומד על 2.71 לכל מאה אלף איש. בהשוואה כזאת, נתוני השנה הנוכחית נראים מעט טוב יותר, והם נמוכים לא רק משתי שנות השיא 2016 ו־2017 (בהן נרשמו בהתאמה 3.21 ו־3.15 הרוגים למאה אלף איש), אלא גם מהשנים 2015 ו־2021 (3.07 ו־2.73 בהתאמה).
השוואה מקובלת נוספת משקללת גם את סך הנסועה (קילומטראז') ומספר כלי הרכב בכל שנה, אלא שנכון לעכשיו לא התפרסמו נתונים כאלה לשנת 2023, ולכן אין לנו אפשרות לבצע בדיקה כזאת. פנינו לח"כ ליברמן כדי לנסות להבין על איזו השוואה הוא הסתמך, אך לא קיבלנו תגובה.
בשורה התחתונה: דבריו של ליברמן לא נכונים. גם ב־2016 וגם ב־2017 נרשמו יותר הרוגים מתאונות דרכים בתקופות המקבילות מאשר ב־2023. אם לא בוחנים מספר אבסולוטי של הרוגים, אלא את מספר ההרוגים ביחס לגודל האוכלוסייה, מקבלים כי גם בשנים 2015 ו־2021 הנתון היה גבוה יותר מב־2023.
תחקיר: יובל אינהורן
לבדיקה המלאה לחצו כאן
שם: אביגדור ליברמן
מפלגה: ישראל ביתנו
תוכנית: ספי עובדיה ויניר קוזין
ציטוט: "עשר שנים לא היו כל כך הרבה הרוגים בתאונות דרכים"
תאריך: 19.9
ציון: לא נכון
כשח"כ אביגדור ליברמן התראיין לגלי צה"ל, הוא נשאל על הסיבות להתנגדותו לכהונת בנימין נתניהו כראש הממשלה. ליברמן ביקש לבסס את התנגדותו על טעמים ענייניים שקשורים להתנהלות הממשלה - ובין היתר הוא ציין את תחום התחבורה: "עשר שנים לא היו כל כך הרבה הרוגים בתאונות דרכים", אמר. בדקנו האם בעשור האחרון אכן לא נרשמה שנה בה מספר ההרוגים מתאונות דרכים היה גדול יותר.
לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד), נכון ל-20 בספטמבר, ב-2023 נרשמו 265 הרוגים. ואולם, בשונה מדברי ליברמן, כבר היו שנים בעשר האחרון בהן נרשם מספר הרוגים גדול יותר בתקופה זו: גם ב-2016 וגם ב-2017, נרשמו במהלך התקופה 275 הרוגים (בכל אחת מהשנים). נציין שבהסתכלות על שנה מלאה, ב-2016 נרשמו 376 הרוגים וב-2017 364 הרוגים. בנוסף, אומנם מספר ההרוגים בשנה הנוכחית הוא אכן גבוה באופן יחסי, אך בשנים אחרות נרשמו מספרים ש"התקרבו" לנתון הנוכחי: כך, ב-2015 נרשמו 258 הרוגים וב-2021 256 הרוגים.
מעבר לכך, כדי לקבל תמונת מצב מדויקת יותר, רצוי לתקנן את מספר ההרוגים לפרמטרים שעשויים להטות את הנתונים. למשל, גודל האוכלוסייה. אם בוחנים את מספר ההרוגים ביחס לגודל האוכלוסייה (בחודש יולי של כל שנה), מקבלים שבשנת 2023, עד כה מספר ההרוגים למאה אלף איש עומד על 2.71. כאן, בנוסף לשנים 2016 ו-2017 (בהן נרשמו בהתאמה 3.21 ו-3.15 הרוגים למאה אלף איש), גם בשנים 2015 ו-2021 נרשם נתון גבוה יותר (3.07 ו-2.73 בהתאמה).
עוד פרמטרים אליהם מקובל לתקנן את מספר ההרוגים בתאונות דרכים הם סך הנסועה (קילומטראז') ומספר כלי הרכב. אלא שנכון לעכשיו, לא התפרסמו נתונים כאלה לשנת 2023 - ולכן לא נוכל לבצע השוואה כזאת. ואולם, לא מן הנמנע שבמדדים כאלה, בשנים נוספות יירשם נתון גבוה יותר. אם ננסה, בחישוב גס, להתחקות אחר קצב הגידול השנתי בעשור האחרון של הנסועה, להוציא את שנת 2020 בה פרץ משבר הקורונה, (כ-3%: מכ-51 מיליארד ק"מ בכל 2013 לכ-66 מיליארד בכל 2022) ושל מספר כלי הרכב (כ-4%: מכ-285 אלף כלי רכב בכל 2013 ל-397 אלף בכל 2022) וננסה להעריך באמצעותם את גודל הנתונים הללו עבור שנת 2023 (נסועה של כ-68 מיליארד ק"מ בכל 2023 ומספר כלי רכב של כ-414 אלף בכל 2023), נראה שהמספר עד כה של 2023 לא מאוד חריג: מבחינת הרוגים ביחס לנסועה, רק בשלוש שנים (2018, 2019 ו-2022) נרשמו נתונים נמוכים יותר; גם מבחינת הרוגים ביחס למספר כלי רכב, רק בשלוש שנים (2018, 2020 ו-2022) נרשמו נתונים נמוכים יותר.
מטעמו של ח"כ אביגדור ליברמן לא נמסרה תגובה.
לסיכום: בניגוד לדברי ליברמן, שנת 2023 היא לא השנה בה נרשם המספר הגדול ביותר של הרוגים בתאונות דרכים בעשור האחרון, כאשר גם ב-2016 וגם ב-2017 הנתון גדול יותר על פני אותה תקופה. אם מחשבים את מספר ההרוגים לפי גודל האוכלוסייה, גם בשנים 2015 ו-2021 הנתון גבוה יותר מב-2023. לכן דבריו של ליברמן לא נכונים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.