ענף טעינת כלי הרכב החשמליים צפוי לעבור גל של שינויים מבניים ועסקיים בעקבות הרפורמה לפתיחת ענף אספקת החשמל לתחרות, שהוכרזה החודש רשמית על־ידי משרד האנרגיה. כך מעריכים בענף.
● ישראל תהיה יעד מוביל? הודו רוצה לשכפל את הצלחת החשמלית הסינית
● מבחן דרכים | הכירו את מכונית היוקרה הסינית שמכוונת גבוה גם במחיר
● מיליארד וחצי שקל בשנה הראשונה: הרווחים ממס הנסועה נחשפים
הרפורמה מכוונת בשלב הראשון בעיקר למשקי בית, ומתמקדת בהסרת חסמים שמעכבים כיום את המעבר בין ספקים, כגון שימוש במוני חשמל של חברת החשמל. אולם במקביל צפוי צוות של המשרד לגבש תוכנית פעולה, שתאפשר הסרת חסמים גם מאספקת החשמל לבעלי עמדות טעינה פרטיות לרכב ולחברות, שמספקות שירותי טעינה ציבוריות ופרטיות לרכב חשמלי.
התוכנית כבר נכללת בעדכון האחרון לחוק ההסדרים, שפורסם בינואר, ובו מופיעה החלטה "להקים צוות אשר יגבש המלצות למדיניות ממשלתית בנוגע לתשתית לכניסת רכבים חשמליים ולהבטחת התחרות. הצוות יבחן, בין היתר, כיצד לעודד טעינה מנוהלת של רכבים חשמליים, כיצד לשלב בין התחרות במקטע אספקת החשמל ובין טעינת רכבים חשמליים, והיבטים נוספים הנוגעים לטעינת רכבים חשמליים בבתים משותפים ובמרחב הציבורי. הצוות יכלול נציג ממשרד האנרגיה, נציג מרשות החשמל, נציג מרשות התחרות, נציג מאגף החשב הכללי ונציג מאגף תקציבים במשרד האוצר. ההמלצות יוגשו לשר האוצר ולשר האנרגיה והתשתיות בתוך ארבעה חודשים ממועד קבלת החלטה זו".
המטרה הסופית היא הורדת מחירי הטעינה, שבשנתיים האחרונות כמעט הכפילו את עצמם. על פי משרד האנרגיה, היעד המוצהר של הרפורמה בתחום הצריכה הביתית והעסקית הוא הוזלת חשבונות החשמל בשיעור של 5%-20%.
כחלק מההיערכות לרפורמה כבר נכנסו בשנתיים האחרונות לתחרות בענף הטעינה לרכב מספר קבוצות עסקיות, שמחזיקות ברישיון לאספקת חשמל. ביניהן אלקטרה Power, סלקום, אמישראגז ועוד. במקביל הצטיידו שחקניות מובילות משוק הטעינה, ובהן אפקון, ברישיון לאספקת חשמל.
ההנחה: שיעור חדירת הרכב החשמלי יואץ משמעותית
האינטגרציה המואצת בין חברות הטעינה לספקיות החשמל הפרטיות מבוססת בין השאר על ההנחה של משרד האנרגיה, ששיעור החדירה של הרכב החשמלי לישראל יואץ משמעותית בשנים הבאות, וכי עד סוף העשור צפויה התחבורה החשמלית לצרוך כ-6% מהביקוש לחשמל במשק, ועד 2050 יגיע השיעור לכ-15%.
בנוסף, מעריכים בענף כי צפויה סינרגיה בין צריכת החשמל של משקי בית שבבעלותם רכב חשמלי, ובין צריכת שירותי הטעינה שלהם. כלומר, ספקיות חשמל פרטיות יוכלו להציע למשקי בית "חבילות" מוזלות, שיכללו גם אספקת חשמל ביתית וגם שירותי טעינה בכבישים.
עם זאת בענף מציינים, כי למרות שהרפורמה התחרותית תאפשר לספקיות חברות הטעינה להפחית עלויות, ההשפעה הכוללת על העלויות לצרכן לא תהיה משמעותית. לדבריהם, כדי להוריד עלויות בצורה משמעותית יש צורך לטפל בחסמים שמונעים תפוצה רחבה של עמדות טעינה ביתיות והסטה של הצריכה לשעות עם תעריפים נמוכים יותר.
