יצרנית טלפונים סינית עשתה משהו שאפל לא הצליחה: היא ייצרה רכב חשמלי

שיאומי מייצרת מכשירים לבישול אורז, סמארטפונים, מנורות ועכשיו גם מכונית - ומראה עד כמה נמוכים נעשו חסמי הכניסה בעולם הרכב החשמלי

רכב SU7 של שיאומי בתערוכת הרכב בבייג'ינג / צילום: ap, Andy Wong
רכב SU7 של שיאומי בתערוכת הרכב בבייג'ינג / צילום: ap, Andy Wong

שיאומי (Xiaomi) היא חברה סינית הידועה במכשירי בישול האורז שלה, שואבי האבק הרובוטיים, מטהרי האוויר והסמארטפונים שלה. כעת, היא הצליחה לעשות את מה שאפל, יריבתה הוותיקה, לא הצליחה: לייצר מכונית חשמלית ולהוציא אותה לשוק. והיא עשתה זאת בשלוש שנים.

בעלות של אלפי שקלים בודדים: הכירו את המהפכה החדשה של הודו
מבחן דרכים | אם אתם מוכנים לשלם יותר מחצי מיליון שקל על חשמלית סינית, זו כנראה המכונית שאתם צריכים  

בשוק הביתי שלה, שיאומי - שאת שמה יש לבטא SHAU-mee - מייצרת עוד ועוד ממכונית הסדאן SU7 עבור רשימת המתנה של קונים, מאז השקתה בסוף מרץ. החברה, שבסיסה בבייג'ינג, אמרה שמאז תחילת אפריל היא סיפקה יותר מ-10,000 כלי רכב חשמליים וקיבלה כמעט 90 אלף הזמנות מחייבות.

ה-SU7 מתומחרת בין 30 אלף דולר ל-42 אלף דולר, והחברה טוענת שהיא יכולה להגיע ל-500 מייל (כ-800 ק"מ) בטעינה אחת. זהו מחיר נמוך בכ-4,000 דולר משל גרסאות דומות של טסלה דגם 3 בסין, ומרחק הנסיעה שלה גדול משל טסלה בכ-200 מייל לטעינה.

ההישג של שיאומי מצביע על מציאות חדשה בעסקי הרכב הוותיקים: חסמי הכניסה לייצור מכוניות התכווצו בשנים האחרונות, עם הופעת הרכבים החשמליים, ובמציאות החדשה הזו, סין דוהרת קדימה.

מאחר שהחומרה נעשתה פשוטה יותר, המאפיינים שהופכים היום מוצר למושך הם התוכנה והתכונות שלו.

"מכוניות חשמליות חדשות הן יותר כמו מחשבים עם סוללות, שנוסעים על גלגלים", אמר פול גונג, ראש מחקר תעשיית הרכב הסינית ב-UBS. "לאורך כל שרשרת האספקה של רכבים חשמליים, יצרניות הרכב הסיניות מקדימות כעת כמעט את כולם".

כדי לחסוך בזמן ובעלויות, אימצה החברה נוהגי עבודה של טסלה ושל יצרניות רכב אחרות, אספה את הידע בפיתוח מוצרים שהצטבר אצלה והתחברה לשרשרת האספקה המהירה של מכוניות בסין. שנים של ייצור מחשבים ניידים, בלנדרים ומצלמות לחיות מחמד עזרו לה לפתח תכונות המותאמות לבסיס צרכנים הפכפך, לרבות פאנל ניתן להסרה של כפתורים פיזיים, שנצמד בצורה מגנטית מתחת למסך המרכזי שגודלו 16.1 אינץ', עבור אלה שאינם אוהבים לשלוט בעוצמת הקול או במושב שלהם באמצעות מסך מגע.

המומחיות שלה במוצרי צריכה עזרה גם בשילוב המכונית עם סמארטפונים ומכשירים ביתיים. ניתן, לדוגמה, לשקף את מסך הטלפון במסך המגע. כאשר המכונית במצב "נוסעת הביתה", ברגע שהיא מגיעה למרחק מוגדר מן הבית, נדלקים בו אורות ומזגנים חכמים.

