מדוע בפרויקטי תמ"א 38 היזם אחראי על איחור במסירה ולא הקבלן

רוכש חנות תבע 550 אלף שקל מיזם של פרויקט תמ"א 38 בשל איחור של שנתיים וחצי • היזם טען כי הקבלן אשם, אך ביהמ"ש לא קיבל את עמדתו

פרויקט תמ''א 38 / צילום: טלי בוגדנובסקי
פרויקט תמ''א 38 / צילום: טלי בוגדנובסקי

הכותב הוא מומחה במקרקעין ובהתחדשות עירונית, מלווה מאות פרויקטי תמ"א 38 ופינוי־בינוי ובעל משרד עורכי דין ונוטריון

רכישת נכס חדש בפרויקט התחדשות עירונית תיעשה תמיד מול יזם אשר בדרך־כלל לא בונה בעצמו את הבניין. משכך, מי אחראי כלפי הרוכש במקרה של איחור במסירת הנכס?

שאלה זו נדונה לאחרונה בבית משפט השלום בתל אביב במסגרת תביעה על סך של כ־550 אלף שקל שהגיש רוכש חנות בפרויקט תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה) בבניין ברחוב הירקון 38 תל אביב, בגין איחור במסירת החנות שרכש. 

זכות הסירוב של דייר סרבן - לא לעולמים
כך ניסתה בעלת דירה לעכב פרויקט תמ"א 38 בתל אביב

בכתב התביעה הלין הרוכש על איחור של למעלה משנתיים וחצי במסירת החנות, ודרש פיצוי כספי בהתאם להוראות החוק.

מנגד טענה החברה היזמית הנתבעת כי יש להטיל את האחריות לאיחור במסירה על הקבלן שביצע את עבודות הבנייה, ולא עליה, מאחר שהקבלן ביצע את עבודות הבנייה בקצב איטי, תוך גרירת רגליים ומחסור תמידי בכוח־אדם.

החברה היזמית טענה עוד כי האיחור נובע גם משינוי הנחיות עיריית תל אביב בעניין השפלת מי תהום ובשל מגפת הקורונה.

אין קשר לקורונה

ההחלטה: לאחר בחינת ראיות הצדדים וחקירת עדיהם, בית המשפט החליט לדחות את טענות החברה היזמית ולקבל את התביעה.

נקבע כי החברה היזמית היא שאחראית לאיחור במסירה, וכי "אין הצדקה להטיל על התובע לשלם את מחיר מחדליו הנטענים של הקבלן שהחברה היזמית בחרה להתקשר עמו". עוד נקבע כי הצורך בהשפלת מי תהום לא הפתיע את החברה היזמית והיה ידוע לה עוד בטרם חתימה על הסכם המכר עם הרוכש.

בית המשפט דחה גם את טענת החברה היזמית כי מגפת הקורונה הביאה להאטת קצב העבודות בענף הבנייה, וקבע כי משבר הקורונה לא מוביל אוטומטית לדחיית התחייבויות. נקבע כי החברה היזמית לא הוכיחה את טענתה - לא הוצגו יומני עבודה, לא הוצגו נתונים בנוגע להשפעת סגרי הקורונה, ולא הוכח כי בפועל נגרם עיכוב שמקורו במגפת הקורונה.

החברה היזמית חויבה לשלם לרוכש פיצוי כספי משמעותי בגין האיחור במסירה.

פרשנות: נמצאנו למדים כי חברה יזמית המבצעת פרויקט תמ"א 38 או פינוי־בינוי היא האחראית כלפי רוכשיה לאיחור במסירת הנכסים שמכרה בבניין החדש, וניסיון להתחמק מאחריות זו ולהטילה על אחרים לרוב לא יצלח. למדנו עוד כי גם הניסיון להתחמק מאחריות בשל משבר הקורונה לא יצלח, אלא אם תוכיח החברה היזמית קשר ישיר בין משבר הקורונה לבין האיחור.

ת"א 24182־02־22