מחפשי תענוגות בלאס וגאס רגילים לנוסע הלוך ושוב כדי ליהנות מהאטרקציות שמציעה "עיר החטאים", המומים מהשמש המדברית ומסנוורים מהכאוס של סגנונות אדריכליים מתנגשים. אבל בשנים הקרובות יצירה אחת כנראה תתעלה על המקורות המוכרים לסחרחורת של וגאס: כדור מפלצתי בגובה 111 מטר שישמש אולם מופעים - The Sphere (הספירה).
● פחות סדרות, יותר מיזוגים: הסכם התסריטאים מכניס את הוליווד לעידן חדש
● לקראת אולימפיאדת פריז 2024: מחירי המלונות בעיר מזנקים במעל 300%
המבנה האייקוני הוא פרי דמיונו של היזם האמריקאי ג'יימס דולן, יו"ר ומנכ"ל הן של Sphere Entertainment והן של חברת הבידור מדיסון סקוור גארדן השותפה לפרויקט.
the sphere / צילום: Reuters, Tayfun Coskun
הספירה בלאס וגאס נחנך סוף סוף בשישי האחרון, עם ההופעה של להקת U2. מניית Sphere Entertainment זינקה ביום שני ב-11% לאחר סוף השבוע המוצלח של הפתיחה, שבו השתתפו אלפי מעריצים וסלבריטאים, ביניהם פול מקרטני ואופרה ווינפרי. אבל האולם החדשני הוא רק לא מקום מסקרן להופעות, הוא גם מספק הזדמנויות למפרסמים, שיכולים להיפרד ממאות אלפי דולרים כדי לפרסם את המותג שלהם על מסך הלד גדול בפלנטה.
מסך הפרסום: "קנה מידה שאין שני לו"
המפרסמים שירצו לככב על 1.2 מיליון נורות ה-LED של הספירה, ומסך בגודל 580 אלף מ"ר, יזדקקו לכיסים עמוקים במיוחד. כלי תקשורת ברחבי העולם ציטטו לפיהן פרסום על מסכי הספירה יעלה 450 אלף דולר עבור יום פרסום אחד בלבד, ומי שרוצה למשוך את הפרסום למשך שבוע, יהנה ממחיר מבצע של כ-650 אלף דולר. יש לציין כי החברה של דולן לא הצהירה בדיוק כמה כסף היא גובה על פרסום.
"השטח הפך לפלטפורמה המובילה עבור מותגים המעוניינים לספר את הסיפורים שלהם בקנה מידה שאין שני לו, ולהגיע לקהלים ברחבי העולם מלב לאס וגאס", אמר דיוויד הופקינסון, נשיא ומנהל תפעול ראשי של MSG Sports לבלומברג. בינתיים, סרטונים של הספירה כבר סופרים מיליוני צפיות במדיה החברתית.
לפי בלומברג, U2 קיבלה תשלום של 10 מיליון דולר כדי להיות מקרה המבחן של דולן, ותקטוף 90% ממכירת הכרטיסים לסבב, שהורחב ל-25 הופעות.
בעוד יומיים, הבמאי דארן ארונופסקי, הידוע בעיקר בזכות סרטים קשים לצפייה על מכורים להרואין ובלרינה פסיכוטית, יציג לראשונה את "Postcard From Earth", סרט שעוצב באופן בלעדי עבור הפנים הייחודי של הכדור, ויכלול, בין היתר, צילומים של כרישים ושל הר געש. הכרטיסים מתחילים במחיר של 49 דולר ומגיעים עד 129 דולר.
במהלך היום, גם כשאין הופעות, הספירה הופכת לאטרקציה תיירותית, עם בידור שכולל אפקטים של רוח, שינויי טמפרטורה, מושבים רועדים וריחות הנישאים בבניין. קווין ריכרד, מחברת הפרסום Arena Digest, התקשה למצוא את המילים המתאימות לתאר זאת. "זה פשוט כל כך מתקדם מבחינת יכולות, אין לי שום רפרנס", אמר לבלומברג.
U2 בהופעת הפתיחה של האולם / צילום: Associated Press, Evan Agostini
החזון של דולן
דולן - היו"ר והמנכ"ל של Sphere Entertainment - מחזיק גם בקבוצות הספורט "ניו יורק ניקס" ו"ניו יורק ריינג'רס". אי שם ב-2016, דולן ומשפחתו מכרו את יהלום הכתר הוותיק שלהם, Cablevision - אז חברת הטלוויזיה בכבלים החמישית בגודלה בארה"ב - למיליארדר פטריק דרהי'ס תמורת 18 מיליארד דולר.
באותה השנה, במהלך ארוחת ערב בניו יורק, שרטט דולן בפנקסו עיגול פשוט עם איש במרכזו, והגיש את הציור לדיויד דיבל, שהיה אז סמנכ"ל הטכנולוגיה של Cablevision. "אפילו לא צריך שיהיה לנו שלט", נזכר דיבל בדברי דולן.