באפריל, בתערוכת הרכב השנתית הגדולה ביותר בסין, התגודדו בכירים ממותגי הרכב הגדולים בעולם סביב דוכן שיאומי. וואנג צ'ואנפו, מנכ"ל BYD, יצרנית הרכבים החשמליים הגדולה בסין, הנתמכת על ידי וורן באפט, אמר למנכ"ל שיאומי, לי ג'ון, כי הטיל בתחילה ספק בכך ששיאומי תוכל לעשות זאת, אך הוכח לו כי טעה. הוא אמר "זה לא עניין של מה בכך. כבוד!", על פי צילומי וידיאו של חילופי הדברים.

מבט אל טסלה

שיאומי היא יצרנית הסמארטפונים השלישית בגודלה בעולם, אחרי אפל וסמסונג אלקטרוניקה מדרום קוריאה. אבל ייצור מכוניות דרש רמה חדשה לגמרי של מורכבות, אמר מנכ"ל החברה, לי ג'ון, לרשות השידור הסינית China Central Television (CCTV) בראיון באפריל - אפילו בלי הצורך לייצר את מנוע הבעירה הפנימית שהפך את המכוניות המסורתיות למסורבלות כל כך לייצור.

שיאומי הביאה כ-6,000 איש לעבודה על פרויקט הרכב, אמר ג'ון. חלקם גויסו מיצרניות רכב זרות כמו פורשה וב.מ.וו; אחרים הועברו ממחלקות אחרות, כך לדברי מא יינְגבּו, חבר בצוות השיווק של שיאומי. בין המכוניות ששיאומי שאבה מהן השראה היה דגם 3 של טסלה.

כדי לפשט את הפיתוח ולהפחית עלויות, אימצה שיאומי את תהליך ה-"gigacasting" של טסלה, העושה שימוש ביציקת אלומיניום בקנה מידה גדול בלחץ גבוה ליצירת מסגרת המכונית. התהליך מאחד מאות שלבי ייצור לאחד, וחוסך ברכיבים, משקל, עלות וזמן.

שיאומי נאלצה גם לחדש. האלומיניום הנוזלי שמוזרק למכונת היציקה חייב להיות מסוג מסוים, שמסוגל לעמוד בכמות חריגה של לחץ. שיאומי נאלצה להמציא חומר משלה, ולפתח תוכנת בינה מלאכותית שעשתה שימוש בשיטה המכונה "למידה עמוקה", כדי לדמות את התנהגותם של חומרים שונים כשהם מוכנסים לתוך המכונה היצוקה, אמר מא.

מהירות של סין

שיאומי הצטרפה אל Beijing Automotive Group כדי להתחיל בפרויקט המפעל שלה, באמצעות רישיון ייצור המכוניות של החברה שבבעלות המדינה. לאחר מכן נדרשו לשיאומי חצי שנה כדי לתכנן את המפעל ו-15 חודשים נוספים כדי לבנות אותו. יתר הזמן, עד להשקה שאירעה שלוש שנים לאחר תחילת הפרויקט, הושקע בהתמודדות עם אישורים, בקרת איכות ותקנים.

החברה החלה להיכנס ברצינות לתחום הרכב רק לאחר שממשלת ארה"ב הכניסה אותה לרשימה השחורה בינואר 2021, בגלל קשרים עם הצבא של סין, לדבריה. עובדה זו אוסרת על אמריקאים להשקיע בשיאומי, אמר לי ג'ון ל-CCTV (במאי 2021 הסכימה וושינגטון להסיר את החברה מהרשימה השחורה).

ביום ההודעה על ההכנסה לרשימה השחורה, נזכר לי ג'ון, הוא כינס את חברי ההנהלה לישיבת חירום, מתוך דאגה כי שיאומי עלולה לאבד בקרוב גישה לרכיבים אמריקאיים ולא תוכל עוד לייצר סמארטפונים. בקיצור, אמר לי ג'ון, שיאומי הייתה צריכה למצוא דרכים חדשות להרוויח כסף.

במרץ 2021 הצהירה שיאומי על כוונתה להתחיל לייצר רכבים חשמליים, והתחייבה להשקיע בכך 10 מיליארד דולר בעשור הבא.

מדגם אחד לייצור המוני

כניסתה של שיאומי לשוק הזניקה אותה אל העשירייה המובילה של יצרניות הרכב החשמלי החדשות בסין. היא מעצימה את מלחמת המחירים הממושכת בשוק המכוניות החשמליות הסיני, שבו מתחרים יותר מ-100 מותגים - רבים מהם אינם רווחיים - על נתח משוק הרכב הגדול בעולם.

