נשיא אוני' בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות פרו-פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בממשל האמריקאי מאמינים שגלנט הוא האיש שיכול להביא לסיום המלחמה, נשיא אוניברסיטה בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות מוחים פרו-פלסטינים ומחוקקת אוסטרלית האשימה ישראל בג'נוסייד וגונתה • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

היחסים עם ישראל סיבכו את ענק ההשקעות בחזית מפתיעה
"חמאס בכל מקום בעזה": ב-WSJ טוענים - ישראל רחוקה מניצחון מוחלט

1האמריקאים רואים בגלנט "פותר הבעיות" החשוב ביותר בממשל הישראלי

בעל הטור דייוויד איגנשיוס, הנחשב למקורב מאוד לממשל ביידן, מציג במאמר שהתפרסם הבוקר בוושינגטון פוסט את שר הביטחון יואב גלנט כ"פותר הבעיות" המרכזי עליו סומך הממשל האמריקאי להביא לסיום המלחמה בעזה. גלנט דיבר ישירות עם איגנשיוס, ואמר לו ביום שלישי, יממה לפני שיצא לציבור בהכרזה פומבית דומה, כי הפתרון לעזה הוא "שחקנים מקומיים הנתמכים על ידי גורמים בינלאומיים". גישתו של גלנט תואמת את זו של ממשל ביידן, כתב איגנשיוס. הוא מכנה את שר הביטחון "גורם בלתי ניתן להחלפה" במגעים המתנהלים בין ממשל ביידן לממשלת נתניהו.

לפי איגנשיוס, ישנם כבר צעדים מעשיים בשטח בנוגע ליום שאחרי, והשב"כ "עובר על רשימת שמות" של כ-8,000 בני אדם הקשורים לרשות הפלסטינית ברצועה, ובודק מי מהם "יותר מדי חמאסניק, יותר מדי זקן או יותר מדי מת". גלנט אמר לבעל הטור האמריקאי כי הוא מודע לכך שהפתרון לא מושלם. "אני נלחם בטרור הפלסטיני מאז 1976", אמר, "אני מודע לסיכונים. אבל האפשרויות האחרות הן או שחמאס ישלוט בעזה או שישראל תשלוט בעזה", שני תסריטים שלדבריו הם בלתי מקובלים.

מאת דייוויד איגנשיוס. מתוך הוושינגטון פוסט. לקריאת הכתבה המלאה.

2אוניברסיטה בארה"ב נכנעה לדרישות המוחים הפרו-פלסטינים, והנשיא הודח

אוניברסיטת מדינת סונומה שבצפון מדינת קליפורניה הפכה למוסד האקדמי הראשון בארצות הברית להיעתר לדרישות המוחים הפרו-פלסטינים בשל המלחמה בעזה, והחליטה לנתק את הקשרים האקדמיים עם מוסדות ישראלים; כך דיווח ביממה האחרונה העיתון לוס אנג'לס טיימס. עם זאת, נשיא האוניברסיטה, שהודיע על הצעד אתמול, הוצא כמה שעות מאוחר יותר לחופשה כפויה ולא ברור מה תהיה מדיניות המוסד בעתיד.

נשיא האוניברסיטה, מייק לי, הודיע אתמול כי הוא נעתר לדרישות המוחים, שהשתלטו על חלקים מהאוניברסיטה כפי שנעשה במוסדות חינוך אחרים, וכי האוניברסיטה תפעל להסיט השקעות ולנתק קשרים אקדמיים. שעות לאחר מכן הוא הוצא לחופשה על ידי חבר המנהלים, שהאשים אותו ב"חתרנות". גם מושל מדינת קליפורניה הביע התנגדות לצעד.

מאת ג'אוויד קאלים. מתוך הלוס אנג'לס טיימס. לקריאת הכתבה המלאה.

3מחוקקת אוסטרלית האשימה ישראל בג'נוסייד וקראה לחיסולה, וגונתה

פאטימה פיימאן, חברת הפרלמנט האוסטרלית הראשונה הלובשת חיג'אב בבית הנבחרים, האשימה באופן פומבי את ישראל בביצוע "רצח עם" בעזה והביעה את תמיכתה בקריאה "מנהר ועד הים, פלסטין תהיה חופשית", המרמזת על חיסולה של מדינת ישראל.

ההתבטאויות של פיימאן ביממה האחרונה, דיווח הבוקר העיתון האוסטרלי סידני מורנינג הראלד, גררו גינויים מיידים ממפלגת הלייבור שבה היא חברה, כולל מראש המפלגה המכהן כראש הממשלה, אנתוני אלבנז. הוא אמר כי הביטויים בהם השתמשה "אינם הולמים" וכי "זה אינו אינטרס ישראלי או פלסטיני לקדם פתרון של מדינה אחת". "לא הייתי משתמש במלה ג'נוסייד", אמר שר ההגנה האוסטרלי. פיימאן, בת 29, היא מוסלמית שנולדה באפגניסטאן ומייצגת את מדינת אוסטרליה המערבית.

מאת מתיו נוט, מתוך ה-Sydney Morning Herald. לקריאת הכתבה המלאה. 

4אחרי ימים של התפרעויות, אוניברסיטת אמסטרדם נפתחת מחדש

אחרי ימים של עימותים אלימים בין מוחים פרו-פלסטינים לכוחות משטרה באוניברסיטת אמסטרדם, הלימודים במוסד האקדמי אמורים להתחדש היום (ה'). כלי התקשורת במדינה הציגו השבוע תמונות של ונלדיזם של מוחים כלפי מתקני האוניברסיטה, השתלטות על מתחמים, ביצורם ועימותים אלימים מול המשטרה ההולנדית. המוחים דורשים את ניתוק הקשרים עם מוסדות ישראליים, הסטת השקעות וצעדים נוספים. באחד המקרים הכריזו, לפי הדיווחים, על "אזור האסור בכניסה לציונים". האוניברסיטה היתה סגורה ליומיים, והנהלתה החליטה לפתוח אותה "בשם חשיבות המחקר והלימוד האקדמי". גם באוניברסיטת אוטרכט התנהלו עימותים, לפי העיתון ההולנדי NOS, והמשטרה פינתה בכוח מתבצרים אחרי שמשא ומתן לפינוי מרצון נכשל.

מתוך ה-NL TIMES, לקריאת הכתבה המלאה.