הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה אדומה בתל אביב; נקסט ויז'ן ומג'יק צללו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ות"א 90 השיל מערכו כ-2.1% • השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון • שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה • בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי
בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

16:00

יום המסחר בתל אביב ננעל במגמה שלילית. מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ות"א 90 השיל מערכו כ-2.1%. בלטו לשלילה מניות הבנייה שצללו בכ-2.7%.

מחזור המסחר הסתכם ב-914 מיליון שקלים.

בלטו לשלילה מניות נקסט ויז'ן , מג'יק , אקויטל , אינרום  וסלקום .

מנגד, מניות תורפז , אל על , ותמר פטרוליום  ננעלו בעליות.

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בירידות קלות. במקביל, תשואות האג"ח הממשלתיות קפצו במהלך יום המסחר. התשואה על אג"ח ל-10 שנים קפצה בכ-9 נקודות בסיס לרמה של 4.78%. התשואה על אג"ח לשנתיים טיפסה ב-6 נקודות בסיס ועמדה על 4.38%.

15:03

מניית חברת עין שלישית , העוסקת בייצור ושיווק מערכות אלקטרואופטיות לזיהוי עצמים עבור רחפנים וכלי רכב, מזנקת בכ-12%. זאת לאחר שהחברה דיווחה מוקדם יותר כי זכתה במכרז בהיקף מהותי מלקוח בטחוני. משך הפרויקט הצפוי הינו פחות משנה ותלוי במועד הסופי של קבלת ההזמנה המחייבת.

13:38

המגמה האדומה בתל אביב נמשכת על רקע ההסלמה הביטחונית. מדד ת"א 35 יורד ב-1.2% ות"א 90 צולל בכ-2%.

וואן טכנולוגיות , העוסקת בפיתוח ושיווק תוכנה, מתן שרותי תוכנה ושיווק מערכות מחשבים פרסמה הבוקר את תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון של שנת 2024.  ההכנסות ברבעון הראשון של שנת 2024 צמחו בכ-7.4% לכ-983 מיליון שקל, בהשוואה לכ-915 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. במקביל, הרווח הנקי ברבעון הראשון של שנת 2024 עלה בכ-18.5% לכ-55 מיליון שקל (כ-53 מיליון שקל מיוחס לבעלי המניות), בהשוואה לכ-46 מיליון שקל (כ-45 מיליון שקל מיוחס לבעלי המניות) ברבעון המקביל אשתקד. העלייה ברווחים נבעה כאמור מהצמיחה בהיקפי הפעילות, לצד ירידה בשיעור הוצאות התפעול.

12:43

חברת גלאסבוקס , העוסקת בפיתוח תוכנה לאנליזה של נתוני גלישה בערוצים דיגיטליים, דיווחה כי תימכר תמורת כחצי מיליארד שקל לקרן ההשקעות Alicorn Venture Partners, של אלכסנדר אסים, קרן הון סיכון שהוקמה בשנת 2017 ומשקיעה לדבריה "בחברות בשלבי צמיחה במגוון נושאים טכנולוגיים", בעיקר בישראל ובריטניה. הרכישה ע"י הקרן, משקיעה מוקדמת בגלאסבוקס, צפויה להיות מושלמת ברבעון השלישי של שנת 2024. על פי הדיווח, הנהלת החברה הנוכחית תמשיך בתפקידה גם תחת בעלי הבית החדשים.

גלאסבוקס הוקמה ב-2010 ולאחר שפיטרה בשנה שעברה כ-21% מכוח-האדם שלה במטרה לצמצם הפסדים, היא מעסיקה נכון לחודש מרץ האחרון כ-241 עובדים.

11:41

הירידות בבורסת תל אביב מתחזקות. מדד ת"א 35 משיל מערכו 0.6% ות"א 90 צולל בכ-1.3%. בולט לשלילה מדד ת"א בנייה שמשיל מערכו כ-1.7%. מנגד, ת"א ביומד עולה ב-0.1%.

