טורקיה מאחרת באספקת מסוקים והרובוט הישראלי שבדרך לארה"ב

חברת "רובוטים דיפנס" הישראלית הודיעה כי קיבלה הזמנת רכש לאספקה של יותר מ־130 מערכות רובוטיות עבור חיל הנחתים של ארה"ב • חברה אמירותית ממשלתית סגרה חוזה ענק עם הממשל באבו דאבי לרכישת 10 סירות פטרול • צבא יפן ייפרד סופית מהטנקים המיושנים שלו ויחליפם בדגמים חדשים • השבוע בתעשיות הביטחוניות

רובוט ה-MTGR של חברת Roboteam Defense / צילום: Roboteam Defense
רובוט ה-MTGR של חברת Roboteam Defense / צילום: Roboteam Defense

עולם הים הולך ותופס מקום מרכזי יותר בפיתוחים הטכנולוגיים. לצד זאת, הביקושים הגוברים למוצרים הקיימים מקשים על חלק מהספקים לעמוד בלוחות הזמנים, כאשר חברות אחרות מנסות לשלב זרועות כדי להגביר את מומנטום הביקושים. על כל זאת ועוד בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית של גלובס. 

הנשק הבריטי החדש שמבטיח יירוט כטב"מים בעלות של 47 אגורות
הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

הרובוט הישראלי שעובר מהמנהרות בעזה לעסקה עם ארה"ב

חברת "רובוטים דיפנס" (Roboteam Defense) הישראלית, שמפתחת ומייצרת מערכות רובוטיות למשימות צבאיות וביטחוניות, הודיעה כי קיבלה הזמנת רכש ראשונית לאספקה של יותר מ־130 מערכות MTGR לחיל הנחתים (מארינס) של ארה"ב. הזמנה זו מהווה חלק מהצטיידות גדולה יותר של רובוטים נוספים שצפויה לבוא בעקבותיה, בהיקף כולל של יותר מ־100 מיליון שקל. 

החברה קיבלה את הזמנת הרכש באמצעות שיתוף פעולה עם מיסטרל האמריקאית, ותספק במסגרת ההסכם כ־200 יחידות MTGR, לצד חלקי חילוף ושירותי תחזוקה. אספקת המערכות כבר החלה, והחברה צפויה להשלים אותה עד הרבעון הראשון של שנת 2025. 

ה-MTGR הוא רובוט טקטי נישא וקל משקל, המסוגל להתנייד בחופשיות בסביבה אורבנית סבוכה, בתוך מבנים ובתווך התת־קרקעי. הרובוט נושא מצלמות מתקדמות ומשדר וידאו ב־360 מעלות למערכות שליטה ובקרה שונות. יכולת ההתמודדות הגבוהה שלו בשטח עם תנאים קשים, יכולתו לטפס מדרגות ולשאת עליו אמצעי מודיעין ואמצעים נוספים, מאפשרת לכוחות להשתמש בו למשימות הנדסה וסילוק פצצות, איסוף מודיעין ומבצעים מיוחדים. המערכת משמשת גם את צה"ל במלחמת חרבות ברזל, מהווה חלק משמעותי בטיפול במנהרות ומאפשרת ללוחמים לשמור על עליונות טקטית בעת שהרובוט נשלח קדימה לסרוק את השטח. 

החברה שמתמחה בפיתוח וייצור של מערכות רובוטיות לשימושים ביטחוניים וצבאיים מתקדמים הוקמה ב־2009, כשמשרדי החברה ממוקמים בישראל ובארה"ב. לחברה מגוון מערכות רובוטיות ייחודיות, החל מרובוט זעיר וזריז במשקל 1.5 ק"ג לאיסוף מודיעין ועד רובוט בעל יכולות אוטונומיות במשקל 1.2 טון לנשיאת ציוד ואמצעים מתקדמים שונים בהתאם למשימה. 

המערכות של חברת "רובוטים דיפנס" משמשות כיום לקוחות ביותר מ־30 מדינות שונות בעולם. מגוון לקוחות צבאיים וביטחוניים בארה"ב כבר משתמשים במערכות הרובוטיות של החברה בצורה מבצעית, ביניהם חיל האוויר האמריקאי, שהצטייד במאות מערכות MTGR במסגרת הזמנה משמעותית בשווי של מעל 25 מיליון דולר. עבור חיל הנחתים האמריקאי זוהי ההזמנה הראשונה. 

