כוח המשימה האירופי שהוקם לפני שלושה חודשים כדי להגן על ספינות בים האדום מפני התקפות של המורדים החות'ים מקרטע, ולא מצליח לבצע במלואן את המשימות שהוטלו עליו. כך עולה משורת פרסומים בתקשורת האירופית בימים האחרונים, ומהודעות ממשלות ביבשת בנוגע להשתתפות בכוח ההגנה הימי.
● ניתוח | רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש
● ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"
● בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל
כוח המשימה, הנקרא Aspides ("מגן" ביוונית), הוקם על ידי האיחוד האירופי בפברואר האחרון, במקביל לקואליציה בהובלה אמריקאית (Prosperity Guardian, "שומר השגשוג") וכן לצד פעילות התקפית נגד החות'ים של קואליציה נפרדת, גם היא בהובלת ארה"ב. במבחן התוצאה, למרות שלל הקואליציות והפעילות הבינלאומיות, וכן ההצהרות המוקדמות על "השבת הביטחון לאזור", מספר הספינות שעוברות בים האדום צנח ביותר מ-50% בהשוואה למצב בשנה שעברה, לפי נתוני ספנות עדכניים.
מה שעבד נגד הפיראטים לא מרתיע את החות'ים
כוח המשימה האירופי מובל במשותף על ידי חיל הים היווני והאיטלקי. הוא נבנה על סמך כוחות משימה דומים שנשלחו בעבר להגן על ספינות מפני פיראטים סומלים בקרן אפריקה. אבל מדברים חשאיים שנשא העומד בראש המשימה, האדמירל היווני ואסיליוס גריפארי, ושפורסמו בסוף השבוע במגזין הגרמני "דר שפיגל", עולה כי האיום התימני מסובך הרבה יותר. לדבריו, בסוף אפריל הצליחו המורדים התימנים להכניע את מערכות ההגנה האווירית של הספינות האירופיות על ידי שיגור של נחיל גדול של כטב"מים, כך שכמה מהם חדרו ופגעו בספינה מסחרית.
למעשה, התמונה שהציג גריפארי היא שהמשאבים הביטחוניים העומדים לרשותו לא מספיקים כדי לעמוד במשימה עליה הכריז האיחוד האירופי, הכוללת אבטחת תנועה חופשית של ספינות. כרגע יש רק שלוש ספינות קרב פעילות במשימה (צרפת, יוון ואיטליה), לאחר שהגרמנים פרשו באופן זמני מהמשימה, חודשיים בלבד אחרי ששיגרו לאזור את הפריגטה "הסן". ברלין אמנם הצהירה כי היא נשארת מחויבת לכוח המשימה, אך ספינת הקרב חויבה לשוב לנמל הבית שלה והיא עגנה בו בסוף השבוע. הספינה הגרמנית שתחליף אותה, הפריגטה "המבורג", צפויה להישלח לאזור רק באוגוסט. המהלך ממחיש את "השמיכה הקצרה" של חיל הים הגרמני, שנמצא במצוקת כלי שיט מול שלל המשימות שלו בים הבלטי, בים הצפוני וברחבי העולם.
ליווי של ארבע ספינות בלבד מדי יום
שתי מדינות אירופיות התבקשו למלא את מקומה של גרמניה באופן זמני על ידי שליחת כלי שיט - הולנד ובלגיה. שתיהן הודיעו כי הן "שוקלות" את הבקשה, אך לא בטוח שייעתרו לה. השורה התחתונה ששיגר האדמירל היווני לבריסל, לפי ה"שפיגל", היא כי משום שמדינות מעטות מדי שולחות כלי שיט, הוא לא יכול לעמוד במשימות שהוגדרו לו. גם כיסוי מודיעיני באמצעות סיורי מל"טים ומטוסי סיור חסר נואשות לכוח המשימה, לפי הדברים.
