שימוע ל"ראיסים" שסיפקו "שירותי שמירה" לקבלני בניין

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הודיעה לאחרונה לחברת השמירה "מוקד יפו", לחברות שמירה נוספות ולבעלי תפקידים בחברות כי הוחלט להגיש נגדם כתב אישום, בכפוף לשימוע, בחשד לביצוע עבירות כלכליות בהיקף של מאות מיליוני שקלים במסווה של פעילות חברות שמירה לגיטימיות

אתר בנייה / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה / צילום: תמר מצפי

הפרקליטות הודיעה ל"ראיסים", ראשי קבוצות של עובדים, כי היא שוקלת להגיש נגדם כתב אישום, בכפוף לשימוע, בחשד שהשתלטו על טריטוריות שמירה של אתרי בנייה ברחבי הארץ וכפו על קבלני בניין את שירותי האבטחה שלהם, תוך ביצוע עבירות כלכליות בהיקף של מאות מיליוני שקלים. 

בחשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים: השופט בדימוס איתן אורנשטיין ואפי נוה עוכבו לחקירה
חשד: בכיר בוולט קיזז חשבוניות פיקטיביות בסך כ-230 מיליון שקל

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הודיעה כי בשל חשד לביצוע עבירות מס, הלבנת הון, עבירות מרמה ועבירות נוספות, היא שוקלת להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע נגד אוסמה זיתונה, דאוד זיתונה, עבד זיתונה, יהודה נהון, אלהם לסוי, סאלי דינה, איימן אנטילי, אימאן אלעסיוי ועמאר אבו גנאם וכן נגד החברות שהחשודים פעלו באמצעותן, בתחום השמירה והאבטחה באתרי בנייה, ביניהן מוקד יפו - שמירה, אבטחה וניקיון בע"מ, קוג'ק שירותי שמירה ואבטחה בע"מ, מ.א. לייגר בע"מ, סיירת חץ שמירה אבטחה ושירותים בע"מ, סיירת המדבר אחזקות בע"מ ועוד.

כתבי החשדות מתארים, בין היתר, כיצד בעלי החברות, מנהליהן ועובדיהן, כל אחד לפי חלקו, פעלו להונות את רשויות המס, באמצעות הפצה וניכוי של חשבוניות פיקטיביות בהיקף של מאות מיליוני שקלים, בכוונה לקבל לידיהן סכומים ניכרים על חשבון הקופה הציבורית ולהלבין סכומים אלה במסווה של פעילות חברות שמירה לגיטימיות.

על-פי כתבי החשדות, החשודים - ובראשן חברת מוקד יפו, שחלשה על כ-400 אתרי בנייה, ובין לקוחותיה היו חברות בנייה מהגדולות בישראל - הקימו מערך חשבונאי כוזב של יחסי ספק-לקוח, לכאורה לצורך אספקת שירותי השמירה ללקוחותיה של מוקד יפו. בפועל, שירותי השמירה סופקו על-ידי מערך של ראשי אזורים שחלשו, כל אחד באזורו, על אתרי הבנייה שעליהם החברה התחייבה לשמור בפני לקוחותיה.

החקירה לוותה על-ידי עורכי הדין טל פרג'ון, אלעד אשכנזי, שאול אשחר, ורד ליבוביץ' ושרה טליסמן מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. 

סחיטת דמי חסות

התיק נחקר על-ידי כוח משימה למאבק בתופעת סחיטת דמי חסות באמצעות חברות שמירה, בו שותפות היחידה הארצית לפשיעה כלכלית בלהב 433 שבמשטרת ישראל, המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, רשות המסים (פקיד שומה חקירות מרכז וחקירות מכס ומע"מ באר שבע) והרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור.

הפרשה התפוצצה במרץ 2022, כאשר עשרות חוקרי משטרה ורשות המסים פשטו בשעות הבוקר המוקדמות על עסקים ובתיהם של חשודים מאזור הפזורה הבדואית בדרום הארץ, בהם "ראיסים", החשודים כי כפו שירותי "שמירה" על קבלני בניין. במסגרת החקירה הסמויה שקדמה לפשיטה עלה כי חלק מהחשודים הפעילו חברות שמירה שלא כדין ולכאורה כפו את עצמם על קבלני בניין שייקחו את שירותיהם בעשרות אתרי בנייה ותשתיות באזור דרום ומרכז הארץ, זאת תוך סחיטה באיומים וזריעת פחד בקרב הקבלנים והעובדים באתרי הבנייה.

על-פי החשד, "הראיסים" תבעו לעצמם כל אחד טריטוריה וקבעו את "גבולות הגזרה" ביניהם, באזור תל אביב, נתניה, הרצליה, גבעת שמואל וחריש.

בחקירה עלו החשד כי היקף העבירות הכלכליות שבוצעו - בהן עבירות מס, מרמה והלבנת הון - מגיע לכ-15 מיליון שקל, בין היתר באמצעות שימוש בחשבוניות פיקטיביות באופן שיטתי ומאורגן על-ידי חברת השמירה. 

*** חזקת החפות: כלל החשודים לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.