בדיקת משרד התחבורה הראתה שהנת"צים יעילים. אז למה המנכ"ל רוצה לבטלם?

מנכ"ל משרד התחבורה רצה להקצות מיליוני שקלים למטרונית בקריית אתא תוך דילוג על הדרג המקצועי, אך העבודות נבלמו ע"י משרדי האוצר והתחבורה משלא נמצאו התחייבויות תקציביות • והנתונים שמראים: חרף ההתנגדות המחודשת של בן זקן אליהם, הנת"צים כן יעילים

שרת התחבורה מירי רגב ומנכ''ל המשרד משה בן זקן / צילום: דוברות השרה רגב
שרת התחבורה מירי רגב ומנכ''ל המשרד משה בן זקן / צילום: דוברות השרה רגב

המטרונית בקריית אתא, הסכם מאות המיליונים בחדרה והקשר ל"רמזור" של השרה מירי רגב; פוליטיקת הרשויות של רגב ומתן ההטבות לכאורה לפעילים ולראשי רשויות מקורבים, ממשיכה לטלטל את פרויקטי התשתית במשרד התחבורה.

הסיכויים שתיפתח חקירה פלילית נגד מירי רגב, ואיך השרה נערכת? 
"תוקע מיזמים": איש המוסד שעזב בטריקת דלת והפך ליועץ הקרוב של מירי רגב 

לגלובס נודע כי בלשכת מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן, נערך דיון ללא אנשי המקצוע בנושא פרויקט המטרונית המתוכננת בקרית אתא. במסגרת הדיון, המשרד נעתר לדרישות העירייה להעלות את הסטנדרט הנהוג בפיתוח הרחוב, הכולל מדרכות, תאורה וטיפול בתשתיות, לסטנדרט ייחודי ביחס למקומות אחרים שבהם עוברת המטרונית. דרישה זו תעלה כ-40 מיליון שקלים, שאמורים היו להיות מושקעים בשכונת האבוקדו בקריית אתא. עוד נודע לגלובס, כי החברה המבצעת "חוצה ישראל" בראשות המנכ"ל דן שנבך, התכוונה לבצע את אותן עבודות תוך דילוג על הדרג המקצועי במשרד התחבורה. במשרדי האוצר והתחבורה הצליחו לבסוף לעצור את העבודות משלא נמצאו התחייבויות תקציביות כנדרש. "לך תדע כמה מקרים כאלה עוד ישנם", אמר לגלובס גורם הבקיא בפרטים. "אם אי אפשר לסמוך על המנכ"לים של החברות הממשלתיות - אבדנו".

המטרונית בקרית אתא חשובה מאוד למירי רגב ולאנשיה. עד כדי כך חשובה שהשרה נאלצה להפוך את עורה בסיכום התקציבי האחרון מול האוצר. לאחר שהביעה התנגדות להחלת מס נסועה על כלי רכב חשמליים ועל השוואת אגרת הרכב, ואף התגאתה שהצליחה לעצור יוזמות כאלו בתקציב המדינה שהתקבל בשנת 2023, הרי שבשנת 2024 אנשיה חתמו על הסכם לפיו המטרונית בהשקעה של 350 מיליון שקל תתוקצב "בכפוף לאישור אגרת רכב חשמלי בוועדת הכלכלה כך שהתקנות יכנסו לתוקף לכל המאוחר מספטמבר 2024".

השבוע ייבחר דירקטוריון נת"ע את המנכ"ל שיוביל את המטרו | עוד זווית

כשפעילות משרדה של מירי רגב צבועה בצבעי הרמזור, התפקיד של שומרי הסף במשרד התחבורה ובחברות הביצוע הוא לבלום החלטות שמונעות משיקולים זרים. החלטה משמעותית שמעוררת גם את עניינם של אנשי רגב צפויה להתקבל השבוע בחברת נת"ע, אז יבחר הדירקטוריון בראשות עו"ד מיה ליקוורניק את מנכ"ל החברה החדש.

בין המועמדים שהגיעו לשמינייה הסופית נמצאים איתמר בן מאיר, מנכ"ל חברת נתיבי איילון לשעבר; שרון קדמי, מנכ"ל אלסטום ישראל לשעבר; גלעד בר אדון, מנכ"ל חברת מוריה; מיכאל מייקסנר, לשעבר מנכ"ל רכבת ישראל; וגם יהודה בר און, לשעבר מנכ"ל נת"ע שהסיר את מועמדותו במפתיע.

שימוש בחוק המטרו

אנשי רגב ורשות החברות הממשלתיות לוחצים על הדירקטוריון לבחור מועמד נוח, או לא לבחור כלל. שם היו רוצים לעשות שימוש בחוק המטרו שעבר ולהחליף את דירקטוריון החברה בהרכב רשות המטרו שאמורה לקום, ולראשה מיועד מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה גיא סמט, כך שאם תוכניתם תצלח סמט הוא שיעמוד בראש הדירקטוריון ולא ליקוורניק.

