ביום העצמאות 2024 הישראלים חגגו פחות, אבל שילמו יותר

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל • נתוני הפניקס גמא מצביעים על עלייה של 7% במחזור ענף המזון, בעוד מספר העסקאות נותר דומה

יום העצמאות בחוף בתל אביב השנה. חגגו פחות / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg
יום העצמאות בחוף בתל אביב השנה. חגגו פחות / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg

ביום העצמאות ה־76 למדינת ישראל הישראלים חגגו פחות אבל שילמו יותר, בשל עליות המחירים של השנה האחרונה - כך עולה ממדד הפניקס גמא השבועי.

המדד בוחן את מחזור הקניות בכרטיסי אשראי בישראל, את מספרן ואת גובהן הממוצע בשבעה ענפים במשק. ההשוואה נעשית הן מול השבוע הקודם והן מול שבוע עסקים רגיל לפני המלחמה (בתחילת ספטמבר). 

מיהן קמעונאיות המזון שהתחזקו באונליין, ומי עדיין לא בתמונה?
בג"ץ מאותת: חברות מזון ייאלצו לחשוף רווחיות של מוצרים

לפי הנתונים, בשבוע של 12-18 במאי נרשמה ירידה במחזורי הקניות בכרטיסי אשראי ברוב הענפים, למעט ענפי המחשבים והמזון. האחרון הושפע במיוחד מההתייקרויות במשק: בעוד שלא נרשם שינוי בכמות העסקאות בענף בהשוואה לשבוע שעבר, כן נרשמה עלייה של כ־7% במחזור הקניות. 

"עקב המצב הביטחוני וחוסר החשק של הציבור לחגוג ולבלות, רבים ציינו את יום העצמאות בצורה אינטימית - מה שגרם למספר העסקאות להישאר ללא שינוי, כאשר השינוי נרשם דווקא בגובה הקנייה הממוצע בגלל העלאות המחירים", מציין נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא.

לשם ההמחשה בחרנו את ענף הקצביות: ראשית, ב־7 במאי הודיעו היבואנים על העלאת מחירים של 10%. שנית, כאשר בוחנים את השבוע שקדם ליום העצמאות עולה כי הציבור ביצע פחות עסקאות (ירידה של 3%), אולם שילם כ־9% יותר בממוצע לכל עסקה. בהשוואה לשבוע שלפני כן, מדובר היה בגידול של 96% במחזור הקצביות.

ככלל, השבוע לא היה מוצלח עבור רוב הענפים, שרשמו ירידה במחזור העסקאות: בסקטור החשמל והאלקטרוניקה מדובר ב־10%, בענף התיירות ירידה של 4%, באופטיקה - למרות מבצעים מסורתיים ואגרסיביים סביב יום הולדתה של המדינה - ירידה של 16%, ובענף האופנה - 6%.