שחיתות | דעה

חקירת נוה ואורנשטיין מסמנת עידן חדש באכיפת שחיתות בישראל

מאז חקירת רה"מ נתניהו והעמדתו לדין לפני כארבע שנים הלך ופחת מספר חקירות השחיתות נגד אישי ציבור • אולם היועמ"שית בהרב־מיארה הוכיחה בשנה האחרונה שיש לה אומץ ויכולת לעמוד איתנה מול הממשלה • ייתכן כי ההחלטה לפתוח בחקירה נגד השופט בדימוס אורנשטיין מלמדת על יציאה מההקפאה באכיפת שחיתות בישראל • דעה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב־מיארה / צילום: יואב דודקביץ , "ידיעות אחרונות"
היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב־מיארה / צילום: יואב דודקביץ , "ידיעות אחרונות"

מאז חקירתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו והעמדתו לדין לפני כארבע שנים, הלך ופחת מספר חקירות השחיתות בישראל. החקירות ביחידת להב 433 שבמשטרה הביאו בעבר להרשעתם של ראש הממשלה אהוד אולמרט, שר האוצר אברהם הירשזון, השרים שלמה בניזרי ואריה דרעי ולכתב האישום נגד נתניהו. ב־2021 עוד הוחלט להגיש כתב אישום נגד חבר הכנסת דוד ביטן בגין לקיחת שוחד, הפרת אמונים והלבנת הון. התיק מתנהל גם בימים אלה בבית המשפט. 

● החשדות וקו ההגנה: כל מה שצריך לדעת על החקירה הדרמטית של אורנשטיין ונוה 
אלפי שקלים לשעה ותיבת פנדורה: הכירו את השופט שנחקר בחשד לשוחד 
פרשנות | התזמון לא מקרי: הפצצה שהטילה יאח"ה במקביל לכנס הגדול באילת
ניתוח | התקדים, התזמון וסימן השאלה: נשיא המחוזי ויו"ר הלשכה לשעבר בחקירה
דעה | הטעות הכפולה של מערכת האכיפה והמסקנה: חייבים לחקור את הקלטות נוה-אורנשטיין

מאז לא היו בלהב 433 חקירות משמעותיות נגד אישי ציבור. במהלך השנים נשמעו טענות כי הפרקליטות נטולת כוח־אדם לטפל בתיקי ענק, לצד טענות כי החקירה בעניינו של ראש הממשלה נתניהו, שסבלה מקשיים רבים, הביאה לרתיעה מעיסוק בתיקים אלה והיוותה גורם מצנן לרשויות האכיפה.

ברקע מונתה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה, הוכרזה המהפכה המשפטית על־ידי הממשלה, עמה נאלצה המערכת להתמודד, ומונה איתמר בן גביר לשר לביטחון לאומי, האחראי על המשטרה.

אולם בהרב־מיארה, שאמונה על ההחלטה אם לפתוח בחקירה נגד אישי ציבור, הוכיחה בשנה האחרונה שיש לה אומץ ויכולת לעמוד איתנה מול הממשלה. ייתכן כי ההחלטה לפתוח בחקירה נגד נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב לשעבר איתן אורנשטיין, ממנה נמנע קודמה בתפקיד אביחי מנדלבליט, מלמדת על עידן חדש ויציאה מההקפאה באכיפת שחיתות בישראל.

המבחן האמיתי מולו מתייצבת היועמ"שית כעת הוא גם בהחלטה אם לפתוח בחקירה נגד שרת התחבורה מירי רגב, זאת בעקבות תחקיר "המקור" והטענות כי היא משתמשת במשאבי משרדה לצרכי הפוליטיים האישיים. 

 *** חזקת החפות: יודגש כי נתניהו, ביטן, אורשנטיין ונוה לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.