החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה-i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית • יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ
יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החודש, אישרה ועדת הכלכלה את הצעת משרד התחבורה לבטל בשנה הבאה את הטבת האגרה השנתית על כלי רכב חשמליים, ולהשוות אותה לזו של רכבי בנזין. זהו עוד נדבך בקמפיין המתמשך של המדינה, שמטרתו לשכנע את (רוב) הלקוחות בישראל לנטוש את חלום הבעלות על רכב חשמלי ירוק חסכוני, ולחזור לרכבי בנזין מזהמים.

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל 
על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה 

ולמי שעדיין מבולבלים, הינה תקציר: נכון להיום מס הקנייה על רכב חשמלי גבוה יותר מפי שלושה משהיה לפני שנתיים, ובינואר הקרוב הוא יטפס שוב, ל-45% לכל הפחות. במקביל גם התקרה הכספית של הטבת מס הקנייה נחתכה ביותר במחצית, מה שתורם לייקור של דגמים רבים. ובאופק נמצא מס הנסועה על רכב חשמלי, שמתקדם לקראת יישומו בתחילת 2026. בשורה התחתונה ספק אם ב-2025 ניתן יהיה למצוא אפילו חשמליות בסיסיות בפחות מ-150 אלף שקל.

גם מחיר המכוניות ההיברידיות המשפחתיות נוסק כיום לגבהים חדשים ומגביל את אופציות הרכישה של בעלי תקציב מוגבל לרכישת רכב חדש. אז אם יש לכם תקציב של 120-130 אלף, ואתם מחפשים רכב חדש עם שימושיות משפחתית מתקבלת על הדעת וחיסכון בדלק, תמצאו את מבוקשכם רק בקומץ של דגמים מקטגוריית ה"סופר-מיני". אחת האופציות הפופולריות בפלח היא יונדאי i20, שנחתה כאן לאחרונה אחרי עדכון תקופתי.

 

עיצוב חיצוני

חיצונית ה-i20 מציגה עיצוב מושחז ועדכני, שמנסה לשכפל די בלי בושה את סגנון העיצוב של סיאט איביזה.

לרכב יש פרופיל צד דינמי עם שלל זוויות חדות וקפלי מתכת; חרטום מחודד ומושחז שמשתפל מטה בזווית תלולה ומסתיים בגריל מושחר גדול ובצמד של פנסי חזית גדולים וזוויתיים; וזנב נאה עם פנסים אחוריים בתצורת "Z".

אם מוסיפים לכך חישוקים גדולים ובולטים שעוטים צמיגי ספורט, ונכללים בחבילת האבזור הבכירה שבה נסענו, מקבלים רכב נאה שפונה בעליל לקהל הצעיר.

פנים הרכב

גם תא הנוסעים שומר על המיצוב הצעיר של העיצוב החיצוני. מערך הפיקוד הדיגיטלי משלב בין מסך מחוונים רחב ונאה ובין מערכת מולטימדיה רוחבית, ויוצר מערך חזותי עדכני.

עיצוב סביבת הנהג והנוסעים משלב טקסטורות מעניינות וקווי עיצוב רעננים, שמשדרגים את תחושת האיכות החזותית.

גם איכות הייצור טובה, כמקובל בתוצרת קוריאה, וחבל רק שחומרי הדיפון עצמם לא מיישרים קו עם המראה. בטווח מגע ממוקמים בעיקר משטחי פלסטיק קשיחים.

הנדסת האנוש פשוטה, מאורגנת היטב ונטולת התחכמויות, עם מתגים פיזיים לשליטה על רוב המערכות החיוניות ומוט הילוכים מסורתי במרכז הקונסול המרכזי. ההגה קטן ונוח לאחיזה ומערך הפיקוד שעליו חוסך הסחת דעת בנסיעה.

האבזור התקני משתנה בהתאם לגרסת האבזור, ובגרסה הבכירה שעמדה למבחן הוא כולל בין השאר מערך בטיחות אקטיבי משודרג עם הגנה היקפית די מלאה.

הרשימה כוללת גם התנעה ללא מפתח וכו', אבל גג שמש, שהוא "פריט סגנון חיים" מבוקש בפלח הזה, אינו מהווה אפילו אופציה.

תנוחת הנהיגה נמוכה יחסית, אבל קל למצוא זווית נוחה מאחורי ההגה, והמושבים הקדמיים ידידותיים לחוליות הגב גם בנסיעות ארוכות. עם זאת אין להם יותר מדי תמיכה צידית לפניות הדוקות.

