תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

ליאור גרינהויז, מור בית השקעות: "סביבת הריבית כיום מאפשרת לייצר תשואה ראויה לשנים הקרובות, ללא צורך בנטילת סיכוני יתר"

לדברי מנכ"ל מור ניהול תיקים מקבוצת מור השקעות, האפשרות לשמור על הביטחון הפיננסי שלנו בתקופה הנוכחית חשובה במיוחד • הוא מסביר כי ניתן לעשות זאת כיום באמצעות האפיקים הסולידיים

ליאור גרינהויז, מנכ''ל מור ניהול תיקים מקבוצת מור השקעות / צילום: יח''צ
ליאור גרינהויז, מנכ''ל מור ניהול תיקים מקבוצת מור השקעות / צילום: יח''צ

הכתבה בשיתוף מור בית השקעות

אירועי ה-7 באוקטובר טלטלו את כולנו והביאו, לצד האיום על ביטחוננו האישי, גם לחששות רבות בכל הקשור לניהול הכלכלי של כל אחת ואחד. לדברי ליאור גרינהויז, מנכ"ל מור ניהול תיקים מקבוצת מור השקעות: "מטרתנו העיקרית כמנהלי תיקי השקעות היא לספק ללקוחותינו שקט נפשי, במיוחד בתקופות כה סוערות. אנו מבינים שכיום יש לכולם מספיק דאגות, ולכן משקיעים מאמצים ומשאבים רבים כדי להסיר מלקוחותינו לפחות דאגה אחת ולפעול לשמירת ביטחונם הפיננסי".

בפן הכלכלי, האירוע המשמעותי ביותר בעולם בשנתיים האחרונות היה תהליך עליית הריבית, ששינה את תמחור כל סוגי הנכסים - החל מאיגרות חוב ממשלתיות ועד למניות צמיחה ונדל"ן. בסביבת הריבית האפסית, שקדמה לשנים הללו, למשקיעים סולידיים היה קשה לייצר תשואה ולכן היינו עדים לשילוב הולך וגובר של נכסי סיכון בתיקי ההשקעות. כיום לעומת זאת, סביבת הריבית שונה לחלוטין וההערכות של הבנקים המרכזיים הן שתהליך עליית הריבית הסתיים. גרינהויז מעריך ש"בתנאים אלה ניתן יהיה לייצר תשואה ראויה לשנים הקרובות, ללא צורך בנטילת סיכוני יתר".

"לבחון את ניהול הכספים בראייה כוללת"

על פי נתוני בנק ישראל, כעשירית מתיק נכסי הציבור (סך ההון הפיננסי של הציבור), המוערכים בכ-500 מיליארד שקל, אינם מושקעים כלל ולא נושאים ריבית.

גרינהויז מסביר כי לפני גל העלאות הריבית שהחל בשנה שעברה, הנזק לציבור מהותרת הכסף בעו"ש היה יחסית מוגבל. אך כשריבית בנק ישראל עומדת על מעל ל-4% וקצב האינפלציה בשנה החולפת גבוה מ-3%, מדובר בשחיקה משמעותית של ערך הכסף.

"כשמסתכלים על הנתונים האלה ועל הריבית חסרת הסיכון בארה"ב, שעדיין גבוהה מ-5%, אפשר להגיד שכיום 5% זה האפס החדש. כלומר אם יש לך כסף פנוי ואתה לא מקבל עליו ריבית - אז יש בעיה", הוא אומר. "אם ניקח את הסכום של כ-500 מיליארד שקל עליו הציבור לא מקבל ריבית, ונכפיל ב-4.5% (ריבית בנק ישראל) - נגיע ל-22.5 מיליארד שקל בשנה, כמעט שני מיליארד שקל בחודש (!) שהציבור למעשה מוותר עליהם", מדגיש גרינהויז. "רק לשם המחשה, עלות בניית בית חולים חדש מסתכמת בכמיליארד שקל".

לדבריו, כדאי לבחון את ניהול הכספים שלנו בראייה כוללת, בהתאם לצרכים ולטווח ההשקעה. יש חסכונות לטווח הארוך, כמו גמל ופנסיה; מכשירים כמו קרנות השתלמות או גמל להשקעה שמציעים פתרון לחיסכון לטווח בינוני; ויש את הכספים הנזילים, שלא מעט פעמים נמצאים בחשבון הבנק. כאן בדיוק נכנס הפתרון של תיק השקעות מנוהל.

לתפיסתו, מטרת תיק ההשקעות היא ניהול הכספים הנזילים, באופן שמצדיק זהירות ושימוש ברכיב אג"ח גבוה יותר. "אנו מניחים שעבור מרבית המשקיעים, אלה הכספים שישמשו בשעת הצורך לצרכים שונים כגון רכישת נכס, השקעה או מימון צרכי חירום. לכן הבשורה בריבית הנוכחית חשובה במיוחד. להערכתנו, האפיקים הסולידיים מציגים כיום פרופיל סיכון אטרקטיבי. המצב החדש, לאחר שנים רבות של ריבית אפסית, מייצר שינוי מבני בעולם ההשקעות; כזה שמאפשר כיום לנהל תיק השקעות סולידי באופן שיעניק מצד אחד תשואה ראויה, ומצד שני יהיה נזיל, תוך צמצום נטילת סיכוני יתר", אומר גרינהויז ומפנה זרקור לכמה מן האפשרויות שעומדות כיום בפני המשקיעים.