חברת כרטיסי האשראי כאל, השייכת לבנק דיסקונט , פרסמה הבוקר (א') את דוחות הרבעון הראשון לשנת 2024, מהם עולה כי הרווח הנקי הסתכם ב-81 מיליון שקל (87 מיליון שקל בנטרול השפעות חד פעמיות). זאת לעומת 85 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-2.5%. כאן נזכיר שברבעון הראשון אשתקד רשמה חברת כרטיסי האשראי רווח גדול בגין מכירת בית כאל בגבעתיים, שהביא את הרווח הנקי ל-263 מיליון שקל. הנהנה הגדול מהרווח הוא בנק דיסקונט שמחזיק ב-72% מהחברה, אך ייאלץ למכור (עד ספטמבר 2026) או להנפיק אותה (יקבל שנה נוספת לשם כך). 

ברבעון הראשון של שנת 2024 עמד מחזור העסקאות על 43.2 מיליארד שקל לעומת 39.7 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-9%. בחברה מציינים כי נתון זה משקף את מגמת ההתאוששות במחזורים מאז פרצה מלחמת 'חרבות ברזל'. עם זאת, נזכיר כי מספר הטיסות לחו"ל עדיין מצומצם ביחס לימי שגרה.

מקור ההכנסות השני של החברה - תיק האשראי, עמד על 8.9 מיליארד שקל, גידול של כ-6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, צמיחה סולידית יותר מאשר בשנים הקודמות ותואמת את הירידה בביקושים לאשראי בכל המשק. ההוצאות להפסדי אשראי, למקרה שלווים לא יעמדו בתשלומים שלקחו עליהם, הסתכמו ברבעון הראשון ב-40 מיליון שקל, דומה מאוד לתקופה המקבילה אשתקד (41 מיליון שקל), אז ההפרשות נעשו בעיקר בשל הריבית הגבוהה. המשמעות היא שלפי שעה, בהינתן השפעות המלחמה על הלוויים וסביבת הריבית שעדיין גבוהה, כי בכאל לא מעריכים כשלי אשראי גבוהים, בעיקר ביחס לרמות ההפרשות שכבר ביצעה החברה.

10:45

חברת התוכנה הדואלית מג'יק  יורדת בכ-4% לאחר שנחלשה ביום חמישי ב-9% במסחר בוול סטריט בעקבות פרסום הדוחות כספיים לרבעון הראשון. ביום שישי המניה עלתה ב-1.5% למחיר של כ-11.9 דולר המשקף לחברה שווי שוק של 610 מיליון דולר. מחיר המניה נמוך כעת בכ-48% מהשיא שבו היא נסחרה בנובמבר 2021, אך מתחילת 2024 המניה רושמת תשואה חיובית של 22.6%.

מג'יק, המנוהלת על-ידי גיא ברנשטיין, היא חלק מקבוצת פורמולה מערכות . החברה מספקת פתרונות לפיתוח יישומים ואינטגרציה עסקית. ברבעון הראשון של השנה ההכנסות ירדו ב-8.2% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו בכ-131 מיליון דולר. הפרשי שערי חליפין פגעו בשורת ההכנסות, וכך גם ירידה בביקוש בארה"ב, אך בחברה מציינים שישנה עלייה בהכנסות בסך 4.1% לעומת הרבעון הקודם.

הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות, לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), היה 8.8 מיליון דולר, ועל בסיס Non-GAAP נרשם רווח של 11.3 מיליון דולר, ירידה של 10.4%.

החברה הותירה על כנה את התחזית לשנה כולה וממשיכה לצפות להכנסות של 540 -550 מיליון דולר, צמיחה של 7.5%-9.5% בהשוואה ל-2023. המנכ"ל ברנשטיין מסר שלמרות הירידה בהיקף הפעילות בארה"ב המשיך הרוב המכריע של הלקוחות לצרוך את סל הפתרונות והשירותים של מג'יק. "למג'יק יכולת מצוינת להתמודד עם האתגרים הניצבים לפניה בין היתר בזכות איתנות פיננסית, יתרת מזומנים גבוהה, שיעור מינוף נמוך, פיזור ענפי וטכנולוגי, וגמישות לשינויים", הדגיש ברנשטיין.

10:29

לאחר פתיחה חיובית, המדדים המרכזיים בתל אביב שינו כיוון ועברו להיסחר בירידות שערים קלות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ות"א 90 משיל מערכו כ-0.3%.

חברת האנרגיות המתחדשות דוראל אנרגיה  הודיעה הבוקר (א') על קבלת היתר בניה להקמת פרויקט הסולאר והאגירה הגדול בישראל - "הדרי שאן". הפרויקט, בהספק משמעותי של כ-170 מגה-וואט סולארי בשילוב כ-260 מגה-וואט-שעה אגירת אנרגיה, ישתרע על פני שטח כולל של כ-2000 דונם באזור עמק המעיינות, בשותפות עם 11 מקיבוצי האזור, ובהשקעה כוללת של למעלה מחצי מיליארד שקל.

