בפעם השנייה: ברזיל מעכבת עסקה עם חברה ביטחונית ישראלית

זרוע היבשה של צבא ברזיל יקים קבוצת חשיבה לשינוי מועדי האספקה של טילי נ"ט מתוצרת רפאל, כך לפי דיווח במדינה • אין סיבה רשמית לצעד, אבל סביר מאוד שהוא נובע מההתנגדות של ברגיל למלחמת חרבות ברזל

נשיא ברזיל לואיז אינסיו דה סילבה / צילום: Shutterstock, Isaac Fontana
נשיא ברזיל לואיז אינסיו דה סילבה / צילום: Shutterstock, Isaac Fontana

צבא ברזיל הסמיך את זרוע היבשה שלו להקים קבוצת חשיבה לשינוי מועדי האספקה במסגרת החוזה לרכישת טילי נ"ט מדגם ספייק LR2 (גיל 2). כך מדווח באתר Tecnologia & Defesa הברזילאי.

הסחף נגד ישראל באירופה מתגבר, ואפילו בגרמניה קוראים לעצור המלחמה
בצל המלחמה והאמברגו: החברה הטורקית שמוכרת אחזקות בישראל 

אמנם אין סיבה רשמית לצעד שנוגע להסכם לא גדול בסך 19 מיליון דולר שנחתם כבר בשנת 2021, אבל סביר מאוד שזה נובע ממלחמת חרבות ברזל. לאחרונה, צבא ברזיל החליט להשהות באופן זמני את החתימה על רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט , לאחר שהחברה הישראלית זכתה במכרז מקומי בסוף חודש אפריל.

טילי ספייק LR2 הם בעלי טווח של כ־5.5 ק"מ מהקרקע וכ־10 ק"מ מהאוויר. לפי המדווח, ברזיל רכשה מרפאל לפני כשלוש שנים 100 טילים, עשרה משגרים, עשרה סימולטורים ושירותי מיכה והדרכה. החוזה כלל אספקה בשלושה שלבים: החל מהמחצית השנייה של 2023 ועד לשיא במחצית השנייה של השנה הנוכחית.

לפי המדווח בברזיל, טילי ספייק LR2 מיועדים לכמה יחידות: ארבעה משגרים לגדוד חי"ר משוריין שמוצב בסנטה מריה, שני משגרים ליחידה נוספת מסנטה מריה, שני משגרים לגדוד טנקים מרוסריו דו סול, ושני משגרים ועשרה סימולטורים בבסיס אימוני השריון בסנטה מריה.

לנתח מחדש את המצב האסטרטגי

כעת, לפחות לפי הטענות הברזילאיות, מעוניינים בברזיל "לנתח מחדש" את המצב האסטרטגי, תוך בחינה של נושא היערכות זרוע היבשה, הצורך בהכשרת הלוחמים וחלוקת הסימולטורים. נוסף על כך, לפי הברזילאים, "תיבדק השפעת מיקום הסימולטורים על תהליך ההוראה".

הצעד הברזילאי תמוה במיוחד בגלל שמדובר בחוזה מ־2021, לא גדול במיוחד והאספקה במסגרתו כבר החלה. באוגוסט אשתקד, למשל, משרד ההגנה האוסטרלי חתם עם רפאל על חוזה הרבה יותר גדול לרכישת טילי ספייק LR2 , בסך יותר מ־50 מיליון דולר אוסטרלי. החוזה עם אוסטרליה מיועד לאספקת טילים שישולבו לרק"מ מדגם "בוקסר", ויאפשר עסקאות המשך פוטנציאליות של ייצור מקומי באוסטרליה של טילי הספייק LR2.

עם המכירה, אוסטרליה הצטרפה ליותר מ־40 מדינות המשתמשות בטילי הספייק, מתוכן 21 מדינות האיחוד האירופי ומדינות ברית נאט"ו. ספייק LR2 היא מערכת טילים מתקדמת, רב-תכליתית, רבת פלטפורמות שמוכחת מבצעית, ונועדה לתת מענה לצרכים של לוחמה מודרנית ואתגרי קרב מורכבים. ספייק LR2 היא חלק ממשפחת טילים אלקטרואופטיים חדשניים שניתנים לשיגור מכ־45 פלטפורמות ביבשה, בים ובאוויר.