נוסף על כך מציינים בענף, כי החסם העיקרי בפני כניסה של שחקנים חדשים לשוק הטעינה הציבורית של כלי רכב חשמליים הוא לא התחרות אלא הקושי לאתר אתרי "פריים לוקיישן" להצבת עמדות טעינה מהירות בערים ולאורך הכבישים הפעילים בישראל. בתחום זה יש כיום יתרון לחברות הוותיקות בענף. לרוב החברות שמפעילות תחנות דלק, חניונים ותחנות דרכים כבר יש הסכמים עם שחקנים קיימים בנושא.
לפיכך מעריכים בענף כי בשלב הראשון, שעשוי להתחיל כבר בקיץ, השינויים העיקריים יתמקדו ברכישות או במיזוגים של שחקנים "ותיקים" בתחום הטעינה לרכב על ידי חברות עם רישיון לאספקת חשמל. מצד שני צפויה כניסה מואצת של שחקניות שפועלות כיום בתחום הטעינה הציבורית לתחום אספקת החשמל לפרטיים.
ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה, כי "לפתיחת הענף לתחרות בתחום האספקה צפויה השפעה סינרגטית דו-כיוונית בפעילות של אספקת חשמל לטעינה על ידי ספקי טעינה למגזר הביתי. במסגרת חוק ההסדרים, הוקם צוות לקידום התחרות, והוא יעסוק רבות גם בנושא זה".
מותג הפרימיום החשמלי IM של SAIC יושק החודש באירופה. הערכות: קבוצת לובינסקי תייבא אותו
בישראל כבר מיוצגים כיום מעל 20 מותגי רכב מתוצרת סין, אולם הרשימה הולכת ומתארכת. לקראת סוף השנה צפוי לנחות באירופה, וייתכן שגם בישראל, מותג הפרימיום החשמלי IM של קבוצת SAIC הסינית.
המותג, שמתוכנן להתחרות במותגים דוגמת טסלה, XPENG ,NIO ועוד, הודיע כי יערוך את הבכורה האירופית שלו בתערוכת הרכב הבינלאומית של ז'נבה, שנפתחת החודש. החברה תשיק בתערוכה את מכונית הסדאן החדש L6, שמיועדת להתחרות בטסלה 3. אורכה של המכונית 4.93 מטר, רוחבה 1.96 מטר והיא ניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.95 מטר.
מותג הפרמיום החשמלי IM של קבוצת SAIC הסינית / צילום: יח''צ
המכונית צפויה להיות משווקת בגרסה חד-מנועית עם הספק של כ-300 כ"ס, ובגרסה דו-מנועית עם מעל 600 כ"ס, והגרסה הבכירה תצויד בסוללה של 100 קילוואט-שעה וטווח של קרוב ל-600 ק"מ. עדיין לא ידוע מי ייצג את המותג בישראל, אולם על פי הערכות קבוצת לובינסקי, יבואנית SAIC לישראל, נמצאת עם המותג בקשרים הדוקים.
מתחרה לדונגפנג: מותג השטח הסיני TANK של גרייט־וול ינחת בישראל בשנה הבאה
עוד מותג סיני שעושה את דרכו לאזורנו, הוא מותג השטח TANK של קבוצת גרייט-וול הסינית. המותג תוכנן להתחרות בשוק הסיני והבינלאומי מול דגמים של לנדרובר, טויוטה לנדקרוזר, האמר וכדומה, ורוב הדגמים שלו הם דגמי כביש-שטח מסיביים ומפוארים עם הנעה כפולה מקצועית ומנועי בנזין חזקים.
מותג השטח TANK של קבוצת גרייט-וול הסינית / צילום: יח''צ
למותג אין כרגע תקינה אירופית, ועיקר היצוא שלו מתמקד במדינות המפרץ הפרסי, רוסיה ועוד. ואולם, השנה צפויה החברה להרחיב בהדרגה את מגוון גרסאות ההנעה של הדגמים המרכזיים, ולכלול בהם גם הנעת פלאג-אין מקבילה לזו של המותג WEY, שיש לו תקינה אירופית ושמשווק גם בישראל. לדגם הפלאג-אין הראשון של המותג יש סוללה של 37 קילוואט וטווח חשמלי של עד כ-120 ק"מ. המותג צפוי לנחות באירופה ובישראל במהלך השנה הבאה, ולהתחרות בין השאר במותג הכביש-שטח המקביל של דונגפנג, שאמור לנחות בישראל עוד השנה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.