עבודות ההקמה של הפרויקט, שקודם בוועדה לתשתיות לאומיות ויכלול הקמת תחנת משנה, צפויות להתחיל בשבועות הקרובים. להערכת החברה, הפרויקט צפוי להניב הכנסות של כ-70 מיליון שקל כבר בשנת הפעלתו הראשונה (במונחי 100%), כאשר עלויות ציוד נמוכות כתוצאה מיתרון לגודל, בשילוב תעריפי מכירת חשמל אטרקטיביים, מייצרים תשואות גבוהות בפרויקט.

"זוהי אבן דרך משמעותית ביותר עבור דוראל ועבור הענף כולו, בדרך להקמת פרויקט הסולאר והאגירה הגדול ביותר בישראל", מסר יקי נוימן, מנכ"ל דוראל. "פרויקט הדרי שאן נולד מתוך שותפות רבת שנים של דוראל עם המגזר הקיבוצי בעמק המעיינות, אשר הצמיחה פרויקט שמהווה נכס אסטרטגי למשק החשמל הישראלי. פרויקטי סולאר ואגירה, והדרי שאן בראשם, הינם בעלי חשיבות עליונה לביטחון האנרגטי של מדינת ישראל ולגיוון מקורות האספקה במשק, במיוחד בעת האחרונה. הוא יחזק את הקיבוצים השותפים של דוראל, יתגבר משמעותית את רשת החשמל באזור ויהווה מרכיב משמעותי בצמיחה של דוראל כמובילה בשוק האנרגיה המתחדשת".

10:05

שבוע המסחר בתל אביב נפתח בעליות שערים. מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ות"א 90 מוסיף לערכו כ-0.3%.

בולטות לחיוב דניה סיבוס , אפריקה מגורים , מניבים ריט , אלקטריאון , ופוקס .

מנגד, נייס , מג'יק , דלתא גליל , איסתא  ונאוויטס פטר יהש  נסחרות בירידות.

08:23

1. שוק המניות

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת. ביום חמישי, יום המסחר האחרון לשבוע בבורסה המקומית ננעל במגמה אדומה על רקע ההסלמה הביטחונית. מדד ת"א 35 ירד ב-1.6% ות"א 90 צלל בכ-2.4%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א ביטוח הוביל את המגמה השלילית כשהשיל מערכו כ-3%. במקביל. מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.7%. 

בסיכום שבועי, מרבית מדדי הבורסה ננעלו במגמה שלילית. את ירידות השערים הובילו מניות הבנייה שצללו בכ-4.5%. במקביל, מדד ת"א 35 השיל מערכו כ-1% בשבוע החולף ומתחילת השנה טיפס בכ-6.3%.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב מתכננת מהלך שבו ייפתח המסחר בימי שישי. בבוקר יום חמישי האחרון פרסמה הבורסה קול קורא לציבור עד 30 ביוני, כדי לשמוע את הערותיו, לבחינה של אחת משתי חלופות להוספת יום שישי כיום מסחר לפי שתי חלופות עיקריות. בבורסה ציינו כי המהלך יבוצע בתיאום מול רשות ניירות ערך ובנק ישראל. המשמעות היא הפיכתה של הבורסה לאחת הבורסות עם הכי הרבה ימי מסחר פעילים בעולם - שכן מרבית הבורסות בחו"ל לא פועלות בימי ראשון. 

מניית נייס  נסחרה בירידה חדה לאחר שהחברה הודיעה שהמנכ"ל ברק עילם יפרוש בסוף השנה, לאחר מעל עשור בתפקיד, לצד פרסום דוחות. המניה הדואלית שנסחרת גם בוול סטריט, השילה מערכה כ-17% בשלושת ימי המסחר האחרונים.

משתיים תצא אחת: איזו קבוצה תרכוש את דואר ישראל 

בסוף השבוע האחרון, המסחר בוול סטריט ננעל במגמה מעורבת. הנאסד"ק ירד ב-0.2%, הדאו ג'ונס עלה ב-0.3% ועקף שוב את רף ה-40,000, ומדד ה-S&P 500 עלה ב-0.1% מעט מעל לרף ה-5,300.

