"כדי לפתח את התחבורה צריך לעבור לתחבורה מבוססת חשמל. זה לא מגמה רק בישראל זה כך גם במדינות אחרות כמו ארה"ב וסין שרוצות להגביר את היקף השימוש בתחבורה חשמלית", כך אמר גלעד ריקלין, מנכ"ל אגד במסגרת כנס התשתיות של גלובס בתל אביב, בחסות רכבת ישראל, אקרשטיין ואגד ובהשתתפות נמל אשדוד.
● כנס התשתיות | מנכ"ל משרד התחבורה בראיון ראשון: "חברה חדשה צריכה לנהל את המטרו"
● כנס התשתיות | יו"ר רכבת ישראל: "בוחנים הקמה של תחנת כוח להפעלת רכבות חשמליות"
ריקלין הציג בפתח דבריו סיפור מן העבר שימחיש כי אוטובוסים חשמליים יעשו מהפכה בעולם התחבורה, בשונה ממה שקרה ברמת גן: "מי שמע על מנורת חשמל אחת שיכולה להעיר את כל רמת גן? ב-1981, יומיים לפני הבחירות לכנסת העשירית, חבר הכנסת יעקב מרידור מטעם הליכוד, מתראיין לרדיו, ומספר שיש לו חבר מדען וביחד הם מפתחים המצאה גאונית - מתקן לייצור חשמל שייצר חשמל בהיקפים מטורפים. כדי להמחיש את ההמצאה הוא אומר: תארו שאפשר לקחת נורה אחת ולהאיר את כל רמת גן. מרידור נבחר לכנסת והופך לשר הכלכלה ומתגלה כמה חודשים לאחר מכן, שהכל תרמית ואין מתקן כזה והמדען מתחזה ולא ד"ר ואף התחזה גם בכיפור לרב סרן שהיה רב"ט - וזה קבר את הקריירה של יעקב מרידור".
"המהפכה החשמלית הזו לא קרתה, אבל יש מהפכה אחרת בעולם התחבורה והציפייה שלנו שלא תסתיים כמו המנורה שלא הדליקה את רמת גן".
"החברה עם הכי הרבה אוטובוסים חשמליים גם בהשוואה לאירופה"
מנתוני אגד עולה כי אנשים מעדיפים אוטובוס חשמלי ואף ייסעו בתחב"צ במצב כזה. לדבריו, "אנשים אומרים, אנחנו לא רוצים לנסוע באוטובוס אבל אם מדובר באוטובוס חשמלי אנחנו מוכנים. וזה עוד יתרון שיש לאוטובוסים חשמליים. אנחנו באגד הכי גדולים בתחבורה ציבורית ומובילים את המעבר לאוטובוסים חשמליים. על פי המידע של החברה, אגד תהיה החברה עם הכי הרבה אוטובוסים חשמליים גם אם בודקים מול אירופה ובמזרח התיכון. יש לנו אזורים שאנחנו מפעילים רק אוטובוסים חשמליים. לפני 4 חודשים חנכו בכרמיאל תחבורה שהיא רק חשמלית ויש פה תרומה חברתית במידה מסוימת.
לדבריו של ריקלין, "שוק האוטובוסים החשמליים בסין גבוה מאירופה וארה"ב. גם בישראל רוצים שעד שנת 2035 כל האוטובוסים העירוניים יהיו חשמליים. אוטובוס חשמלי לא פולט גזים ויש ירידה של 75% בפליטת גזי חממה מזהמים, והוא גם שקט יותר, לכן 97% מהתושבים מעדיפים אוטובוסים חשמליים".
ריקלין פירט את היקף הפעילות של אגד בישראל ובעולם: "אגד קבוצה עם מגוון פעילויות, המחזור השנתי עומד על 5 מיליארד שקל. החברה עובדת בישראל, הולנד ופולין".
