המשקיע ביל אקמן על חשיפת גלובס: "מבין את בחירת אמזון שלא לדבר על העובד החטוף"

המיליארדר ביל אקמן פרסם הלילה ציוץ ובו הוא תומך בעמדת אמזון העולמית שלא לקרוא באופן רשמי לשחרורו של העובד הישראלי סשה טרופנוב החטוף בעזה • "ניתן להסיק שאמזון הבינה שכל התבטאות פומבית תזיק יותר מאשר תסייע", כתב

סשה טרופנוב, עובד אמזון. נחטף ב–7 באוקטובר / צילום: פרטי
סשה טרופנוב, עובד אמזון. נחטף ב–7 באוקטובר / צילום: פרטי

המיליארדר ביל אקמן, מבעלי המניות בבורסת תל אביב ובעלי קרן הגידור פרשינג סקוור, פרסם הלילה (ב') ציוץ ובו הוא תומך בעמדת אמזון העולמית שלא לקרוא באופן רשמי לשחרורו של העובד הישראלי החטוף סשה טרופנוב.

עובדי אמזון: בחברה העולמית המליצו לנו לא להביע הזדהות עם העובד החטוף
אנבידיה ערכה מפגן תמיכה למשפחתו של עובד החברה החטוף: "מקווים לשובו של אבינתן אור וכל החטופים"
מתחרה בענקיות הטק: הכירו את הרוקסטאר החדש של שוק הבינה המלאכותית 

אקמן התייחס לחשיפת מוסף G מיום חמישי האחרון, לפיו בכירים באמזון המליצו לעובדים בחברה שלא להביע הזדהות עם טרופנוב במשרדי החברה. מאז נחטף עובד החברה סשה טרופנוב על ידי ארגון הטרור חמאס ב- 7 באוקטובר, מנהלת החברה מדיניות של שתיקה בכל הקשור בעובד הישראלי, למעט אירועים פנימיים שנערכים על ידי הנהלת אמזון ישראל במשרדי החברה. לא רק שבחברה הגלובלית לא פרסמו מסר של הזדהות עם החטוף או משפחתו, אלא שקבוצה של עובדים יהודיים בחברה מחוץ לישראל קיבלו המלצה מגורמי משאבי אנוש בה שלא לתלות שלטי הזדהות עם טרופנוב במשרדים.

נטע יסוד-אלון, חברה טובה של טרופנוב הסבירה בעבר כי אמזון נימקה את התנהגותה בכך שהיא איננה "רוצה להפוך את טרופנוב לסמל", וכי זו היתה ההמלצה של מומחה למשא ומתן שנשכר כדי לחוות את דעתו. למרות זאת, הסביר בעבר ראש המוסד לשעבר יוסי כהן למשפחתו של החטוף כי אין שחר לחשש שכזה. 

"במחשבה שנייה על סיטואציית החטוף של אמזון, אני מאמין שהחברה פועלת בצורה אחראית ומוסרית", כתב אקמן בחשבון ה-X שלו. "ניתן להניח שאמזון עושה ככל שניתן על מנת לסייע לעובד, אבל היא לא השמיעה את קולה בנדון. לפיכך, ניתן להסיק שהיא הבינה שכל התבטאות פומבית תזיק יותר מאשר תסייע. אם אינכם מסכימים איתי, אני מפציר בכם להמתין עם הבעת דעתכם עד שחרור החטופים. הדברים האלה נאמרים על דעתי - לא דיברתי עם איש באמזון על כך". 

הגישה של אמזון הפוכה מזו של אנבידיה

את הדברים כתב אקמן לאחר שצייץ תכנים שנכתבו על הכתבה בגלובס במהלך סוף השבוע, ואף עימת אותם עם המייסד ג'ף בזוס והמנכ"ל אנדי ג'אסי. הוא זכה בעיקר לתגובות אוהדות, כמו זה של סמנכ"ל לשעבר בחטיבת הענן, האל ברנסון שכתב: "אמזון תמיד צמודת שפתיים, אלא אם כן היא תראה תועלת משמעותית מאוד בהחזרתו הבטוחה של סשה ובהגנה על עובדים ישראליים אחרים. היא לא תצא בהצהרות פומביות, אבל אני מצפה שאמזון תעשה כל שביכולתה מאחורי הקלעים". 

הגישה של אמזון הפוכה מזו של אנבידיה, לה נחטף העובד אבינתן אור יחד עם בת זוגו נועה ארגמני. אנבידיה הרשמית הזכירה שוב ושוב את דבר חטיפתו בערוצים הרשמיים של החברה, ובכיריה אחראים על ארגון עצרות הזדהות עם המשפחה. בכנס של גלובס שנערך בחודש שעבר סיפר עמית קריג, מנהל הפיתוח של אנבידיה בישראל, על העובד החטוף: "אבינתן התחיל לפני שנתיים לעבוד באנבידיה. הוא בחור מקסים וחברתי, ואתמול הסתכלתי על המון קבצים שהעלה במערכת שלנו. ראיתי שהיה מחובר לכל הפרויקטים החדשים שכעת יצאו. אנחנו, בתור אנבידיה, תומכים במשפחה שלו ועומדים לצידה. מדי יום, בשעות הערב, מגיעים עובדי אנבידיה לקריה בתל אביב, ואנחנו מקווים שאבינתן וכל החטופים יחזרו כמה שיותר מהר". 

מאמזון נמסר: אנחנו ממשיכים להתמקד כל העת בכל המאמצים להחזרת סאשה הביתה בבטחה, ולהמשיך להבטיח תמיכה במשפחתו בתקופה קשה זו. מחשבותינו איתם ועם כל אלו הממשיכים להיות מושפעים מהמלחמה".