לי ג'ון מצפה שרק חמש עד שמונה חברות ישרדו, ואמר כי שיאומי מוכרת כעת בהפסד. כדי להרוויח, תצטרך שיאומי לייצר 400-300 אלף מה-SU7 בכל שנה, הוא אמר ל-CCTV.

שיאומי צריכה להגדיל במהירות את הייצור כדי לענות על הביקוש. לקוחות שהזמינו את הרכב בסוף אפריל ייאלצו להמתין 40 עד 50 שבועות לאספקה.

בתקשורת בשפה הסינית היו דיווחים על כך שהמכונית הייתה מעורבת בתאונות קלות, ועל SU7 שהתקלקלה זמן קצר לאחר המסירה. החברה לא נענתה לבקשות להגיב על דיווחים אלה.

בשבוע שעבר העלתה ארה"ב את המכס על רכבים חשמליים סיניים לכ-100%. שיאומי אמרה שהיא תתמקד בשוק הסיני בשלוש השנים הקרובות. החברה לא אפשרה לראיין את לי ג'ון.

הכר את הלקוח שלך

ככל שהחומרה עבור כלי רכב חשמליים נעשית פשוטה יותר, הדבר המשפיע יותר ויותר על ההצלחה בסין הוא התוכנה והתכונות של המכונית, אומרים בכירים.

לשם כך, יכולה שיאומי להסתמך על המומחיות הפנימית שלה במוצרים ובגאדג'טים ביתיים. החברה מכירה מקרוב את העדפות סגנון החיים של הלקוחות, והיא ניצלה את התובנות הללו לפיתוח המוצר שלה, אמר טו לֵה, מנהל חברת המחקר בתעשייה, Sino Auto Insights, המחלק את זמנו בין סין לארה"ב.

כאשר הראה לי ג'ון את ה-SU7 לוונג מ-BYD, הוא אמר שמלכתחילה השקיעה שיאומי זמן רב בניסיון להפוך את המכונית למושכת עבור נשים. "הבנו מי באמת קובע", אמר לי ג'ון, לפי קטעי הווידיאו, והסביר שבדרך כלל נשים הן שקיבלו את ההחלטה הסופית בקשר לקנייה.

תכונה אחת שהייתה פופולרית במיוחד בקרב לקוחות נשים, הוא אמר, הייתה ההגנה מפני השמש של גג הזכוכית במכונית. שיאומי אמרה שהזכוכית המחוזקת והצבועה שומרת על המכונית קרירה בשמש וחוסמת קרני UV - תכונה המוערכת על ידי נשים סיניות, הלהוטות להגן על עורן מן השמש.

לוח המחוונים של ה-SU7 יכול גם להתחבר למערכת התוכנה הנרחבת יותר של שיאומי, וכך להציג את תצוגת הטלפון של שיאומי של הנהג ולאפשר לכל מי שיש לו מכשירי שיאומי נוספים לשלוט בהם דרך המכונית.

"במובן הזה, נראה ש-SU7 היא יותר כמו גאדג'ט נוסף בעולם של שיאומי", אמר לֵה מ-Sino Auto Insights.

מוקדם יותר השנה הפסיקה אפל את המאמץ רב-השנים שלה לייצר רכב חשמלי משלה. החברה נרתעה מהקושי ההולך והגובר שהתמודדה עימו כשהוציאה מיליארדים בניסיון להגיע אל היכולות של יצרניות רכב קיימות, או לעלות עליהן.

לאחר שנודע לו על היציאה של אפל מן התחרות, הנחה לי ג'ון את העובדים לוודא שה-SU7 תוכל לעבוד עם תוכנת CarPlay הקִניינית של אפל, המציגה מסכי אייפון על לוחות המחוונים של המכונית, כך אמר ל-CCTV.

מא שיאויון, סטודנט מהעיר טיאנג'ין שבצפון סין, סיפר שקנה טלפון של שיאומי נוסף על מכונית, רק כדי שיוכל לחוות את השילוב של שניהם עם המכשירים הביתיים שלו, כמו מסנן המים ושואב האבק הרובוטי שלו.

אבל הדבר שהכי מושך את מא בן ה-21 הוא התאוצה של המכונית, שלפי הפרסומים שלה מגיעה מ-0 ל-62 מייל לשעה (כ-100 קמ"ש) ב-2.78 שניות, תאוצה שמזכירה גרסאות מסוימות של פורשה טייקן, שעולה לפחות פי ארבעה מה-SU7. "אני מקבל הרבה תמורת הכסף ששילמתי", אמר.