הוזלה ראשונה מתחילת השנה: מחירי הדלק יירדו ל-7.52 שקלים

הסיבה העיקרית לצניחת מחיר הדלק היא הירידה בשבועות האחרונים בשער הדולר ביחס לשקל • סיבה נוספת היא התמתנות מסוימת במחירי הנפט בעולם

תחנת דלק / צילום: שלומי יוסף
תחנת דלק / צילום: שלומי יוסף

לראשונה מאז ראשית 2024, מחירי הדלק בישראל יירדו בשיעור ניכר במוצאי השבת הקרוב. מחיר ליטר בנזין יתייצב על מחיר של 7.52 שקלים, ירידה של 38 אגורות לעומת מחירו הנוכחי העומד על 7.90 שקלים - כך הודיע משרד האנרגיה.

ניתוח | באוצר בונים על הנהגים שימלאו את הבור בקופה: אלה הגזירות המתוכננות
ניתוח | הנתון החריג שהגיע לשיא של 13 שנה והסכנות 

הסיבה העיקרית לצניחת המחירים היא הירידה בשער הדולר ביחס לשקל בשבועות האחרונים, לצד התמתנות מסוימת במחירי הנפט בעולם. מתחילת 2024 ועד לשיאו במאי האחרון, עלה מחיר ליטר בנזין 95 אוקטן בלא פחות מ-96 אגורות, מ-6.94 שקלים בממוצע בדצמבר 2023 ועד לכמעט 8 שקלים בחודש שעבר. ירידת המחירים תשיב את תעריפי הדלק לרמתם בחודש מרץ השנה.

חרף הירידה המשמעותית החל ממוצ"ש, יוני 2024 עדיין ייזכר כחודש מהיקרים ביותר בתולדות המדינה מבחינת מחירי הדלק בתחנות. עדיין לא מדובר בחזרה לרמת המחירים הנמוכה יותר שאפיינה את מרבית 2023-2022, אז קבע שר האוצר מחיר מקסימום של כ-7 שקלים לליטר בפיקוח מחירים דה-פקטו של המדינה. 

ביטול מדיניות הפחתת מס הבלו על הדלק, שגרעה מקופת המדינה לפי הערכות קרוב ל-2 מיליארדי שקלים בשנה שעברה, היא אחת הסיבות לזינוק במחירי התדלוק מראשית השנה. שר האנרגיה אלי כהן התבטא באחרונה בעד החזרת "סבסוד" הדלק, אבל במשרד האוצר מתנגדים, לאור הצורך שעולה שם בקיצוץ הטבות מס לאיזון הוצאות הביטחון הכבדות בתקציב המדינה.