התזמון לא מקרי: הפצצה שהטילה יאח"ה במקביל לכנס הגדול באילת

המשטרה בחרה להוציא את דבר החקירה של איתן אורנשטיין ואפי נוה דווקא בעיצומו של כנס לשכת עורכי הדין השנתי, המקום בו נוה היה בעבר השליט הבלתי מעורער • התיק לא יהיה חף מקשיים, אך יש לקוות שהאמת תצא לאור - על השיחות, על מה שהובטח וניתן ועל מה שעשו מקבלי ההחלטות באותה העת

השופט בדימוס איתן אורנשטיין ועו''ד אפי נוה / צילום: שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השופט בדימוס איתן אורנשטיין ועו''ד אפי נוה / צילום: שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבוקר (ג') הטילה יאח"ה פצצה: נשיא בית המשפט המחוזי לשעבר, השופט בדימוס איתן אורנשטיין, נחקר בחשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים. גם ראש לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה עוכב לחקירה. החקירה כמובן נערכת באישורה של היועצת המשפטית לממשלה.

השיחות בין השניים, שקיומן נחשף עוד בשנת 2020, אך חלקים נרחבים מהן פורסמו לפני כחודשיים על-ידי עיתונאי "הארץ" חיים לוינסון, מגיעות לחדרים בהם מתאכלסים לרוב מי ששופטים מחליטים אם להכניס לכלא. היוצרות התהפכו. 

החשדות וקו ההגנה: כל מה שצריך לדעת על החקירה הדרמטית של אורנשטיין ונוה
אלפי שקלים לשעה ותיבת פנדורה: הכירו את השופט שנחקר בחשד לשוחד
דעה | הטעות הכפולה של מערכת האכיפה והמסקנה: חייבים לחקור את הקלטות נוה-אורנשטיין
דעה | השופט הבכיר אורנשטיין התגלה במערומיו ולימד את הציבור שאין קו אדום
אפי נוה לשופט אורנשטיין: "יותר ממה שאני שומר עליך אי-אפשר לשמור"

לפני שצוללים לחקירה עצמה ולאתגרים בה, שווה לשים לב לטיימינג. המשטרה בחרה להוציא את דבר החקירה בעיצומו של כנס לשכת עורכי הדין השנתי באילת - כשעורך דינו של אורנשטיין, ז'ק חן, נמצא בו. סנגורים מרבים להלין על כך שגם בחקירות צפויות למדי הבחירה לעכב חשודים קורית כשעורכי הדין שלהם רחוקים. זה המקרה גם הפעם.

כנס לשכת עורכי הדין באילת הוא גם ובראש ובראשונה המקום בו נוה היה השליט הבלתי מעורער כמעט עד לפני כמה שנים, וזה בו קלטה עדשת המצלמה לראשונה שמשהו לא בסדר בשיח שמקיים ראש לשכת עורכי הדין עם האנשים שהוא משפיע על מינויים ועל קידומם.

עוד בשנת 2017 הצביע העיתונאי עמרי אסנהיים על חציית גבולות מובהקת שנעשתה בכנס הזה ממש. בין השופטים שנצפו סביב נוה היה גם אורנשטיין, הגם שהוא לא עמד אז כלל במוקד האירועים. מאז החשיפה ההיא, אגב, בקושי נראים בכנס הזה שופטים. הם מגיעים למושבים שבהם הם משתתפים, ואז הם הולכים. מינימום מינגלינג ומינימום מגע - באופן פומבי לפחות.

ובחזרה לחקירה: על הפרק כמובן השיחות. החומר שיצא הצביע, לכאורה, על יחסי "תן וקח" אסורים בין שופט מכהן המעוניין בקידום, לבין האיש שהכוח לקדמו נמצא בידיו - ורוצה משהו בעבור כך. "תשמור עליי", ביקש אורנשטיין מנוה באחת השיחות שנגעו לקידום. נוה השיב: "יותר ממה שאני שומר עליך - אי-אפשר לשמור" - ובתמורה, לכאורה, רצה שינויים בניהול של דיני הנזיקין בבית המשפט המחוזי, תחום בו עוסק משרדו של נוה, ושהוא מרוויח ממנו.

מי ששילמה, לכאורה, את המחיר הייתה השופטת דליה גנות, שנוה רצה בהסטתה. בהמשך שילם גם השופט עתניאל שנלר את מחיר אי-קידומו ללשכת נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב. "צריך רק לשנות את מחלקת הנזיקין אצלכם, והכול יהיה מושלם", פורסם בשיחות שנחשפו. אורנשטיין השיב: "נטפל בכך".

קופת שרצים שהחליטו לא לפתוח

פרט לשיחות, יעמדו בפני המשטרה גם התיקים מהעת ההיא, שבכולם צריך יהיה לנבור לעומק. אחד מהם הוא תיק הפירוק של חברת הנדל"ן אדמה, והביקורת החריגה שהפנה אורנשטיין כלפי עורכי הדין ורואי החשבון שטיפלו בה. כפי שפורסם ב"הארץ", נוה ייצג את חברת הביטוח של המשרד שספג את הביקורת.

התיק הזה לא יהיה חף מקשיים. כפי שכתבנו בגלובס, הטלפונים של נוה עמדו בפני המשטרה כבר לפני שנים. התקבלה החלטה שלא לפתוח את קופת השרצים הזו. צריך יהיה להבין למה, והאם ההחלטות שהתקבלו אז אינן מונעות העמדה לדין במקרה הנוכחי. גם התיישנות - לפחות לגבי הפרת האמונים - עשויה לעמוד לרועץ.

כפי שכתבנו בגלובס, שוחד היא עבירת פשע שמתיישנת רק לאחר עשור, ומאחר שמדובר כאן על שיחות שאירעו ב-2016, על פניו, היא לא התיישנה. במקרה של הפרת אמונים, פרק הזמן קצר בהרבה - בכפוף לחקירה הקודמת שהתקיימה ולמה שעלה בה. 

איך יסתיים היום הזה? ישנן כמה אפשרויות. ההערכה היא שהחקירה תימשך שעות. אחריה צריך יהיה להחליט אם אורנשטיין ונוה משוחררים כבר בתחנה, או מובאים בפני שופט שיחליט בכך. אם יוחלט לעצור מי מהם, ברור ששופט ייכנס לתמונה. השופט הזה יהיה שופט שלום. עד היום עוד לא הזדמן לו להכריע בעניינו של נשיא בית משפט מחוזי. 

כך או אחרת, יש לקוות שהאמת תצא לאור. האמת כולה. על השיחות, על מה שהובטח ועל מה שניתן - ועל מה שעשו מקבלי ההחלטות במערכת בשלבים ההם. חקירה היא ההתחלה. 

*** חזקת החפות: יודגש כי אורנשטיין ונוה הם בגדר חשודים בלבד, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.