בכל אופן, דירקטוריון החברה מקדם את הליך האיתור במרץ וצפוי כאמור לבחור מנכ"ל השבוע. כעת כשרגב היא "ברווז צולע" כאשר תחקיר ה"מקור" עשוי להפוך לחקירה פלילית, זו עשויה להיות הזדמנות לדירקטוריון לבחור מנכ"ל מקצועי שינהל את העבודות להקמת הרכבת הקלה בגוש דן, ופרויקט המטרו אדיר המימדים שכמותו לא נעשה בישראל, גם אם לא יחליק בגרון לשרה ולאנשיה.
עוד זווית

"להחזיר" למשרד האוצר

במסגרת תחקיר "המקור" הומחש כיצד בלשכת רגב מארגנים את הרשויות בטבלה בשיטת הרמזור כשרשויות ירוקות זוכות ליחס מועדף, רשויות צהובות ליחס טוב "אם האוצר זורם", ורשויות לבנות שמכתבים מראשיהן כלל לא נענים. עוד נטען בתחקיר כי צבעי הרמזור מסונכרנים עם האינטרסים הפוליטיים של שרת התחבורה מירי רגב בליכוד, כשהמטרה היא להתקדם בפריימריז.

רשות ירוקה כזו היא חדרה, שמולה רגב מקדמת הסכם של חצי מיליארד שקלים שנעצר כבר פעמיים: בפעם הראשונה לפני הבחירות המקומיות על ידי הייעוץ המשפטי של משרד התחבורה, וכעת כפי שפורסם בגלובס הוא נבלם על ידי משרד האוצר בטענה כי סומנו בו נת"צים שאין בהם צורך כי לא עוברים ברחובות הללו מספיק אוטובוסים. גורמי מקצוע חששו כי הסיבה האמיתית להקים בהם נת"צים היא לשדרג את הרחובות בעלות של מיליוני שקלים על חשבון המדינה.

בתגובה לכך, משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה, כינס דיון ובמסגרתו הורה לאנשי המקצוע בחברת נתיבי איילון לבחון את כל הנת"צים בארץ, ולבחון את יעילותם במטרה לבטל נת"צים לא יעילים לטעמו. אלא שנתונים שהגיעו לידי גלובס מראים שבאותה פגישה דווקא הוצגו בפניו ממצאים חיוביים על תפקוד הנת"צים.

כך למשל, הוצג כי בכביש מספר 1 שבו קיים נתיב פלוס עלתה מהירות הנסיעה באוטובוסים ב-50%, לצד אי פגיעה במהירות הרכב הפרטי. בכביש 20 בנתיב פלוס העלייה במהירות מתונה יותר בשל היעדר אכיפה. בחולון בציר הלוחמים מהירות הנסיעה עלתה באוטובוסים ב-50% גם כן, ובכפר סבא בציר ויצמן ב-43%.

נתיב תחבורה ציבורית / צילום: שלומי יוסף
 נתיב תחבורה ציבורית / צילום: שלומי יוסף

עוד עלה מהנתונים שהוצגו למנכ"ל, שהמהירות נותרה קבועה יחסית וזמני ההגעה של האוטובוס לתחנות הביניים ברורים יותר לנוסעים - וזו הסיבה העיקרית לסלילתו של נת"צ מלכתחילה. גם היקף השירות עלה דרמטית באותם נתיבים שסייעו ליותר ישראלים לעקוף את הפקקים.

ובכל זאת, כאמור, המנכ"ל הורה לבחון את יעילות הנת"צים בכל הארץ, ומחר יתקיים דיון המשך אצל שרת התחבורה מירי רגב.

ממצאי בדיקת חברת נתיבי איילון על יעילות הנת"צים

40%-50%
העלייה במהירות הנסיעה באוטובוסים בנתיבי פלוס שנבדקו

● המהירות נותרה קבועה יחסית וזמני ההגעה לתחנות הביניים ברורים יותר לנוסעים

● היקף השירות בנתיבים עלה דרמטית, מה שסייע ליותר ישראלים לעקוף את הפקקים

גורמים בענף תולים את המאבק המחודש של הצמד בנת"צים כדי "להחזיר" למשרד האוצר שבלם את הסכם חדרה - שכן אם נת"צים לא מוצדקים בחדרה - הם גם לא יוצדקו בערים אחרות בישראל, אף שנתוני הבסיס שהוצגו דווקא מעידים אחרת.

ממשרד התחבורה נמסר: "מדובר בטענות שיקריות ומגמתיות שאין להן כל אחיזה במציאות". מטעם חברת חוצה ישראל לא נמסרה תגובה.