למרות ירידה בהכנסות וברווח, הבנק הבינלאומי עם תשואה להון של 18.7%

הרווח הנקי של הבנק הבינלאומי ירד ב-10% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, בעיקר בשל ירידה בהכנסות ממימון • הבינלאומי רשם הכנסות בסעיף הפסדי האשראי, מה שמעיד על ביטחון ביכולת הלווים להחזיר הלוואות • בתיק האשראי נרשמה ירידה של 2% במהלך הרבעון • הבנק יחלק דיבידנד בשיעור של 40% מההון

אלי כהן, מנכ''ל קבוצת הבינלאומי / צילום: אייל טואג
אלי כהן, מנכ''ל קבוצת הבינלאומי / צילום: אייל טואג

הרווח הנקי של קבוצת הבינלאומי  הסתכם ברבעון הראשון של שנת 2024 ב-569 מיליון שקל, קיטון של 9.8% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, יש לציין כי בהשוואה לרבעון האחרון של 2023 מדובר על גידול של 14%. הרווח ברבעון הראשון כולל הכנסות מיסים בגין שנים קודמות בסך של 49 מיליון שקל, והוא מביא את התשואה להון ברבעון הראשון ל-18.7%. שיעור התשואה להון בנטרול הכנסה זו הגיע ל-17.1%, מהגבוהים במערכת הבנקאית.

מכירת נכסים ב-600 מיליון שקל והריבית הגבוהה: רווח של 2.8 מיליארד שקל ללאומי 
הרווחים גבוהים והתמחור נמוך: אז למה מדד הבנקים מדשדש? 

דירקטוריון הבנק אישר חלוקת דיבידנד במזומן לבעלי המניות של 227.6 מיליון שקל, כלומר שיעור של 40% מההון. "דירקטוריון הבנק ימשיך לדון בהמשך יישומה של מדיניות חלוקת דיבידנד של הבנק לאור ההתפתחויות והשפעתן על המשק ועל הבנק", הסבירו בבינלאומי בעקבות המכתב ששלח המפקח על הבנקים לראשי המערכת הבנקאית, בו ביקש מהם לנהוג בשיקול-דעת בכל הנוגע לדיבידנדים.

הירידה ברווח הנקי מיוחסת בין היתר לירידה בהכנסות מימון. סך ההכנסות ברבעון הראשון של 2024 הסתכמו ב- 1.58 מיליארד שקל, ירידה של 7% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. סך הכנסות הריבית נטו עמדו ברבעון על 1.11 מיליארד שקל, ירידה של 12.5% לעומת הרבעון המקביל. בבנק הסבירו כי הקיטון נובע בין היתר ממעבר להפקדה בפיקדונות נושאי ריבית במקום השארתו בעו"ש שאינו נושא ריבית, וכן מהשפעת השינויים במדד שהיה נמוך משמעותית ביחס למדד ברבעון המקביל אשתקד.

האשראי לציבור הסתכם ב-116.8 מיליארד שקל, קיטון של 2% בהשוואה לסוף שנת 2023, ושל 2.5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. "הירידה ביחס לסוף שנת 2023 נובעת בעיקר מירידה באשראי לעסקים גדולים, בין היתר, בתחום שוק ההון. ביתר מגזרי הפעילות נרשמו גידולים באשראי: אשראי למשקי בית שעלה ב-1.4%, הלוואות לדיור (משכנתאות), עסקים קטנים , ועסקים בינוניים", הסבירו בבינלאומי.

ירידה חדה בהוצאה הקבוצתית להפסדי אשראי

בבינלאומי רשמו ברבעון הראשון של השנה ההכנסות בגין הפסדי אשראי (כריות הביטחון למקרה שהלווים לא יעמדו בהלוואות) בסך של כ-2 מיליון שקל, בהשוואה להוצאות של 72 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. זאת על רקע איכות תיק האשראי ובניית ההפרשות ברבעונים האחרונים. ההכנסה הפרטנית, נטו, בגין הפסדי אשראי הסתכמה בשלושת החודשים הראשונים של השנה ב-6 מיליון שקל בהשוואה ל-14 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. ההוצאה הקבוצתית בגין הפסדי אשראי הסתכמה בשלושת החודשים הראשונים של השנה ב-4 מיליון שקל, בהשוואה ל-86 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. "הקיטון בהוצאה הקבוצתית להפסדי אשראי לעומת התקופה המקבילה אשתקד נבע משיפור במדדים מאקרו כלכליים קיימים וחזויים במהלך הרבעון הראשון של השנה", ציינו בבנק הבינלאומי.

פיקדונות הציבור הסתכמו ב- 196.6 מיליארד שקל, גידול של 2.9% בהשוואה לסוף שנת 2023 ושל 13.4% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. סך תיק נכסי הלקוחות, כשהבנק הבינלאומי ידוע במיקוד שלו בשוק הון וני"ע, גדל ב-7.2% בהשוואה לסוף שנת 2023 וב-23.4% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד והסתכם בכ-720 מיליארד שקל.

שינויים בצמרת הבנק

במקביל לפרסום הדוחות, הודיע הבנק הבינלאומי על שני מינויים להנהלת הבנק. ורד גולן תמונה לסמנכ"לית, לחברת הנהלה ולראש החטיבה העיסקית ותחליף את בנצי אדירי, שהודיע לאחרונה על פרישה. גולן מכהנת בבנק קרוב ל-30 שנה, מאז 1996, בשורה של תפקידים, ברובם בחטיבה העסקית, כשבתפקידה האחרון היא ראש סקטור בנייה ונדל"ן בחטיבה העיסקית.

המינוי השני הוא של עו"ד ד"ר מוריה הופטמן-דורון לסמנכ"לית, לחברת הנהלה בבנק וליועצת המשפטית הראשית. זאת, במקומה של עו"ד חביבה דהן, שהודיעה לאחרונה על פרישתה לגמלאות, לאחר כהונה של 35 שנים בבנק, מתוכן שבע שנים כיועצת המשפטית הראשית.

הופמן מכירה היטב את המערכת הבנקאית. בתפקידה האחרון, כיהנה כמנהלת אגף הייעוץ המשפטי לפיתוח מוצרים, טכנולוגיה וחדשנות בבנק הפועלים, ולפני כן, כמנהלת אגף הייעוץ המשפטי המרכזי בפועלים. מוקדם יותר, כיהנה במשך כמעט עשור כיועצת המשפטית הראשית של בנק אגוד. לפני כן, בשנים 1993-2009 כיהנה כעורכת דין בבנק הפועלים בתחומי בנקאות מגוונים ובתחום המיזוגים והרכישות, וכסגנית ליועץ המשפטי.