האינפלציה בארה"ב סיפקה זריקת אופטימיות למשקיעים. האם היא תישמר?

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עמד בחודש אפריל בציפיות הכלכלנים עם קצב שנתי של 3.4% • מדובר בהתמתנות קלה באינפלציה ששלחה את וול סטריט לעליות, אך רפי גוזלן מאי.בי.אי פחות אופטימי: "יהיה קשה למתן את רמות המחירים"

ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: ap, Susan Walsh
ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: ap, Susan Walsh

האינפלציה בארה"ב חזרה להתמתן בחודש אפריל ועומדת כעת על קצב שנתי של 3.4% לעומת 3.5% במרץ, בהתאם לציפיות הכלכלנים. מבט על הנתון החודשי - שבישר על עלייה של 0.3% במדד המחירים לצרכן - אף סיפק הפתעה טובה לשוק שחזה עלייה של 0.4%. מדד הליבה, שכולל את נתוני האינפלציה בניכוי מחירי האנרגיה והמזון התנודתיים, עמד גם הוא בתחזיות המוקדמות וירד לקצב שנתי 3.6% לעומת 3.8% בחודש שעבר.

מחיר המתכת הזו זינק ב-40% בשנה. מה עומד מאחורי המגמה? 
200 עובדים יתחלקו ב-40 מיליון דולר: הסטארט-אפ הישראלי שהופך לחד קרן 

השוק מיהר להגיב לנתונים הללו - הדולר נחלש מול סל המטבעות, תשואות האגרות החוב הממשלתיות של ארה"ב ירדו גם הן (מה שמשקף עלייה במחירן), והמסחר בוול סטריט נפתח בעליות שערים, כשהמדדים המובילים, נאסד"ק ו־S&P 500 עלו בחצי אחוז.

רפי גוזלן, כלכלן ראשי ב־IBI, מסביר בשיחה עם גלובס כי "השוק התעודד מהנתונים למרות שהמדד רק עמד בתחזיות השווקים (ולא הפתיע לטובה, א"כ). אך אחרי רבעון של נתונים שהפתיעו לרעה, גם נתונים כאלה גורמים לסנטימנט חיובי".

בינתיים, הוא מסביר, רכיבי השירותים, ובראשם מחירי השכירות, עדיין מתדלקים את האינפלציה בכלכלה הגדולה בעולם: "קצב העלייה שלהם יורד, אך רכיבי השירותים עדיין חמים". נוסף על כך, גוזלן אומר כי אינפלציית הסחורות הרימה מעט את הראש במדד האחרון לאור עליית מחירי האנרגיה ובכך "אנו רואים כי יהיה קשה למתן את רמת המחירים מהקצב הנוכחי הגבוה שלה. זאת בשל העליות המתחדשות במחירי הסחורות".

הורדות ריבית לא קרובות

הנתונים אומנם מצביעים על ירידה מתונה במדד המחירים לצרכן בארה"ב, אך זאת לאחר ארבע פעמים רצופות בהן הנתונים הפתיעו לרעה את המשקיעים האמריקאים. ג'רום פאוול, יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב (הפד, הפדרל ריזרב) אמר כי אומנם לא ציפו שהדרך להבאת האינפלציה ליעדה תהיה ללא מהמורות, אך לא ציפו להתחממות המדד. גוזלן אומר ש"אני לא צופה שנראה הורדת ריבית בקרוב, קצב עליית המחירים עדיין גבוה, ומתחילת השנה המדדים עולים יותר מהקצב השנתי".

כך, המדד השנתי רחוק מיעד יציבות המחירים של הפד (קצב שנתי של 2% בממוצע) ולא ברור כלל האם ההתמתנות תימשך בחודשים הקרובים. הפד צפוי להיות עם האצבע על הדופק של המשק האמריקאי, תוך ניסיון להשגת ביטחון בתוואי היורד של מדדי המחירים השונים לפני הורדות הריבית.

החלטת הריבית הבאה, בעוד פחות מחודש, לא צפוייה לכלול הורדת ריבית, לפחות לפי התחזיות היום. עם זאת, תחזיות עדכניות של חברי ועדת השווקים הפתוחה צפויות להתפרסם עם החלטת הריבית הקרובה, כך שהשוק יוכל להיווכח האם וכיצד צופים חברי הפד שהריבית תרד במהלך השנה. עד כה, נזכיר, תחזית הבנק המרכזי עדיין צופה כי במהלך השנה תחליט הוועדה על כ־3 הקלות מוניטריות.

"כרגע אין נחיתה בכלל"

השווקים בארה"ב ממשיכים לקוות לנחיתה רכה באינפלציה, כלומר להצליח למתן את רמות המחירים, בלי לפגוע מהותית בצמיחת המשק ובלי לגרור מיתון. אך גוזלן יותר פסימי. "היסטורית, לפד אין הצלחה רבה בנחיתות רכות, ולרוב גורר עם הורדות הריבית מיתון בצמיחה. כרגע אין נחיתה כלל, ארה"ב לא קרובה אפילו ליעד יציבות המחירים".

"השוק יקר ורגיש"

גוזלן מסביר כי גם השמחה בשווקים לא בהכרח תימשך "השוק בארה"ב יקר ורגיש לנתונים. כרגע הוא קיבלת זריקת עידוד בגלל שהתשואות בשוק האג"ח יורדות, אך הדברים הללו מאוד נזילים ויכולים להשתנות. לא באמת ניתן לגזור מגמה כלשהי מהנתונים הנוכחיים, והדברים האלו נכונים גם לביצועי הדולר".