חומת מל״טים מנורבגיה ועד פולין: קו ההגנה החדש נגד רוסיה

שש מדינות אירופיות, להן גבול ישיר עם רוסיה או עם בעלות בריתה, נמצאות בשיחות סביב הקמת "חומה וירטואלית" שתורכב מהמוני כטב"מים • רוסיה הגבירה לאחרונה את החיכוך באזור הגבול שלה עם מדינות נאט"ו, ובין היתר, כלי טיס שלה ביצעו גיחות מעבר לשטחה הטריטוריאלי - שנתפסות כצעדים של התגרות

מחסום סגור בגבול פינלנד-רוסיה / צילום: Reuters, LEHTIKUVA
מחסום סגור בגבול פינלנד-רוסיה / צילום: Reuters, LEHTIKUVA

שורת מדינות אירופיות מתכננות להקים במשותף "חומת מל"טים", שתאפשר למנוע התקפות וחדירות ממזרח, לאור האיום ההולך וגובר מצד רוסיה ומצבאות אחרים. מדובר בשש מדינות שלכולן גבול ישיר עם רוסיה או עם בעלות בריתה: פינלנד, נורבגיה, פולין, ליטא, לטביה ואסטוניה. כל השש הן חברות נאט"ו, ונציגיהן נפגשו בסוף השבוע לשיחות על הקמה ראשונה מסוגה של "חומה וירטואלית", שתורכב למעשה מהמוני כטב"מים.

WSJ | אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: האם אנחנו הבאות בתור?
רוסיה רצתה רכב אוטונומי למלחמה. אז היא גנבה אותו לאוקראינה

הצעד משקף את הרצינות ההולכת וגוברת בה מתייחסים באירופה, ובמיוחד במדינות הבלטיות, לסיכון שבפלישה רוסית אליהן. בחודשים האחרונים, עם הצטרפות שבדיה ופינלנד לנאט"ו והתגברות המתח בין רוסיה לבין המדינות הנורדיות והבלטיות, הגבירו הרוסים את החיכוך באזור הגבול שלהם עם מדינות נאט"ו.

בין היתר, מוסקבה שיגרה פליטים מהמזרח התיכון דרך בלארוס לליטא ולפולין, עד שהממשלות המקומיות בנו גדר נגד התופעה והציבו כוחות משטרה וצבא כדי למנוע הסתננויות. מטוסים ומל"טים רוסים מבצעים גיחות מעבר לשטח הטריטוריאלי של המדינה, במה שנתפס כהתגרות במדינות כמו נורבגיה ופינלנד. מוסקבה גם שיגרה פליטים מאסיה על אופניים למעברי גבול נידחים בפינלנד ובנורבגיה, בניסיון לערער את דעת הקהל במדינות הללו. שתי המדינות סגרו מעברי גבול עם רוסיה בתגובה.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: ap, Sergei Bobylev
 נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: ap, Sergei Bobylev

"הרוסים יכולים להגיע כבר מחר או מחרתיים"

כעת, החליטו המדינות גם לחזק את הגבול באופן משמעותי בעתיד, באמצעות כלים הפועלים באופן עצמאי, כמו כטב"מים. "אנחנו מדברים על יוזמה חדשה לגמרי - חומה של מל"טים הנמתחת מנורבגיה ועד פולין - שמטרתה היא להשתמש בהם ובטכנולוגיות נוספות כדי להגן על הגבולות שלנו מפני פרובוקציות מצד מדינות לא־ידידותיות, וכן כדי למנוע הברחות", אמר שר החוץ הליטאי, אגנה ביל. שרת הפנים הפינית, מארי רנטאנן, אמרה לציבור כי התוכנית "תשתפר עם הזמן", אך כי תוכל לסייע למדינה להשגיח על הנעשה בגבול העצום עם רוסיה, שאורכו 1,340 ק"מ. לטביה כבר הודיע על השקעה של עשרות מיליונים בתוכנית החדשה.

בינתיים, המתיחות הימית מול רוסיה גם היא הולכת וגוברת. מוסקבה פרסמה תוכנית בה היא דורשת הזזה של קו הגבול עם פינלנד ועם אסטוניה, בטענה שהקו המוכר כיום "אינו מדויק או מוכר". לאחר מכן, היא חזרה בה. במקביל, נמשכים העימותים באוקראינה, ובאיחוד האירופי מזהירים מפני תסריט שבו רוסיה תבקיע את הקו ותשתלט על המדינה. נשיא צרפת עמנואל מקרון, שמבקר בימים אלה בגרמניה, אמר אתמול (ב') בדרזדן כי "הרוסים יכולים להגיע לכאן כבר מחר או מחרתיים".