מסיימת את דרכה בבורסה: אנויז'ן מדיקל תימכר ב-1.5 מיליון דולר בלבד

ביהמ"ש אישר לאלפא קפיטל של מרטין לרכוש את הפעילות והקניין הרוחני של החברה, אך השלד הבורסאי יימכר בנפרד בהמשך • המסחר במניית אנויז'ן מושעה מחודש מרץ, והחברה נסחרת לפי שווי של 2.3 מיליון שקל

ד''ר דורון בסר, מנכ''ל אנויז'ן מדיקל / צילום: אנויז'ן מדיקל
ד''ר דורון בסר, מנכ''ל אנויז'ן מדיקל / צילום: אנויז'ן מדיקל

דרכה הבורסאית של חברת אנויז'ן  (Envizion Medical) שפיתחה מכשור רפואי להזנה תוך גופית, מגיעה היום לסופה. בית המשפט אישר את רכישת החברה ב-1.5 מיליון דולר בלבד על ידי קרן אלפא קפיטל של מרטין שלאף. אלפא תרכוש את הפעילות והקניין הרוחני של החברה, אך לא את השלד הבורסאי שיימכר בנפרד בהמשך. הצעת קרן אלפא מיוצגת ע"י עו"ד אמיר דולב, שותף במשרד מיתר.

המסחר במניית אנויז'ן מושעה מחודש מרץ והחברה נסחרת לפי שווי של 2.3 מיליון שקל.

הבורסה מקדמת שינוי דרמטי בשעות המסחר. הפרטים המלאים 
דעה | הבורסה רוצה שהציבור "יעבוד" גם בשישי, ועלולה לצאת קרחת מכאן ומכאן 
חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה לפי שווי של כ- 1.6 מיליארד שקל 

אנויז'ן הוקמה ב-2017 על ידי דורון בסר, בעבר בכיר בחברות המכשור הרפואי אנג'יוסלייד Superdimension שנמכרה ב-300 מיליון דולר לקובידיאן, יחד עם המשקיע שי צוקר. החברה פיתחה מערכת ראייה ממוחשבת שעוזרת במיקום צינורות הזנה, כך שלא יקלעו בטעות לריאות, מצב שיכול לסכן את המטופל.

החברה, כמו חברות רבות מסוגה, הוקמה על בסיס טרגדיה אישית. אחותו של בסר נפגעה ממיקום לא נכון של הזונדה, ובסר, שעסק לפני כן במכשירים רפואיים, וספציפית בתחום הניווט של מכשור רפואי בתוך הגוף, חש שהוא חייב לדאוג שאף אחד לא יאבד את חייו כך שוב.

המערכת קיבלה אישור שיווק בארה"ב ב-2019, והחברה הונפקה בבורסה ב-2021. טרם ההנפקה היא גייסה כ-24 מיליון דולר, בהובלת משקיעים פרטיים וקרן החדשנות של הטכניון. אנויז'ן ביקשה להנפיק לפי שווי של כ-200 מיליון שקל, אך למרות יתרונות התקופה שצויינו לעיל, השוק היה סקפטי והיא גייסה בסופו של דבר כ-20 מיליון שקל לפי שווי של כ-100 מיליון לפני כסף.

עם ההון המועט שגויס היה קשה לחברה להתקדם

עם ההנפקה טענה החברה כי יש לה הסכמי שיווק בארה"ב עם רשת של מאה בתי חולים. זו הייתה תקופת מגיפת הקורונה, ההתלהבות מתחום הביומד הייתה בשיאה, והשוק הסתקרן מטכנולוגיה מאושרת לשיווק לטיפול במאושפזים מורדמים, שהציפו את בתי החולים באותו הזמן.

בנייה של מערך שיווק בארה"ב למכשור רפואי חדש היא עניין יקר מאוד. בדרך כלל, חברות נאלצות לממן בעצמן את הפעילות במשך שנים הפסדיות רבות, עד שמוסדר השיפוי הביטוחי למוצר, הרופאים ויתר אנשי הצוות מאמצים אותו לתוך שגרת העבודה שלהם, ובתי החולים מבינים את הערך הכלכלי שבו. עם ההון המועט שגוייס בתל אביב, היה קשה לחברה להתקדם.

אנויז'ן הסבירה באותו הזמן כי חינוך השוק כבר בוצע על ידי חברה מתחרה (Avanos Medical) אך החברה הזו נקלעה לקשיים טכנולוגיים, כך שבעת ההנפקה של אנויז'ן המוצר כבר נחשב לא בטיחותי, ובסוף 2022 הוא כבר עבר ריקול. אנויז'ן האמינה כי הצורך במוצר כזה כבר הוסבר וטופח על ידי המתחרה, וכעת כאשר ירדה קרנה של המתחרה, תוכל אנויז'ן להיכנס לשוק ולקטוף את הפירות.

בעת ההנפקה החברה דיווחה על הכנסות של 136 אלף שקל בלבד, והפסד של 2 מיליון שקל. ב-2021 רשמה הכנסות של כ-540 אלף שקל, צמיחה מרשימה באחוזים אך סכום אבסולוטי נמוך מאוד ועליו הפסד של 7 מיליון שקל. המצב לא השתפר מהותית מאז. ב-2022 נרשמו הכנסות של 606 אלף שקל, ובמחצית הראשונה של 2023 - 362 אלף שקל.

המשקיעים הבינו די מהר עם מה הם מתמודדים. המניה אמנם רשמה עליות מייד אחרי ההנפקה, אך מיוני 2021 בעצם נמצאת בצלילה חופשית עד העסקה היום המייחסת לחברה שווי נמוך בכ-95% מזה בו הופנקה. בדרך היו גיוסי הון נוספים, כולל ממייסדי החברה, אבל זה לא עזר. בתוך כך החל סכסוך בין בסר לצוקר, והאחרון עזב את החברה וגם תבע אותה.

בתחילת 2024 הודיעה החברה כי הרימה ידיים. המזומנים לא מספיקים והיא נכנסת לתהליך חדלות פרעון ומחפשת רוכש. אלפא קפיטל העמידה הלוואות לחברה כדי להשאיר אותה בחיים מאוקטובר 2023. סכום הרכישה יקוזז כעת מול ההלוואה.