השבוע נכנסה לתוקף רפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית שיזמה שרת התחבורה מירי רגב - זאת, על אף שהיא אינה מעוגנת תקציבית, כפי שנודע לגלובס מגורמים בענף. לפי הערכות, בשלב הראשון "יאולתר" המקור התקציבי עבור הרפורמה, אולם בהמשך לא ברור כיצד היא תמשיך לפעול. עלותה של הרפורמה עומדת על כ־360 מיליון שקל בשנה.
● רשות החברות מקדמת: חברה חדשה לניהול פרויקט התשתיות הענק
● פרויקט הענק שתקוע וההתכתשויות: מאחורי הקלעים של סערת המטרו
הרפורמה, שקרויה "צדק תחבורתי", כוללת הטבת נסיעות חינם בתחבורה הציבורית במשך שנה עבור חיילים משוחררים ומסיימי שירות לאומי. כמו כן, הרפורמה מעניקה הנחה של 50% לכל תושבי הפריפריה הגיאוגרפית, והנחות משמעותית נוספות לצעירים עד גיל 26 (כולל), לאנשים עם מוגבלויות ולזכאי הביטוח הלאומי. בהמשך יתווספו לרפורמה הטבת נסיעות חינם לאזרחים ותיקים - נשים מגיל 62 וגברים מגיל 67 - וכן הנחות על בסיס סוציו־אקונומי בפילוח שכונתי.
התנאי: ביטול הנחת האגרה לחשמליות
לפי משרד התחבורה, הרפורמה תושק בשני שלבים, כשהפעימה השנייה "תצא לדרך כבר בחודשים הקרובים". בשיחות בין משרד האוצר למשרד התחבורה נקבע כי התקציב עבור השלב הראשון של הרפורמה יגיע מההכנסות של ביטול ההנחה שקיימת כיום על אגרת כלי רכב חשמליים. ביטול ההנחה אף הוצב כתנאי עבור הוצאת הרפורמה בפועל. אולם, במסגרת מאבקו במשרד האוצר של יו"ר ועדת הכספים משה גפני הוא עצר באחרונה את הדיונים על ביטול הנחת האגרה, והמקור התקציבי שיועד לרפורמה בשלב הראשון נעצר גם הוא.
על מנת לממש את הרפורמה עלו במשרדי התחבורה והאוצר הצעות שונות - בין השאר הוצע לתקצב את הרפורמה על חשבון התקציב הארגוני של חברות התשתיות. תקציב זה מיועד לגיוסי כוח־אדם, לשכר ולמנהלה. חשוב לציין כי גם הצעה זו, כמו זו שסיכמה את העברת ההכנסות מביטול הנחת האגרה עבור הרפורמה, נחשבות חריגות מאוד מעצם היותן הסכמות שאינן מעוגנות בסיכום התקציבי.
הטבת נסיעות חינם לפנסיונרים - לא תוקצבה
כמו השלב הראשון, גם השלב השני של הרפורמה תלוי כעת על כרעי תרנגולת. זאת משום שההנחות לשכונות שמוגדרות על ידי הלמ"ס ברמה סוציו־אקונומית 1־5 (סעיף שכלול בשלב השני של הרפורמה), מותנות בהעברה בקריאה שנייה ושלישית של מס הנסועה על כלי רכב חשמליים. מס זה כזכור מחייב תשלום של 15 אגורות לכל קילומטר נסועה בכלי רכב חשמלי. הדד ליין להעברתו בסיכום התקציבי הוא חודש יולי הקרוב. בינתיים הדיונים על החוק נדחו וההערכות הן שהעברתו תתעכב עד לחוק ההסדרים של תקציב 2025.
בנוסף, ההטבה שאמורה להעניק נסיעות בחינם לנוסעים שעברו את גיל הפרישה במשק איננו מתוקצב כעת כלל, כאשר גם היא כלולה בשלב השני של הרפורמה. גורמים הבקיאים בנושא אמרו לגלובס כי אין כרגע הסכמה למימוש ההטבה הזו. גם במסיבת עיתונאים שנערכה לקראת כניסתה לתוקף של הרפורמה, לא ניתנו תשובות קונקרטיות לגבי המועד הרלוונטי שבו תיכנס ההטבה לתוקף.
טרם מסיבת עיתונאים מתח יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת דוד ביטן ביקורת נוקבת על הרפורמה של רגב. על הבמה הוא הודה שהגיע רק כדי להבטיח שנסיעות חינם בגיל פרישה יכנסו לתוקף במסגרת הרפורמה. אלו כאמור, לא צפויים בשלב זה לצאת לפועל.
מותאם לנוסעים הגרים בבני ברק
הרפורמה בתעריפים שיזמה רגב נכנסת לתוקפה כשנה וחצי לאחר שהחלה רפורמה קודמת, שעברה בממשלה בראשות יאיר לפיד ונפתלי בנט. הרפורמה הזו, שנקראה "דרך שווה", איחדה את תעריפי הנסיעות בארץ על פי מרחק - דבר שהוזיל עבור תושבים רבים את מחיר הנסיעה, בעוד אחרים חוו דווקא התייקרות.
רגב ופוליטיקאים מהציבור החרדי התנגדו לרפורמה הקודמת, שכן בערים מסוימות שבהן היו נהוגות הנחות מפליגות במחיר התחבורה הציבורית - הנסיעות התייקרו והושוו לאלו שבשאר הארץ. כך למשל, הנסיעות בעיר בני ברק התייקרו ברפורמה הקודמת. ברפורמה הנוכחית המחירים בבני ברק יוזלו רק כאשר ייכנס לתוקפו השלב השני, שמותנה בהעברת חוק מס הנסועה כאמור. ברפורמה של רגב כלולה גם הטבה נוספת, שמשרתת את המפלגות החרדיות - ההנחות לצעירים בגילי 18־26, שעונה על דרישתה של מפלגת יהדות התורה בהסכמים הקואליציוניים להעניק הנחות לאברכים.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה לגבי השלב השני של הרפורמה כי "כפי שאותרו מקורות תקציביים לפעימה הראשונה, גם הפעימה השנייה תצא לדרך. על מועד הפעימה תצא הודעה מסודרת". ביחס לתקצוב השלב הראשון אמרו כי "אין שום קשר בין הרפורמה לבין התקציב הארגוני".
ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הכתבה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.