מאבק קרקעי של יותר ממיליארד שקל מתנהל בימים אלה בין קבוצת בעלי קרקעות בחדרה לבין משרדי האוצר והתחבורה, הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) ורכבת ישראל, וזאת סביב תוכנית להפקיע שטח בן 388 דונם, לטובת הכפלת מסילת הרכבת חיפה-תל אביב, באזור חדרה.
● 3 פסקי דין בשבוע | בית המשפט קבע: למי שייכת החצר האחורית של הבניין המשותף?
● בית המשפט: על רמ"י לעמוד בחובות של הגינות ותום-לב ביחס להיתרי בנייה
באחרונה הוציא שופט בית המשפט העליון יצחק עמית צו ארעי, שמונע מהגופים הממשלתיים להפקיע את הקרקעות הללו, כל עוד מתנהל עליהן מאבק משפטי.
קרקעות המריבה מצויות בדרום-מערב חדרה, בין כביש החוף למסילת הברזל הקיימת, דרומית למתחם התעסוקה אנרג'י פארק וקניון "מול החוף", והן מכונות "מתחם 27" או "מתחם אגרובנק". הבעלות על הקרקעות הללו נתונה בידי בעלים פרטיים רבים. ב-2014 אושרה תוכנית המתאר של חדרה, שקובעת כי המתחם ישמש לתעסוקה, ויוקמו בו בעיקר בנייני תעשיית הייטק ובנייני משרדים משולבים במסחר, בגובה של עד 6 קומות, עם אפשרות להקים במקום אצטדיון. גם תוכנית המתאר המחוזית מ-2016 מייעדת את המתחם לייעודים דומים.
תוכנית תת"ל 65א לשדרוג והרחבה של מסילת החוף בין חוף הכרמל לשפיים כוללת את הכפלת מסילת החוף לכל אורכה לארבע מסילות, מתוכן שתיים יהיו מהירות ויאפשרו לרכבת להגיע למהירויות של 220-250 קמ"ש. לצורך זה התוכנית מסיטה את תוואי הרכבת מערבה מהתוואי הקיים, עד לסמוך לתוואי כביש החוף, בתחום מתחם 27.
גם העירייה התנגדה
כשהתוכנית הופקדה, בעלי הקרקעות התנגדו לה, משום שהיא כוללת את הפקעת כל המתחם. גם עיריית חדרה התנגדה לתוכנית, שכן מדובר במתחם בעל משמעות רבה מבחינת הפוטנציאל הגלום בו לתעסוקה ולהכנסות מארנונה. לאור זאת מונה חוקר לבדוק את ההתנגדויות, שהמליץ לשחזר את זכויות הבעלים במתחם, באמצעות תוכנית איחוד וחלוקה (רפרצלציה).
ואולם אז נכנסה לתמונה היועצת המשפטית של הות"ל, שטענה כי קרקע שמשמשת למסילת רכבת כבדה אינה יכולה להיכלל בתוכנית איחוד וחלוקה. החוקר חזר בו מהמלצתו ודחה את התנגדויות בעלי הקרקעות והעירייה.
להפקעת השטחים יש משמעות כלכלית כבדה, שנובעת מהצורך לפצות את בעלי הקרקעות וממניעת הכנסות לעיריית חדרה בגין ארנונה במתחם התעסוקה שתוכנן במקום.
2,150 שקל למ"ר
בדיקת השמאי יואב כוכבי, שנשכר מטעם בעלי הקרקעות, העלתה כי שווי הקרקעות במתחם מגיע ל-2,150 שקל למ"ר, וסך פיצויי ההפקעה של השטחים שמיועדים לבנייה יגיע לכ-270 מיליון שקל, ואילו עיריית חדרה תספוג הפסדים של כ-930 מיליון שקל, שנובעים מהיטלי ההשבחה שלא תוכל לגבות על המתחם המופקע, מהפסדי הכנסות בגין אגרות בנייה והיטלי פיתוח ומהפסדי הכנסות מארנונה. בסך-הכול אומדן הפגיעה וההפסדים הכלכליים למדינה ולעיר חדרה שתגרום הפקעת מתחם 27 יגיע על-פי הדוח לכ-1.2 מיליארד שקל.
כ-40 בעלי קרקעות עתרו לבג"ץ, באמצעות עורכי הדין אייל אורטל, שחר הררי, אור קוטלר, משה פולאקוביץ ותהילה טהר, נגד ההחלטה לאשר את ההפקעות, וביקשו להורות על דיון מחדש באפשרות שהעלה החוקר, לתכנן את האזור בצורה של איחוד וחלוקה מחדש.
כמו כן ביקשו בעלי הקרקעות צו זמני נגד מימוש צווי הפקעה שהוצאו לשטחים שלהם מטעם רכבת ישראל, שהוציאה את צווי ההפקעה בחודש שעבר, והשופט יצחק עמית אכן הוציא את הצו הזמני.
המשמעות היא שאם הצדדים לא יגיעו להבנות, קידום הכפלת המסילה בקו תל אביב-חיפה יתעכב עוד זמן רב, עד לסיום הטיפול בעתירה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.