יזם הנדל"ן הישראלי וההסתבכות הקפריסאית

בקפריסין, המדינה עוצרת את פרויקט בנמל שמפעילה קיטיון אושן הולדינגז - חברה בשליטת Aroundtown של יז"ם הנדל"ן יקיר גבאי, כך לפי דיווח באתר חדשות מקומי • מקורות בממשלת קפריסין אמרו לאתר החדשות כי משמעות המהלך היא שהממשלה תפקיע את הנמל משליטת החברה

יקיר גבאי / איור: גיל ג'יבלי
יקיר גבאי / איור: גיל ג'יבלי

אתר החדשות 'פיל ניוז' בקפריסין מדווח שממשלת קפריסין עוצרת רשמית פרויקט בהשקעת קיטיון אושן הולדינגז (Kition Ocean Holdings), במרינה ובנמל של לרנקה. קיטיון אושן הולדינגז, שמפעילה את הנמל, נמצאת בשליטת חברת האחזקות אראונדטאון (Aroundtown), של המליארדר הישראלי יקיר גבאי. 

הרופא הישראלי שדחק שלא לשחרר את יחיא סינוואר
גרמניה חשפה: הקפיצה במספר הישראלים שביקשו דרכון זר

מקורות בממשלת קפריסין אמרו לאתר החדשות פיל ניוז כי משמעות המהלך היא שהממשלה תפקיע את הנמל משליטת החברה.

ב-2020 חתמה החברה על הסכם עם ממשלת קפריסין, לפיו היא תשקיע כ-1.2 מיליארד אירו בשידרוג נמל לרנקה אותו היא מפעילה. אך לפי פירסומים שונים בתקשורת, היא לא פעלה להתחלי בעבודות, ותאריך היעד המקורי לסיום הפרויקט, ב-2025, נדחה. לפני כחודש החברה הסכימה לתת התחייבות של 4.2 מיליון אירו, במקום הסכום המקורי שביקשה המדינה, של 10 מיליון אירו,  אך לפי דיווחים גם את הסכום הזה החברה לא הגישה.

לפי העיתון בקפריסין, הממשלה פעלה בעצת משרד עורכי הדין, שראה בסירובה של קיטיון לחדש את הערבות לנמל לרנקה כהפרה של תנאי חוזי קריטי. סירוב זה גרם לכאורה לקרע בין שני הצדדים. דווח כי הממשלה הכינה מכתב לסיום הפרויקט באופן רשמי. יצוין כי נקבעה פגישה עם החברה לדיון במעבר החלק של הנמל והמרינה למדינה. עם זאת, לפי מקורות, הפגישה נדחתה מצד החברה.

כמו כן, דווח כי תתקיים היום פגישה עם משרד עורכי הדין להחלטה על הצעדים הבאים. אם החברה תסרב למסור את הנמל והמרינה, יש לקבל גזירה רלוונטית מבית המשפט. עוד הוזכר כי הקרע במערכת היחסים בין שני הצדדים נוצר בעקבות סירובה של החברה לחדש את הערבות לנמל לרנקה, דבר המהווה, לטענת משרד עורכי הדין, הפרה של תנאי מהותי בחוזה.

יקיר גבאי נחשב בעבר לכוכב הישראלי הגדול בשוק הנדל"ן העולמי. ערב פרוץ מגפת הקורונה שווי חברת ההחזקות הגרמנית שבשליטתו, אראונדטאון, עמד על יותר מ־10 מיליארד אירו, אך צנח מאז לכ־2.5 מיליארד אירו.

מטעם אראונדטאון - חברת הנדל"ן שמוביל גבאי נמסר: "מדובר בהמשך לדיונים במו"מ שהתקיימו בשנה האחרונה בין היזם הקפריסאי המקומי לבין המדינה בנוגע לזכיון להקמת פרויקט מגורים בלרנקה יחד עם ניהול המרינה והנמל.

"הדיונים התמקדו בהתאמת תנאי המכרז שנקבעו לפני מספר שנים למצב השוק הנוכחי.
נכון לעכשיו ולאור המחלוקות בין היזם המקומי לבין המדינה, המדינה החליטה על לקיחת הזכיון חזרה.

"היזם המקומי ממשיך בשיחות לגבי התאמת התנאים בזיכיון הקיים לתנאי השוק הנוכחיים, שבין החלופות שנשקלות ישנה אופציה להחזרת הזיכון למדינה או למכירה ליזם אחר".