למרות השינויים הקטנים שנרשמו ביום שישי האחרון במדדים, היה זה שבוע חזק למדי בוול סטריט - ה-S&P 500 עלה ב-1.5% ומדד הנאסד"ק ב-2.3%, ושניהם סיימו שבוע רביעי רצוף בעלייה, לראשונה מאז פברואר. הדאו ג'ונס סגר שבוע חמישי רצוף בעלייה, בסך הכל ב-1%. מתחילת השנה עלו S&P 500 ונאסד"ק בכ-11%, והדאו ג'ונס ב-5%.

מניות השבבים סיכמו שבוע חיובי כאשר מדד השבבים של פילדלפיה (SOX) עלה בכ-5% מתחילת השבוע והמשיך לשקף את העדפת המשקיעים למניות הבינה המלאכותית. היה זה השבוע הטוב ביותר למדד מאז סוף אפריל, אז הוא עלה ב-10%, מתחילת השנה עלה מניות השבבים בכ-23%.

עוד בגזרת מניות השבבים, מניית AMD  עלתה בכ-1.1% ביום שישי האחרון לאחר שדווח ברויטרס כי מיקרוסופט  מתכוונת להציע את מעבדי ה-AI של AMD ללקוחות שירותי הענן שלה (של מיקרוסופט) כאלטרנטיבה זולה יותר לאלה של אנבידיה . בהמשך לדיווח, מיקרוסופט ירדה קלות ואנבידיה השילה מערכה כ-2%. 

"השוק מתפוצץ": תקציבי הביטחון בעולם מזנקים ואלה חלק מהמניות שעשויות להרוויח מכך 

במקביל, מניית גיים סטופ  נפלה ב-20% במסחר המוקדם לאחר שקמעונאית משחקי הוידאו הודיעה על כוונתה למכור מניות ועל כך שהתוצאות המקדימות של הרבעון הראו על ירידה בהכנסות. החברה מצפה למכירות בסך של 872-892 מיליון דולר, הרבה פחות מהרבעון המקביל בשנה שעברה, 1.23 מיליארד דולר.

החברה כאמור מבקשת לגייס הון, אבל לא ציינה כמה. החברה ציינה שהיא עשויה להציע מגוון של ניירות ערך, מניות, מניות בכורה ומניות להמרה ועוד. החברה מתכננת למכור 45 מיליון מניות, כעת רשומות כ-300 מיליון מניות למסחר.

2. שוקי האג"ח

המסחר בשוק החוב המקומי התנהל במגמה מעורבת ביום חמישי. איגרות החוב מסדרה ב' של חברת ג'נריישן קפיטל בלטו בעלייה, לאחר שהחברה דיווחה על חתימת הסכם עם בזק להקמת חברה משותפת בתחום אספקת החשמל.

בסקירה השבועית של מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, הוא עידכן את המלצתו וממליץ עכשיו לחזור ולתת עדיפות לאפיק הצמוד על פני השקלי, וכן להגדיל מחדש את ההחזקה באג"ח צמודות קצרות. זאת בין היתר לאור עליית סיכוני האינפלציה.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרו ביציבות ביום שישי האחרון. בסיכום שבועי, התשואות ירדו לכל אורך העקום במהלך השבוע החולף, כאשר התשואה ל-10 שנים ירדה ב-8 נ"ב לרמה של 4.42%, והתשואה לשנתיים ירדה ב-4 נ"ב לרמה של 4.83%.

בבנק דיסקונט ממשיכים להעריך כי יהיו 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב בהמשך השנה, גם לאחר פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל בארה"ב השבוע. שמואל קצביאן, אסטרטג שווקים בבנק, מציין שלראשונה מאז מדד אוקטובר 2023, המדד הפתיע כלפי מטה, כשעלה ב-0.3% לעומת הצפי ל-0.4% (מדד הליבה עלה ב-0.3% בהתאם לצפי).

קצביאן מציין שליבת השירותים ללא דיור, פרמטר חשוב שהפד עוקב אחריו, עלתה ב-0.46%. "מדובר אמנם בקצב לא נמוך, אך בכל זאת התמתנות לעומת קצב העלייה בשלושת החודשים הקודמים. הקצב השנתי של סעיף זה עמד על 5.05%, קצב גבוה וכמעט זהה לחודש קודם. רכיב זה נותר 'מקור מסוים לדאגה' מבחינת הפד", הוא מציין. סעיף הדיור עלה ב-0.4% בניכוי עונתיות, בדומה לסעיפי השכירות העיקריים.