התא מעניק תחושה סובייקטיבית של מרחב מכובד לראש, לרגליים ולכתפיים של ארבעה מבוגרים מלפנים ומאחור. כפי שניתן לצפות מרכב בקטגוריה הקומפקטית, המושב האחורי פחות ידידותי לשלושה, אך ניתן למקם עליו שני מבוגרים וכיסא תינוק.

תא מטען

תא המטען מציע נפח מכובד של 352 ליטר, זהה כמעט לנפח של פולקסווגן פולו.

הרצפה השטוחה מאפשרת אחסון חפצים גדולים יחסית, ואחרי קיפול מהיר של המסעד האחורי הצלחנו לדחוק פנימה אפילו זוג אופני הרים.

מנוע וצריכת דלק

"ההשראה" שקיבלה ה-i20 מרכבי קבוצת פולקסווגן בולטת גם במפרט ההנעה. המנוע היחיד שלה הוא טורבו-בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח של 1 ליטר, שמייצר הספק של 100 כ"ס ומשודך לתיבה כפולת מצמדים בת 7 מהירויות.

למנוע אין צליל מוזיקלי במיוחד, ונתון תאוצה אובייקטיבי מאפס ל-100 קמ"ש ב-11.4 שניות לא נשמע מסעיר.

אבל במצב התכנות הספורטיבי הוא מעניק תחושה סובייקטיבית מפתיעה של מרץ כמעט ספורטיבי, וצובר מהירות בקצב מהנה גם בעליות תלולות. התגובה ללחיצה על הדוושה כמעט מיידית, והתיבה האוטומטית מספקת העברות נמרצות וחלקות תחת עומס.

על הכביש המהיר המנוע "נרגע", ומאפשר שיוט מהיר עם רזרבות כוח מספקות לעקיפה מזדמנת. צריכת הדלק המוצהרת נעה סביב 17 ק"מ לליטר, וגם בעלי רגל כבדה לא יתקשו להשיג 14-15 ק"מ לליטר, נתון בהחלט מכובד למנוע טורבו.

על הכביש

על הכביש מפגינה המכונית התנהגות נעימה וחדה. ההיגוי זריז ודי מאוזן, העברות המשקל על כבישים מפותלים מהירות ונטיית הגוף בפניות מזערית. פיתוי לשעשועי כביש.

המכונית נעימה לתנועה גם בעיר בזכות הממדים הקומפקטיים וקוטר הסיבוב המזערי.

לתחושה הקלילה והנמרצת תורמים משקל זבוב של כ-1.1 טונות בלבד וחישוקים בקוטר 17 אינץ' בגרסה הבכירה, עם צמיגים בחתך נמוך.

מנגד חישוקים וצמיגים כאלה ברכב כה קטן גובים מחיר מוחשי בסעיף נוחות הנסיעה, כאשר הגלגלים האחוריים נוטים לקפץ ולחבוט בעת פגישה עם מהמורות עירוניות עמוקות.

יש להניח, שבגרסאות הבסיס עם גלגלים/צמיגים מתונים יותר ספיגת הזעזועים תהיה טובה יותר.

מחיר

המחיר של יונדאי i20 מתחיל בכ-122 אלף שקל ומגיע עד כ-130 אלף שקל לגרסה הבכירה.

אנחנו זוכרים בגעגועים את התקופה שבה היה ניתן לרכוש בתקציב כזה בישראל איזה קרוס-אובר אופנתי או משפחתית סבירה.

אבל במציאות הנוכחית אלה כמעט מחירים "עממיים", ובהתחשב במוניטין של המותג ובשימושיות של הרכב זו בחירה הגיונית, שלא תקפח גם את חובבי הנהיגה.

ובקצב שבו המדינה מקטינה את הכדאיות של הרכב החשמלי, נראה שכל הפלח הזה עתיד לקבל הזדמנות נוספת בקרוב.
11.4 שניות

חלק מהמתחרות

פיז'ו 208

130 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של 208 החדשה. מנוע 1.2 ליטר טורבו מייצר 130 כ"ס ומאיץ ל־100 ב־8.9 שניות. שלדה חדה עם נוחות טובה. תא נוסעים מעט פחות מרווח.

סיאט איביזה

במחיר של בין 116־130 אלף שקל זו אחת הסופר-מיני הנמכרות ביותר. מנוע טורבו-בנזין 1 ליטר מייצר 110 כ"ס ומאיץ את הרכב ל־100 ב־10 שניות.