פרשת סלייס: רשות שוק ההון דורשת לקבל בחזרה מאות מיליוני שקלים

הממונה המיוחד מטעם הרשות, אפי סנדרוב, שלח מכתב לסוכנויות שעבדו מול חברת הגמל בו הוא דורש מהן להעביר אליו את כל יתרת הנכסים הנמצאים באותן קרנות, המוערכת ב-800 מיליון שקל • הוא אף קורא לקרנות לא ממש נכסים בלתי סחירים מחשש לפגיעה בחוסכים • בשוק יש שטוענים: לא כל הכסף הגיע לקרנות החוץ דרך סלייס

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי
עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון והמנהל המיוחד מטעמה לניהול קופות הגמל של סלייס, אפי סנדרוב, דורשים לקבל אליהם את כל הכספים שהושקעו דרך סלייס בקרנות חוץ. מדובר על כספים של כ-10,000 חוסכים בהיקף של 800 מיליון שקל, על פי הערכת המנהל המיוחד. 

המשפחות ששולטות בשוק ההון אך פועלות מתחת לרדאר, וההסתבכות
שנה וחצי בלבד לאחר ההשקה: המותג "סבן אילבן" ייעלם מישראל

במכתב ששלח סנדרוב לסוכנויות ביטוח שעבדו עם סלייס (הוא מתקשה לקבל תשובות מהקרנות עצמן), הוא כותב למעשה שעליהן להעביר את כל הכסף שמנוהל בקרנות לידי סלייס, שכאמור מנוהלת על ידו ועל ידי צוות אנשי מקצוע שהוקם לאחר שהתגלו אי הסדרים בחברת הגמל. 

"עמיתים של סלייס השקיעו כספים רבים בקרנות שבנדון. על פי ממצאי רשות שוק ההון, קרנות אלה אינן באות בגדר 'קרן חוץ' כמשמעות מונח זה בתקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים. ניסיונות המנהל המורשה לקבל מידע מפורט ומאומת מן הקרנות אודות מהות נכסי הקרנות עלו עד כה בתוהו", כתב סנדרוב. 

"לפיכך, ובאישור הממונה על שוק ההון, הקרנות נדרשות בזה להעביר לידי המנהל המורשה את כל יתרת הנכסים של עמיתי החברה המצויים בידם", הוא הוסיף. 

על פי המכתב, מזומן ופיקדונות בבנק, ניירות ערך והשקעות סחירות אחרות יועברו עד למחר, יום חמישי, לחשבונות בבנק הפועלים - אחד לעמיתי קופות גמל והשני לעמיתי קרנות השתלמות. באשר לנכסים אחרים, על הקרנות והסוכנויות להעביר עד ל-6 ביוני רשימה מלאה של הנכסים וככל שמדובר בנכסים לא סחירים, גם רשימה מלאה של הנכסים, לרבות מיקום מדויק של נכסי הנדל"ן ואישורי בעלות עליהם. בנוסף, עד ה-6 ביוני יש להעביר למנהל המורשה גם רשימת הלוואות שניתנו לעמיתי קופות הגמל. 

נעצרה אפשרות משיכת הכספים מכל הקופות של סלייס

עוד מזהיר הממונה את המעורבים שלא לפעול למימוש נכסים בלתי סחירים עד להעברת הנכסים, כיוון שזוהי "פעולה העלולה לגרום נזק לעמיתים". 

"למען הסר ספק, החברה תחזיק כספים ונכסים אלה בנאמנות עבור העמיתים ותנהל אותם בהתאם לתכנית מפורטת שתאושר על ידי הממונה. ככל שהקרנות יפעלו בניגוד לנדרש במכתבי זה, המנהל המורשה יפנה לבית המשפט לקבלת סעד מתאים", ציין סנדרוב. 

עם זאת, גורמים בשוק העלו תהייה לגבי המכתב המדובר. זו נוגעת לבקשה להעביר את כל הכספים שמושקעים בקרנות. גורמים בשוק טוענים כי חלק מהכספים שהושקעו באותן קרנות הגיעו דרך צינורות אחרים, כלומר לא דרך סלייס, ולכן אין סיבה שכל יתרת הנכסים תועבר לסלייס. 

נזכיר כי בספטמבר נחשף בגלובס כי רשות שוק ההון פשטה על משרדי סלייס בתל אביב. מאז נפתחה תיבת פנדורה במסגרתה התגלו אי־סדרים חמורים סביב קופות הגמל בניהול אישי (IRA) שמציעה החברה, ומהוות את עיקר הנכסים המנוהלים תחתיה. נגד סלייס עלו חששות כי כספים של חוסכים עורבבו זה בזה, וכספי משקיעים חדשים, בהיקף של כ־80 מיליון שקל, שימשו לתשלום עבור משקיעים שעזבו. 

במקביל למינויו של סנדרוב, עצרה רשות שוק ההון את אפשרות משיכת הכספים מכל הקופות שמנהלת סלייס (כ־4 מיליארד שקל), הקפאה שהוארכה מספר פעמים.