במשך כמה שנים, דולן עבד על המבנה הכדורי העצום במדבר נבאדה בניסיון לבסס את עצמו כאיש חזון. לפי בלומברג, החזון של דולן עבור הספירה היה, איך לא, בהשראת מדע בדיוני: לפי דולן הספירה נוצרה בהשראת הקלאסיקה The Veldt של ריי ברדבורי, שבה ילדים יכולים להקרין כל דבר שהם מדמיינים על קירות החדר שלהם. עם התמונה הזו בראשו, יצא דולן עם החברה שלו לבנות אולם אירועים עם 17,500 מושבים, עם "מסך LED ברזולוציה הגבוהה ביותר על פני כדור הארץ.
the sphere / צילום: Shutterstock, Paparacy
הספירה תוכננה להיות ממוקמת על 18 דונם של קרקע פנויה ליד הסטריפ, שהושכרה מהחברה של המיליארדר המנוח שלדון אדלסון, לאס וגאס סנדס קורפ. ההערכה הראשונית לעלות המבנה ב-2019 הייתה 1.2 מיליארד דולר לבנייה, עם פתיחה מתוכננת ב-2021.
אך מגפת הקורונה העלתה את עלות העבודה, הפלדה, שבבי המחשב ודברים נוספים שנדרשו לפרויקט. עד יוני 2021, המחיר המשוער של הפרויקט תפח ל-1.8 מיליארד דולר. לא משנה כמה עלו המספרים, דולן לא נרתע. עליות המחירים הביאו בסופו של דבר את הסכום הכולל של הקמת הספירה ל-2.3 מיליארד דולר.
עוד במהלך המחצית הראשונה של 2023 היו מי שראו את הספירה כאסון בהתהוות, גם בגלל תאריך הפתיחה שנדחה שוב ושוב והעלויות שטיפסו לגבהים חדשים. אבל מראות מהפנטים של עננים, כוכבים, וגלגל עין ענק שהחלו להופיע על כיפת הלד ב-4 ביולי האטו את התנועה ברחובות, וציוצים שקוראים למבנה "מחזה אפי" וסופרלטיבים אחרים החלו להישמע מכל עבר. בתוך שבוע, מניית Sphere Entertainment, שקודם לכן הייתה בשפל, עלתה ב-25%.
דולן הבטיח לקהל שהטכנולוגיה המתוחכמת של הספירה פירושה שאנשים יחוו את האמנים האהובים עליהם בדרך חדשה. עם זאת, האולם לא יחפה על מוזיקאים שמתרשלים בשירה. "טעויות לא יכוסו על ידי עיוות", הזהיר בראיון לבלומברג. "אם אתה שר תו שגוי, כולם ישמעו אותו". לדבריו, מושבים תוכננו לשכפל אפקט של פגיעת סאונד בעור אנושי, כך שהסאונד בזירה לא ישתנה לא משנה כמה מושבים ימלאו.
וסאונד אכן היה אתגר, בגין צורת המבנה. דיבל היה אחראי לדאוג שמה שתאורטית עשוי להיות סיוט אקוסטי לא יוציא את הקהל עם בחילה. כדי לפתח את מערכת הסאונד, בלומברג מדווחים כי הצוות של דיבל השקיע סכום לא ידוע בחברה גרמנית בשם Holoplot, שיצרה אמצעי להקרין הודעות סביב תחנות רכבת.
האם לונדון הבאה בתור?
בינתיים, למורת רוחם של חלק מן מתושבי לונדון, אושר פרויקט מקביל בעיר על ידי London Legacy Development Corporation (LLDC), המפקחת על הפיתוח העתידי של הפארק האולימפי לשעבר בסטרטפורד. אך עדיין נדרשים לאישורים נוספים של מעיריית לונדון לפני שהבנייה תתחיל.
הדברים שהופכים את הספירה לאידיאלית עבור לאס וגאס יכולים לפעול נגדה כשמנסים להקים אולם כזה במקומות אחרים. לפי יאהו פייננס, בעוד שתומכי הפרויקט טוענים שהאטרקציה תגביר את כלכלת הבירה, תכניס 50 מיליון ליש"ט בשנה לעסקים מקומיים ותיצור 1,200 מקומות עבודה, יש לה לא מעט מתנגדים.
חלק מהמקומיים מוטרדים מהאופן שבו המבנה הענק עשוי להשפיע על חיי היומיום של סטרטפורד ועל זיהום האור שאלפי המסכים שלו עלולים לגרום. אחרים מודאגים מההשפעה הפוטנציאלית של הספירה על חיות הבר, וחברי ועדת הסביבה של אספת לונדון הגיעו למסקנה שהמבנה ייצר רמות אור בלתי מקובלות.
עלות הפרויקט מוערכת ב-800 מיליון ליש"ט. לא ברור אם הסכום כולל את תריסי ההאפלה שהיזמים הבטיחו לתושבים כדי לעזור להם להתמודד עם האור החזק.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.