לפני חצי שנה התחיל לפעול הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, ולצד הצלחה יחסית בתפעולו, ישנן גם לא מעט תקלות - חלקן כחלק מחבלי הלידה של הקו, וחלקן כתוצאה של תכנון וביצוע לקוי בזמן העבודות. לגלובס נודע על כמה תקלות שאותן התאמצו להסתיר בחברת נת"ע הממשלתית, שהייתה אמונה על הקמת הקו, ומפקחת על הפעלתו, ובחברת תבל, שנבחרה במכרז להפעלתו.
● חדשות טובות לגבעת שמואל: הקו הסגול של הרכבת הקלה יוארך לתוך העיר
● ממטרו ועד רכבת קלה: כך כיפופי הידיים בין המדינה לעיריות תוקעים מיזמי תחבורה
כך, פעילות הרכבות משתבשת לאחר כמויות גדולות של גשמים, וזאת בגלל בעיית ניקוז לאורך התוואי, שגורמת הצפה של המסילות. כתוצאה מכך נוצרה חלודה ברכיב במפלגי המסילות, ונפגעת היכולת שלהם לנווט את הרכבות בין המסילות. אותם רכיבים, שבלעדיהם רכבות אינן יכולות לנוע, נדרשים לתיקון או להחלפה, והמלאי הזמין שלהם מוגבל.
רטיבות בתא הנהג
לאחרונה נרשמה תקלה בטיחותית ותפעולית בתחנת אליפלט בפארק המסילה בתל אביב. תבל הודיעה על תקלה טכנית, שמנעה את תנועת הרכבות לכיוון בת ים. תקלות בדלתות יצרו חיווי של דלת תקולה ופתוחה, ולכן מערכת האיתות מונעת מהרכבות לנסוע. מנהל התחנה אמור היה לבודד את הדלת התקולה, לוודא שהכול תקין ולאפשר לרכבת להמשיך בדרכה, אך במקום זאת הנהג, כך על פי טענות של גורמים בפרויקט, העביר את הרכבת למצב נהיגה באופן שעוקף את הגנות מערכת האיתות, עד שהרכבת, שנסעה על מסילה לא מתאימה, דחפה בכוח מפלג, שגרם לעצירתה.
במקרה אחר, תקלה בבלמים של רכבת גרמה עצירה של התנועה, ומדיווחי נהגים עולה שלמרות שהרכבות חדשות לחלוטין, הגשם מטפטף לתוך תאי הנהג, ומרטיב את המערכות והציוד הנדרש להפעלת הרכבת. כל אלו נוספים למקרים שבהם דיווחה נת"ע על תקלות שנוצרו במערכת האיתות של הרכבת.
התקלות העיקריות בקו האדום
● בעיית ניקוז גשמים פוגעת במפלגים שאחראים על ניווט הרכבת בין המסילות
● חיווי שגוי של דלת תקולה מנע מהרכבת לנסוע, וניסיון לעקוף את מערכת האיתות הוביל לעצירה
● הגשם חודר לתאי הנהג ומרטיב את המערכות והציוד הנדרש להפעלת הרכבת
● תקלה בבלמים ותקלות שונות במערכת האיתות של הרכבת
למרות שמדובר בפרויקט חדש, ותקלות הן חלק מהפעלתו של כל פרויקט תשתיות גדול, על נת"ע יהיה להפיק לקחים גם ביחס לפרויקטים הבאים שהחברה תוביל. בכל אופן, לפי גורמים בענף, בלשכת שרת התחבורה מירי רגב רווים נחת מהצטברות התקלות לאחרונה, לאחר שהודיעו שם על תמיכת השרה בהעברת פרויקט המטרו העתידי לחברה ממשלתית חדשה במקום נת"ע, וזאת על רקע הליך האיתור למנכ"ל הבא של נת"ע והיות שדירקטוריון נת"ע, שמנהל את תהליך האיתור, פועל באופן עצמאי.
מאז פתיחתו של הקו האדום נרשמו בו למעלה מ-9 מיליון נסיעות, ש-120 אלף מתוכן בממוצע יומי לפני פרוץ המלחמה, וכ-75 אלף בממוצע יומי כיום. כמעט מחצית מהנוסעים עולים בתחנות תל אביב, ומרביתם במקטע התת-קרקעי של הקו, שם נרשמה פופולריות גדולה.
הקו, שעלותו 18.7 מיליארד שקל, התעכב יותר משנה, בעקבות תקלות שהתגלו בנסיעות המבחן. עם זאת, למרות ההבנה שהזמן שהוקדש לנסיעות אלו היה קצר מדי, זמן דומה נקבע גם לקווים הירוק והסגול, שאמורים להיפתח בסוף 2028 ו-2027 בהתאמה, ולפי הערכות יידחו אף הם.
נת"ע: "פועלים לשיפור"
נת"ע נמסר: "יש לזכור, כי הפעלת קו מאתגר, המורכב ממקטעים עילי ותחתי, בשלמותו, מיומו הראשון, כרוכה בחבלי לידה ובייצוב המערכת, כפי שקורה בכלל המערכות הדומות בעולם. כלל גורמי ההפעלה עושים לילות כימים בפתרון התקלות הנקודתיות, ובצמצום השפעתן על חוויית הנוסע, במקביל לשיפור וטיוב השירות למען כלל הנוסעים".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.