ההבדל בין פיקדונות לקרנות כספיות

אחד ממכשירי החיסכון וההשקעה הסולידיים הפופולאריים ביותר בקרב הציבור בישראל, הוא כמובן הפיקדון הבנקאי. היתרון שלו הוא בריבית מובטחת, אך במחיר של ויתור על נזילות וסגירת החיסכון לתקופה ממושכת. מדובר בריבית שלרוב תהיה דומה לריבית המק"מ (איגרות חוב קצרות וסחירות שמנפיק בנק ישראל), כאשר הרווח כפוף למיסוי נומינלי ולא ריאלי. כלומר, מיסוי של כל הסכום שנצבר לקרן, ללא תלות בגובה האינפלציה.

לפרטים נוספים על ניהול תיקי השקעות>>

להערכת גרינהויז, אפיק השקעה נוסף שמציע כיום פוטנציאל תשואה הוא שוק האג"ח. גרינהויז מציג את הנתונים הבאים: "התבוננות פשוטה בתשואות מדדי האג"ח המובילים מספרת את כל הסיפור. כאשר בוחנים את התשואה הפנימית במדדי האג"ח השקליים לטווח השקעה בינוני, בהשוואה לנתוני אותם מדדים בתחילת 2021, ניתן לראות שינוי מבני בפיצוי עבור סיכון - החל מאג"ח ממשלתי בסיכון אפסי ועד לחברות בדירוגי אשראי נמוכים יותר, שהתשואה בהם כבר מתחרה בתשואה של שוקי המניות. באופן דומה, גם התשואה על איגרות חוב צמודות מדד, שמספקות תשואה ריאלית עלתה משמעותית.

"רק לפני שנתיים, המשקיעים נדרשו לקחת סיכונים משמעותיים על מנת לייצר תשואה. מניות חלום, נדל"ן ממונף והשקעות אלטרנטיביות למיניהן, שאת מחיר חוסר הנזילות בהן משלמים כיום" מציין גרינהויז, "בתקופה הנוכחית לעומת זאת, אפשר להערכתנו לייצר תשואה ראויה, ואפילו לקבע אותה לשנים הקרובות, בהשקעה סולידית וסחירה. אפילו בסיכון האשראי הנמוך ביותר, השקעה במדד תל-גוב 2-5, שכולל איגרות חוב ממשלתיות בלבד למשך חיים ממוצע (מח"מ) של כ-3 שנים, מספקת כיום תשואה פנימית שנתית של כ-3.8%. לשם השוואה, אותו מדד בדיוק סיפק תשואה של 0.2% בלבד בתחילת 2021. כלומר, התשואה שניתן לקבע בסיכון הנמוך ביותר גבוהה פי 19, כאשר איגרות החוב הקונצרניות מספקות כמובן תשואות גבוהות יותר. אלה הם מספרים שלא ראינו כבר שנים בשוק החוב".

השקעה לטווח רחוק: "לדרוש תמורה הולמת בגין הסיכון"

האפיק הסולידי הוא חלק מתמונת ניהול ההשקעות. "ניתן כמובן לשלב נכסי סיכון על פי צרכי המשקיעים וטווח ההשקעה, אולם כדאי לדרוש תשואה ראויה בהתאם לרמת הסיכון שנוטלים. אנו סבורים כי הטלטלות בשווקים מייצרות רמות תמחור מעניינות יחסית בכל אפיקי ההשקעה, ולהערכתנו גם במניות ניתן למצוא כיום נקודות כניסה מעניינות ביחס לשנים האחרונות, אולם חשוב לעשות זאת בזהירות. בסופו של דבר, ניהול תיק השקעות צריך להיעשות במקצועיות ותוך ניהול סיכונים קפדני", מסכם גרינהויז. "מדובר בחיסכון שנצבר בעבודה קשה ושאיפתנו להניב תשואה ראויה מבלי לייצר תנודתיות מיותרת, עד כמה שניתן".

סדרת ראיונות על הטעויות הנפוצות בניהול כסף בהשתתפותו של ליאור גרינהויז, מנכ"ל מור ניהול תיקים, זמינה לצפייה ב"משתלם לדעת MORE">>

*חברת מור בית השקעות ניהול תיקים בע"מ מקבוצת מור בית השקעות עוסקת בניהול תיקים ובשיווק השקעות (ולא בייעוץ) ולה זיקה למוצרים הפנסיוניים והפיננסיים המנוהלים על-ידה ו/או על ידי חברות אחרות בקבוצת מור בית השקעות, לרבות זיקה לקרנות הנאמנות שבניהול מור ניהול קרנות נאמנות (2013) בע"מ. אין באמור כדי להחליף שיווק או ייעוץ פנסיוני אישי או פיננסי או ייעוץ משפטי או מיסויי המותאם לצרכיו האישיים של הלקוח. הצטרפות לתיק השקעות היא בהתאם ובכפוף להסכם התקשרות ולהוראות ההסדר התחיקתי. אין באמור כדי להוות התחייבות להשגת תשואה כלשהי . כתבה זו בוצעה בהסתמך על מידע פומבי גלוי לציבור ועשויה להתבסס על נתונים שפותחו על ידי אנליסטים עובדי מור בית השקעות ומקורות אחרים הנחשבים מהימנים, לרבות הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר שיתבררו כחסרים, כבלתי מדויקים או כבלתי מעודכנים. מבלי לגרוע מכלליות האמור לעיל, המידע המוצג בכתבה, הוא חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני"ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בה. אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ/שיווק השקעות/פנסיוני, בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. מור בית השקעות לא תהיה אחראית לכל נזק, ישיר או עקיף, שיגרם, אם יגרם, לצד כלשהו, כתוצאה מהסתמכות על האמור בכתבה והעושה בכתבה שימוש עושה זאת על דעתו ואחריותו בלבד.

צרו איתנו קשר *5988