"האוטובוסים נוסעים בשנה כ-290 מיליון ק"מ, כך שכל יום האוטובוסים נוסעים את המרחק לירח וחזרה. ישנם 320 מיליון נוסעים לשנה, וכל יום הנהגים שלנו פוגשים מיליון לקוחות. לא חושב שיש גוף ממשלתי או ציבורי שפוגש כ"כ הרבה לקוחות".
"ישנם כ-10,800 עובדים בקבוצה וכ-4,300 אוטובוסים. אנחנו מפעילים את הקו האדום בתל אביב באמצעות תבל, שהיא חברת בת של אגד. מבחינת שוק התחבורה הציבורית, בסה"כ יש גידול של התחבורה הציבורית בכל מיני פרמטרים שמראים גידול ב-2023 לעומת 2022, אבל ב-2024 יש עצירה, נקווה שהסוגיה שהיא פוליטית אולי, תיפתר בזמן הקרוב".
אגד מהווה 16% מהאוטובוסים בהולנד
"אנחנו פועלים בהולנד באמצעות חברת EBS שמהווה 16% מהשוק, והמחזור שלנו רק בהולנד יעלה על מיליארד שקל, והולנד היא מדינה מתקדמת. מה קרה בהולנד? הממשלה החליטה לפני עשור שהיא רוצה להיות חלוצה בנושא האוטובוסים החשמליים. כתוצאה מכך, היו הרבה השקעות לאפשר תחבורה ובשנת 2016 הייתה החלטה שעד לשנת 2025 האוטובוסים יהיו חשמליים או על מימן".
"ב-2020 החל בהולנד זינוק לביקוש החשמל כש-30% מהרכבים היו חשמליים, ונוצרה בעיה ב-2021, שהבינו שהביקוש לחשמל גדל על ההיצע. פתאום התחילו לשנות את זה ובאזורים בהם יש מחסור בחשמל אמרו לנו "תפעלו על דיזל", ואפשר לראות את עצירת המגמה. כלומר, לא עמדו בתכנית שלהם לתחבורה ציבורית ירוקה, והחשש שלנו שמה שקרה בהולנד, יקרה גם בישראל".
ריקלין סיפר כי בישראל יש הרבה נתונים וגם ויכוח על הנתונים. "מדברים בישראל גם כן על הפער בין ייצור לביקוש ובעיה בחלוקה. יש כותרות בעיתון ודוגמאות לחודשים האחרונים כולל דו"ח מבקר המדינה שאומר 'אתם לא לוקחים בחשבון את זה שהתחבורה הופכת להיות חשמלית'. גם גלובס, בכתבה ששמתי פה, התייחסו למחסור בחשמל. אפשר לדבר על מתי נראה את הבעיה והגודל שלה אבל יש להניח שיש בעיה".
"בעיה נוספת היא המעבר לטעינה חשמלית, זה מה שקורה בחניונים. גם אצל אגד וגם אצל מפעילים אחרים יש מעט מאוד מקום. האוטובוסים חונים בחניות כפולות ומשולשות. הבעיה באוטובוס חשמלי שאם הוא לא טעון הוא לא יכול לעבוד. צריך בלילה לשים אותו ליד המטען החשמלי ואי אפשר לעשות את זה כשהאוטובוסים צמודים. אי אפשר אם לא תהיה תשתית שתפתור. אם יהיה חשמל שיגיע למתקן עדיין תהיה בעיה להטעין אוטובוסים".
"מה עושים? אני חושב שבעיקר צריך לעשות מה שמתוכנן וידוע ולא להמציא שום דבר. למשל החניון שלנו בקריות לאוטובוסים החשמליים - ככה אמור להיראות חניון אוטובוסים חשמליים. טוענים כל הלילה והתחבורה יוצאת נקייה. לפה אנחנו צריכים לשאוף, אוטובוסים נקיים שקטים שאנשים מוכנים שיחנו ליד הבית שלהם וייסעו איתם למקומות העבודה".
*** גילוי מלא: הכנס בחסות רכבת ישראל, אקרשטיין ואגד ובהשתתפות נמל אשדוד
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.