התקדמות בתוכנית עתידנית של ארה"ב

הסוכנות האמריקאית הממשלתית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים (DARPA) בחרה בשש חברות שיתקדמו בפרויקט לפיתוח מל"טים קלים שמיועדים להמריא באופן אנכי מספינות. עבור קידום המיזם שנקרא ANCILLARY, נבחרו החברות אירוווירומנט, גריפון אירוספייס, קארם איירקראפט, מטהוד אירונאוטיקס, נורת'רופ גרומן וסיקורסקי. 

מאחורי הפרויקט עומדת ההבנה כי ספינות בעולם ככלל ובצי האמריקאי בפרט הן בעלות שטח מוגבל. לכן, מעוניינים לחסוך את המקומות שנדרשים כיום עבור משגרים וציוד נחיתה. בסוכנות האמריקאית אמנם רוצים שהמל"טים יהיו קלים, אבל עדיין דורשים כי הם יוכלו לשאת מטענים, להיות בעלי יכולות איסוף מודיעין, וכן מעקב וסיור בטווח גדול מהספינות. 

התעשייה האווירית הטורקית מאחרת באספקה

משרד ההגנה של הפיליפינים הודיע כי קיבלו לאחרונה שני מסוקי T129 מתוצרת התעשייה האווירית הטורקית, אלא שהאספקה התבצעה באיחור של יותר משנה. זו האספקה האחרונה לאחר שבפיליפינים כבר קיבלו ארבעה מסוקים קודמים מאותו דגם, במסגרת עסקת G2G עם טורקיה בסך כ־269 מיליון דולר. 

בה בעת, חברת אסלסאן העבירה לצבא טורקיה את רדאר ההרתעה ALP-300G, שמיועד לנטר פעילות ביון אווירי, לסייע לבקרת הגבולות, ולתמוך במערכות הגנה אווירית, איתור והצלה וכיבוי אש. "המערכת של אסלסאן עולה על מקבילותיה בעולם, כולל מאיטליה, צרפת וארה"ב", טען מזכיר התעשיות הביטחוניות הטורקי, חאלוק גורגון, שנמנע מטענות בנוגע ליכולות טכנולוגיות מול אלו הישראליות.  

החברה האמירותית שנהנית מהביקושים של מוחמד בן זאיד 

החברה האמירותית הביטחונית הממשלתית "אדג'" ממשיכה ליהנות מחוזים עם הממשל באבו דאבי. השבוע, דרך המיזם המשותף שלה עם חברת המספנות האיטלקית פינקנטיירי, היא סגרה חוזה בסך 400 מיליון אירו עם משמר החופים של איחוד האמירויות - לרכישת 10 סירות פטרול. 

המיזם המשותף שממנו מחזיקה אדג' 51% ואילו פינקנטיירי מספקת את המקצועיות שלה בבניית ספינות, ייצרו סירות באורך 51 מטרים. הסירות הללו יהיו דומות לדגם שסופק קודם לכן למשמר החופים של איטליה. ככלל, פינקנטיירי שנחשבת למספנה מובילה משתמשת כדבר שבשגרה במיזמים משותפים כדי לעודד את היקף הביקושים למוצרי החברה. 

יפן נפרדת מהטנקים המיושנים

צבא יפן ייפרד סופית מהטנקים מדגם "סוג 74". כך מסר דובר משרד ההגנה היפני לסוכנות ג'יינס. לדבריו, כבר 90 טנקים מדגם זה הוצאו משירות. סוג 74 הוא טנק מהדור השני שפיתחו בחברת מיצובישי באמצע שנות ה־70, בהתאם לדרישות שנבעו מימי המלחמה. הטנק נושא מנוע מיצובישי בעל 720 כוח סוס, כשמהירות המקסימלית על הכביש עומדת על 53 קמ"ש והוא בעל טווח פעילות של כ־300 ק"מ.

החוקה הפציפיסטית של יפן לאחר מלחמת העולם השנייה גרמה לכך שהיקף הפעילות של הטנקים מדגם סוג 74 היה מוגבל מאוד. הצבא היפני השתמש בטנקים לטובת אימונים, תרגילים עם צבאות זרים ומשימות הגנה, בניגוד לטנקים מקבילים בשוק הבינלאומי. היעדר ההוכחות בשדה הקרב מגביל מאוד את פוטנציאל הייצור שלהם. 

את סוג 74 כבר מחליפים דגמים אחרים: סוג 90 וסוג 10, שהם בעלי יכולות מתקדמות יותר ומותאמים הרבה יותר טוב לשדה הקרב המודרני. החלפת טנקים, בדיוק כפי שהתרחשה בישראל עם דגמי המרכבה, היא תהליך ממושך שמתבצע בשלבים - ונדיר, אם בכלל, לראות סיטואציה שבה צבא מסויים מחליף את כל הטנקים שלו ברגע אחד.