הישראלים מזמינים יותר חופשות, אבל קצרות וליעדים קרובים יותר

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל • נתוני הפניקס גמא מצביעים על עלייה של 17% במחזור המכירות של ענף התיירות

הישראלים מזמינים חופשות ליעדים קרובים / צילום: Shutterstock
הישראלים מזמינים חופשות ליעדים קרובים / צילום: Shutterstock

ענף התיירות רושם השבוע גידול של 17% במחזור הקניות בהשוואה לשבוע המקביל אשתקד - כך עולה ממדד הפניקס גמא השבועי. מדובר בשקלול של עלייה בת 30% בכמות העסקאות, וירידה מפתיעה של 10% בגובה קנייה הממוצע, למרות עליות המחירים והטיסות. ההסבר לכך נעוץ בעובדה שעיקר ההזמנות הן לחופשות קצרות ליעדים בטוחים וקרובים יותר, ולא חופשות ארוכות ליעדים רחוקים שמעלים את גובה הקנייה.

דוחות הקניונים וחברות האופנה מגלים: הישראלים משלמים יותר 
ניתוח | בעולם חברות מורידות מחירים, בישראל הן מעלות אותם שוב ושוב 

המדד בוחן את מחזור הקניות בכרטיסי אשראי בישראל, את מספרן ואת גובהן הממוצע בשבעה ענפים במשק. ההשוואה נעשית הן מול השבוע הקודם והן מול שבוע עסקים רגיל לפני המלחמה (בתחילת ספטמבר).

לפי הנתונים, בשבוע של 19-25 במאי נרשמה עלייה במחזור כרטיסי האשראי במרב הענפים במשק לעומת השבוע הקודם - בו צוין יום העצמאות ה-76, כלומר נרשם יום שבתון במשק.

"ענף התיירות והנסיעות חווה שינויים קיצוניים ביותר בתקופת המלחמה", אומר נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא. "כאשר משווים את השבוע האחרון לשבוע שקדם לו, רואים שהציבור משנה את ההתנהגות הצרכנית - אנשים לא מתכננים חופשות לטווח הרחוק, אלא סוגרים חופשה מעכשיו לעכשיו, בעיקר בשל המצב הביטחוני".

ככלל, השבוע האחרון היה יחסית מוצלח עבור רוב הענפים במשק, והנתונים מראים מגמת עלייה בצל שגרת המלחמה. החשמל והאלקטרוניקה עלו ב-7%, סקטור האופטיקה רשם עלייה של 23%, ענף בתי הקפה והמסעדות עלה ב-8%, וקטגוריית האופנה עלתה ב-20%, אחרי הירידות שנרשמו בשבוע הקודם. התחומים היחידים שרשמו ירידות הם מזון ומחשבים.