השופט בדימוס איתן אורנשטיין ועו"ד אפי נוה עוכבו לחקירה ושוחררו בתנאים מגבילים

בלשי יחידת להב 433 הגיעו לבתיהם של נשיא בית המשפט המחוזי בת"א בדימוס איתן אורנשטיין ויו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה, ערכו חיפוש ועיכבו אותם לחקירה בחשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים • החקירה נפתחה בעקבות פרסום בכלי התקשורת לפני כחודשיים • נוה ואורנשטיין שוחררו בתנאים מגבילים, ובהם ערבות בסף 20 אלף שקל

השופט בדימוס איתן אורנשטיין ועו''ד אפי נוה / צילום: דוברות הרשות השופטת, שלומי יוסף
השופט בדימוס איתן אורנשטיין ועו''ד אפי נוה / צילום: דוברות הרשות השופטת, שלומי יוסף

היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 עיכבה אתמול (ג') לחקירה את השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, ואת עו"ד אפי נוה, לשעבר יו"ר לשכת עורכי הדין, בחשד לעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים.

החשדות וקו ההגנה: כל מה שצריך לדעת על החקירה הדרמטית של אורנשטיין ונוה
אלפי שקלים לשעה ותיבת פנדורה: הכירו את השופט שנחקר בחשד לשוחד
פרשנות | התזמון לא מקרי: הפצצה שהטילה יאח"ה במקביל לכנס הגדול באילת
ניתוח | התקדים, התזמון וסימן השאלה: נשיא המחוזי ויו"ר הלשכה לשעבר בחקירה
דעה | חקירת נוה ואורנשטיין מסמנת עידן חדש באכיפת שחיתות בישראל

אתמול בבוקר הגיעו בלשי היחידה לבתיהם של החשודים, ערכו חיפוש ועיכבו אותם לחקירה במשרדי יאח"ה בלהב 433. החקירה נפתחה בעקבות פרסום בכלי התקשורת לפני כחודשיים. 

אורנשטיין נחקר במשך שעות ארוכות ושוחרר אתמול בערב בתנאים מגבילים, ובהם ערבות עצמית בסך 20 אלף שקל ואי-יצירת קשר עם מעורבים בתיק למשך 30 יום. השופט בדימוס ענה לכל שאלות החוקרים ומסר את גרסתו המפורטת לאירועים. הבוקר (ד') שוחרר גם נוה באותם תנאים מגבילים.

יחסי "תן וקח"

השיחות נחשפו על-ידי עיתונאי "הארץ" חיים לוינסון, ועלה מהן חשד ליחסי "תן וקח" במסגרת מינויו של אורנשטיין בשנת 2016 לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב. אורנשטיין ביקש מנוה, שהיה אז חבר בוועדה לבחירת שופטים, לקדם אותו לתפקיד.

על-פי השיחות, נוה הפעיל לחץ על שרת המשפטים לשעבר איילת שקד בנושא. בשיחות בין השניים לפני המינוי ביקש אורנשטיין מנוה: "תשמור עליי, תשמור עליי", וזה השיב לו: "יותר ממה שאני שומר עליך - אי-אפשר לשמור".

בנוסף, נוה, שמשרדו הפרטי עוסק בנזיקין, ביקש על-פי השיחות מאורנשטיין "להזיז" את השופטת דליה גנות, ששימשה באותה תקופה כשופטת הדנה בתיקי נזיקין. גנות התמודדה אז גם היא על תפקיד נשיאת המחוזי. "זה אתה מתחייב", מצוטט נוה בכתבה. "אנחנו לא נביא לעצמנו גזרה. כל החבר'ה יאכלו אותי, יגידו לי מה עשית? אתה צריך להבין, אנחנו הולכים לתמוך בך, והיא נקמנית". אורנשטיין השיב: "אני מתפלא שהיא לא רואה את זה בא. מה היא חשבה, שיתמכו בה?".

עוד אמר נוה לאורנשטיין באותן שיחות: "צריך רק לשנות את מחלקת הנזיקין אצלכם, והכול יהיה מושלם. שעוד תחומים ייהנו ממנה (מגנות). למה רק אנחנו? היא מושלמת לפירוקים"; ואורנשטיין השיב: "ממש, נטפל בכך".

אחרי שוועדת האיתור לא המליצה על גנות לנשיאת בית המשפט המחוזי בתל אביב, לכאורה בעקבות המהלכים של נוה, היא הודיעה על התפטרותה

בהקלטות שהתפרסמו לאחר מכן, נשמע השופט אורנשטיין אומר: "אפי, אני פרעתי את החוב אם כך". ובתגובה ענה לו עו"ד נוה: "לא. אני אמצא לך חדש, מה אתה חושב לך חביבי".

עו"ד עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין, מסר בתגובה לחקירת אורנשטיין ונוה: "אין מקום לפשרות במאבק על טוהר המידות. לא בכדי לשכת עורכי הדין בישראל הוקיעה מתוכה נורמות פסולות של הטבות תמורת מינוי. התקופה הזו תמה, ונמשיך לפעול בשקיפות וניקיון-כפיים כדי שהתנהגויות כאלה לא יחזרו לעולם״.

*** חזקת החפות: יודגש כי אורשנטיין ונוה הם בגדר חשודים בלבד, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.