לפי הנתונים שסיפק האדמירל היווני, במאה הימים של הפעילות האירופית עד כה ליוו כלי שיט של כוח המשימה Aspides כ-95 ספינות סוחר בלבד, במטרה להגן עליהן פיזית מפני כטב"מים או טילים שישוגרו לעברן, באמצעות מערכות ההגנה האווירית שלהן. במהלך זמן זה יורטו עשרות כטב"מים, לפחות ארבעה טילים בליסטיים וכלי שיט בלתי מאויש (כשב"מ) אחד ששוגרו לעבר הספינות על ידי המורדים התימנים.
הצפי כעת הוא שהאופרציה האירופית תצליח ללוות מספר מקסימלי של ארבע ספינות ביום, בעוד הצורך בשטח הוא לליווי עשר ספינות לפחות. במקביל לפעילות האירופית, ישנה פעילות התקפית של קואליציה אמריקאית-בריטית, יחד עם כמה מדינות אירופיות וערביות, הכוללת התקפה נגד בסיסי החות'ים, מצבורי נשק, ומקומות מהם שוגרו טילים לעבר ספינות.
חברות הספנות הגדולות טרם חזרו לים האדום
לפי נתונים של סוכנות הסטטיסטיקה הבריטית, המנטרת גם סחר עולמי, התנועה במצרי באב אל-מנדב בפתח הים האדום צנחה בחצי הראשון של אפריל ב-59%, בהשוואה למצב בשנה שעברה. מספר הספינות שחצו את תעלת סואץ צנח ב-66% בתקופת זמן זו.
החות'ים החלו כבר באוקטובר לממש את איומיהם לתקוף ספינות העוברות באזור וקשורות לישראל או לכוחות הקואליציה הבינלאומית שהתגבשה נגדם. ממומנים ומחומשים על ידי איראן, הם שיגרו עד כה מאות כטב"מים וטילים, והצליחו לפגוע בכמה ספינות, כולל לשתק מיכלית גז ששטה תחת דגל ליברי. במקביל, הם השתלטו בנובמבר על ה"גלקסי לידר", אנייה שלטענתם קשורה לחברה ישראלית, ושעדיין מתנהל משא ומתן על שחרור אנשי הצוות שלה.
הנתונים מראים כי המצב עדיין סטטי, וכי חברות הספנות הגדולות טרם שבו לשוט באזור הים האדום אחרי שהחות'ים החלו במתקפות שלהם. כ-40% מהסחר של אירופה עם המזרח עברו עד לתחילת העימות הנוכחי דרך הים האדום, והאיחוד האירופי הוא אחד הנפגעים העיקריים מהשיבושים ומעליות המחירים שנגרמו כתוצאה מכך. לצד הרצון "להוכיח את כוחו", זו הסיבה שהאיחוד האירופי השיק באמצע פברואר את כוח המשימה, והכריז כי עשה זו בתגובה לצורך שמגיע מהחברות האירופיות.
הגדרות המשימה של הכוח היו "חלביות" מאוד, והובהר לכל הצדדים - כולל לאיראנים התומכים בחות'ים - כי המטרה היא להגן על הספינות בלבד, ולא לתקוף כוחות חות'ים או אחרים הפועלים בים האדום. אפילו יוזמה שהועלתה הכוללת שימוש בספינות כדי לאכוף אמברגו על נשק איראני למורדים החות'ים נשללה, מכיוון שהיא נתפסה בבריסל כ"התקפית" מדי וככזאת שעלולה להוביל לעימות ישיר עם איראן.
גם ענקית הספנות הדנית "מרסק", העריכה בדיווח לבורסה ביום שני כי המשבר הנוכחי ימשיך להתגלגל, וכי ההתקפות מצד המורדים החות'ים יביאו להפחתה של כ-20% בהיקף הסחר בין המזרח לאירופה. "אזורי הסיכון הולכים וגדלים וההתקפות כעת מגיעות לעומק הים", נאמר בדיווח של החברה. היא צופה כי הבעיות יימשכו "לפחות עד סוף השנה".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.