לאחר הפסד של כ-70 מיליון שקל: האחים זלקינד נפטרים מ"סבן אילבן"

רשת חנויות הנוחות "סבן אילבן", שהשיקה אלקטרה צריכה לפני פחות משנה וחצי, נמכרת למתחרה המקומית "סבן אקספרס" תמורת 3.4 מיליון שקל בלבד - לאחר שהסבה לאלקטרה צריכה הפסד של כ-70 מיליון שקל • סניפי "סבן אילבן" יוסבו למותג הרוכש

סניף של סבן אילבן בישראל / צילום: Shutterstock
סניף של סבן אילבן בישראל / צילום: Shutterstock

לרשימת הגופים הבינלאומיים שכשלו בניסיון לקלוע לטעם הצרכן הישראלי הצטרפה השבוע באופן רשמי רשת חנויות הנוחות "סבן אילבן" שסיימה את דרכה בקול ענות חלושה, לאחר שנה וחצי בלבד ששבה הספיקה "לשרוף" כ-70 מיליון שקל מכספי הזכיינית אלקטרה מוצרי צריכה 

עם פרסום תוצאותיה של אלקטרה צריכה לרבעון הראשון של 2024 דיווחה החברה כי השלימה את מכירת 8 הסניפים שהפעילה "סבן אילבן" בתל אביב תמורת 3.4 מיליון שקל בלבד למתחרה המקומית רשת "סבן אקספרס", שבבעלות אודי סעדה, אסף קמרי וטוני זיו. בכוונת הרוכשת להסב את שם המותג הבינלאומי "סבן אילבן" למותג שלה ולהפעיל את הסניפים שרכשה לצד 113 הסניפים שלה כיום. 

ניתוח | ההבטחה הכפולה התנפצה: המספרים מאחורי הכישלון של סבן אילבן וקרפור
שווי שופרסל זינק ב-50%: "האחים אמיר הופתעו מעוצמת ההתייעלות שניתן להשיג"

באוקטובר 2021 חתמה אלקטרה צריכה, בניהול צביקה שווימר ובשליטת אלקו של האחים דניאל ומיכאל זלקינד, על הסכם הזיכיון להקמת והפעלת סניפי "סבן אילבן" (7-Eleven) בישראל. בינואר 2023 הושק הסניף הראשון בדיזנגוף סנטר בתל אביב, שלאחריו נפתחו עוד תשעה סניפים. אלא שהחלומות הגדולים לפתיחת עשרות סניפי הרשת בארץ התפוגגו במהירות.

עם פרסום הדוחות הכספיים של השנה שעברה, בסוף מרץ האחרון, התברר כי התקוות של אלקטרה צריכה התחלפו בעיקר בהפסדים צורבים. החברה הודתה כי נאלצה לבחון מחדש את המודל העסקי של הפעלת חנויות "סבן אילבן" ולפעול ל"סגירה משמעותית" של הסניפים (שניים אכן נסגרו). בגין אותו רה-ארגון רשמה אלקטרה צריכה הוצאה חד-פעמית בסך של 42 מיליון שקל, שהיווה את עיקר הפסדי "סבן אילבן", שעמדו בסך-הכול על 68 מיליון שקל.

כאמור, הרשת הרוכשת, "סבן אקספרס", מפעילה 113 חנויות נוחות ברחבי הארץ, טרם צירוף סניפי "סבן אילבן", ומחזור המכירות השנתי שלה נאמד ב-250 מיליון שקל. בכוונתה להרחיב את הפריסה ולהגיע לכ-200 חנויות בתוך שנה - הווה אומר פתיחת 80 סניפים נוספים, כולל סניפי "סבן אילבן" הנרכשים.