לדבריו, "העובדה שאין הפתעה כלפי מעלה במדד, ואף ישנה הפתעה קלה כלפי מטה, בהחלט חיובית, אם כי הפד עדיין יתקשה לבצע הפחתת ריבית קרובה על רקע נתונים אלו". להערכתו, תהיה גם ירידה בעקום התשואות בארה"ב שנה קדימה.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

שבוע מסחר תנודתי נוסף עבר על שוק המט"ח המקומי, לאור פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב וישראל ולצד ההסלמה הביטחונית. ביום שישי האחרון, השקל נחלש מול המטבעות הזרים. מול הדולר, השקל נחלש ב-0.7% ונסחר סביב רמה של 3.70 שקלים. עם זאת, בסיכום שבועי השקל התחזק מול הדולר ב-0.7%. 

בשוק הסחורות, מחירי הנפט קפצו בכ-1% ביום שישי האחרון ומחירה של חבית מסוג ברנט עמד על 84 דולרים. על רקע העליות, התפוקה התעשייתית של סין עלתה באפריל ב-6.7% בהשוואה לשנה הקודמת והציגה התאוששות במגזר הייצור שלה מ-4.5% במרץ, מה שמצביע על ביקושים חזקים יותר בעתיד. במקביל סין גם הודיעה על צעדים בהם היא נוקטת לייצוב מגזר הנכסים שלה שנפגע במשבר. 

4. מאקרו

בשבוע הקרוב יתפרסמו נתוני מאקרו שונים בעולם, בהם המאזן המסחרי של גוש האירו ושל יפן, מדדי המחירים לצרכן בבריטניה, יפן וקנדה, נתוני אבטלה, נתונים על היתרי בנייה ונתוני מכירות מוצרים בני קיימא בארה"ב וכן שיעור הצמיחה בתמ"ג בגרמניה.

בניו זילנד תתפרסם החלטת ריבית ובהודו יהיו בחירות ביום שני והבורסה תהיה סגורה.

בוול סטריט יתפרסמו דוחות כספיים של כמה חברות בולטות, בהן חברת אבטחת הסייבר פאלו אלטו, קמעונאית המוצרים לבית Lowe's, ענקית השבבים אנבידיה, ויצרנית המכשור הרפואי מדטרוניק. בין הישראליות שנסחרות בוול סטריט ידווחו חברות הטכנולוגיה Wix ו-Walkme.

גם בבורסה של תל אביב יתפרסמו דוחות, בין היתר של חברות התקשורת סלקום, פרטנר ובזק, הבנקים הפועלים ודיסקונט, וכן החברות אלוני חץ, ורידיס ובזן.

 5. תחזית 

כאמור, ענקית השבבים אנבידיה  צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות ביום רביעי הקרוב בסיום המסחר בוול סטריט. בדומה לדוחות הקודמים, המשקיעים מחכים בקוצר רוח לדוחות הכספיים של החברה כדי לראות כיצד היא נהנית מהביקוש הגואה למוצרים ושירותים הקשורים לבינה מלאכותית. רק בשנה האחרונה, המניה עלתה ב-191%. 

על פי התחזיות, הכנסות אנבידיה צפויות להסתכם בכ-24.65 מיליארד דולר ברבעון הפיסקלי הראשון של שנת 2025, עלייה משמעותית מ-7.19 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי של החברה צפוי לזנק ל-12.87 מיליארד דולר, לעומת 2.04 מיליארד דולר לפני שנה, בעוד שהרווח למניה (EPS) צפוי לעמוד על 5.17 דולר, עלייה חדה מ-0.82 דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

ברבעונים האחרונים אנבידיה הציגה דוחות מעולים, שהיכו את התחזיות המוקדמות בזה אחר זה. ברבעון הנוכחי עיני המשקיעים נשואות על עבר נתוני הכנסות החברה ממרכזי הנתונים של יצרנית השבבים ואל התוצאות הכספיות מפלטפורמת ה-Blackwell, סדרה חדשה ויקרה יותר של יחידות עיבוד גרפיות ממוקדות בינה מלאכותית. לצד זאת, המשקיעים ממתינים לפרסום התחזיות של אנבידיה להמשך השנה.